Salling Group vil have mere genbrug og mindre plast i emballagen

Genanvendelse og genbrug er nøgleordene i Salling Groups nye emballageprincipper. Målet er at reducere plastikforbruget og dermed også klimaaftrykket. Dagligvarekoncernen vil gå i dialog med leverandørerne, og håber at hele branchen vil bidrage til bedre brug af plastik.

”Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om”, fortæller Michael Løve, ansvarlig for Salling Groups samlede plastikindsats. PR-foto..

21.08.2019

SCM.dk

Målet er, at al Salling Group-emballage på egne varemærker skal være 100 procent genanvendelig inden 2023, at plastikmængden på samme varer skal nedbringes med 30 procent, og at plast brugt til transport skal være genbrugt eller genanvendt inden 2020. Herudover skal salg af plastikposer reduceres med 50 procent, og engangsplastikservice skal udfases i 2021.

”Emballage, også den af plastik, har en række gode egenskaber, som blandt andet sikrer holdbarhed og begrænser madspild. Men samtidig er det afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned. Her ønsker vi at tage ansvar og gå forrest i udviklingen af nye, bæredygtige løsninger”, siger Executive Vice President Michael Løve, der er ansvarlig for Salling Groups samlede plastikindsats.

Samlet set vil Salling Group udskifte emballagen på mere end 5.000 forskellige varer som en del af indsatsen.

Plastikprincipperne

  1. Vi fjerner og reducerer emballage, hvor det er muligt
  2. Vi anvender mono-materialer eller kompatible plastiktyper
  3. Vi anvender PET, når det er relevant og muligt (fx fødevarer) I alle andre sammenhænge anvender vi PP eller PE
  4. Vi anvender emballage, hvor alle komponenter let kan skilles ad
  5. Vi printer direkte på emballagen eller bruger plastiklabels.
  6. Vi anvender genbrugsmateriale, hvor det er muligt
  7. Vi anvender klar plast, hvor det er muligt – så længe det ikke påvirker holdbarheden
  8. Vi angiver tydeligt, hvordan emballagerne skal skilles ad og sorteres som affald
  9. Vi fortsætter med at anvende emballage af glas, papir og aluminium, da her allerede findes effektive systemer til genanvendelse
  10. Vi anvender ikke bionedbrydelig eller bio-baseret plastik, da vi ikke mener, at fødevarer skal bruges til emballage

Kilde: Salling Group

Kræver fælles indsats
Plastikproblematikken er ikke begrænset til ét sted eller én aktør. Salling Group lægger derfor hele strategien og samtlige principper åbent frem og inviterer alle producenter, dagligvarekæder, NGO’er og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik.

”Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om”, fortæller Michael Løve, og fortsætter:

”Vi har i samråd med eksperter udarbejdet de ambitiøse principper, vi vil indføre på tværs af alle vores butikker, og nu deler vi strategi, ambitioner og de overvejelser, vi har gjort os, så vi i fællesskab kan medvirke til, at vi får mere bæredygtige og bedre materialer i hele branchen”.

Salling Group har planer om at indlede en dialog med dagligvarekædens leverandører, så resultaterne kan nå længere ud i forsyningskæden end selskabets egne butikker.

Essentielt at vælge de rigtige løsninger
Salling Groups nye plastikprincipper er blevet til i samråd med Teknologisk Institut og WWF Verdensnaturfonden, der har rådgivet, gennemgået og sikret, at principperne kan medvirke til bedre brug af plastik. Og netop vigtigheden af at vælge de rigtige løsninger er essentiel, lyder meldingen fra WWF.

”Verdens natur drukner i plastik, og tiden er inde til slå et afgørende slag mod plastiktruslen. Salling Groups og WWF’s ambitiøse nye standarder vil reducere supermarkedernes forbrug af plastik kraftigt og gøre den plastik, som vi er tvunget til at bruge, meget lettere at genanvende”, siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg, og tilføjer:

Læs også: Apple udvider globale genbrugsprogrammer

”Jeg håber, at de øvrige supermarkeder og politikerne vil tage principperne til sig, så de tages i anvendelse overalt. Naturen, dyrene og vores børnebørn vil takke os for det”.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCM.dk

Nyt liv til elbilbatterier i dansk erhvervsliv

12.12.2025AlfaPeople

Sponseret

Multi-country lokaliseringer i Latinamerika

11.12.2025SCM.dk

Styrelse: AI gør danske virksomheder markant mere effektive

10.12.2025SCM.dk

Projekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

10.12.2025SCM.dk

Industrien kæmper med OT-sikkerhed midt i digitale ambitioner

10.12.2025Global AGV

Sponseret

Welltec frigør medarbejdertid til de opgaver, der skaber værdi

09.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Fra produktionsgulvet til julebordet

09.12.2025SCM.dk

Ukraine får produktion af raketbrændstof på dansk jord

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle