DHL: Sådan vinder logistikvirksomheder på last mile-delivery

Den stigende nethandel tvinger netbutikkerne og logistikvirksomhederne til at levere hurtigt og nemt for at tilfredsstille slutkunderne. Ifølge et nyt studie fra DHL vil de virksomheder, der formår at tænke i nye leveringsformer, automation data, være bedre rustet til at konkurrere i fremtiden.

I et nyt studie kommer DHL med bud på, hvilke hovedtendenser, der kommer til at præge leveringen på den sidste kilometer. .

10.01.2019

SCM.dk

Lokaliseret levering, netværk med fleksibel levering, sæsonafhængig logistik, samt teknologier under udvikling – der vil hele tiden opstå muligheder, hvorpå virksomheder kan tilpasse deres forsyningskæder til det skiftende markedsmiljø og dermed opnå en konkurrencemæssig fordel.

Det er disse fire hovedtendenser, der ifølge et nyt studie, ”Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to the Urban Consumer”, som DHL har gennemført sammen med analysefirmaet Euromonitor, kommer til at præge den sidste vej af leveringen til kunden.

Læs også: Robothunde og autonome biler skal levere varer i fremtiden

”Det er netop i forbindelse med ’the last mile’, at konkurrencen vil være størst om at være mest fleksibel og bedst til at levere kundernes pakker. Derfor handler det i dag ikke kun om hurtig transport, men også om hvordan man styrer de daglige mængder pakker og får varerne afsted til det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, for det er lige så vigtigt,” siger Atli Einarsson, der er adm. direktør for DHL Express i Danmark og fortsætter:

”I DHL udvikler vi fokuserede løsninger, der hjælper e-handelsvirksomheder til hurtigt og nemt at få deres varer frem til kunderne. Det sker blandt andet ved, at vi arbejder med maskinlæring til at optimere pakkernes rejse mellem punkt A og B og ved at automatisere dele af vores netværk”, siger han.

Inden 2030 forventes der at leve yderligere 600 millioner mennesker i bymiljøer. Den stigende urbanisering gør derfor det sidste stykke af leveringen mere kompleks samtidig med, at det også er — og forbliver — en kritisk succesfaktor for netbutikkerne.

DHL opfører ny terminal i Fredericia
De nye teknologier skaber desuden muligheder for ikke bare at forbedre servicen, men også at disrupte tingenes tilstand. Det udfordrer både netbutikkerne og logistikvirksomhederne, der hele tiden skal omfavne dristige nye idéer for at overleve og fortsat være konkurrencedygtige.

Lokaliseret levering, netværk med fleksibel levering, sæsonafhængig logistik, samt teknologier under udvikling er fire hovedtendenser, der ifølge DHL og analysefirmaet Euromonitor kommer til at præge den sidste vej af leveringen til kunden. .

”Fremtidens udvikling på det hurtigt voksende og stærkt konkurrencepræget e-handelsmarked er stadig utrolig vanskelig at forudsige. Derfor skal man som virksomhed sørge for hele tiden at forny sig og være effektiv samtidig med, at man dækker kundernes behov i det daglige. Det gælder om at være særligt opmærksom på det sidste stykke vej ud til kunden, for uanset hvordan alting udvikler sig, vil det være et af mest markante punkter i den samlede kundeoplevelse”, siger Atli Einarsson.

Selv er DHL netop ved at opføre en ny terminal i Fredericia. Hvor medarbejderne i den nuværende bygning kan håndtere 1200 pakker i timen, vil de i den nye bygning kunne håndtere 6000 pakker i timen.

”De virksomheder, der kan etablere effektive partnerskaber, som kan sikre en mere fleksibel levering i byerne og investere i de mest effektive teknologier for at øge produktiviteten, vil stå blandt vinderne i morgen. Vinderne er også dem, der formår at drage fordel af data for at skabe endnu bedre kundeoplevelser og endnu vigtigere vil kunne håndtere deres samlede pakkemængder bedre end nogen anden”, siger Atli Einarsson.

Læs også: DHL forudser fortsat handelsvækst

I Danmark indførte DHL Express for nogle år siden On Demand Delivery, hvilket gør det muligt for modtageren selv at bestemme, hvor pakken skal leveres. Derudover har DHL Express 151 tankstationer og kiosker samt adgang til 415 Swipboxe, som alle gør det nemmere for modtagerne at få deres pakker.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby