Samarbejde styrker konkurrenceevnen

Mange virksomheder samarbejder allerede med kunder og andre virksomheder, når det handler om leverancer. Og det bliver kun et vigtigere værktøj, hvis kunkurrenceevnen skal forbedres, viser ny rapport.

Samarbejde på tværs af leverandører og kunder bliver vigtigere, hvis konkurrenceevnen skal styrkes. Foto: Flickr/Drew Leavy..

14.08.2015

SCM.dk

87 procent af danske underleverandører samarbejder med kunderne om videreudvikling af produkter og ydelser. Det viser en kortlægning af danske underleverandører, som Aalborg Universitet har foretaget i samarbejde med Industriens Fond.

Dog er det kun 44,5 procent af de adspurgte, der samarbejder med andre virksomheder om leverancer til de vigtigste kunder. Og både samarbejdet med kunder og andre virksomheder bliver vigtige parametre, hvis virksomhederne skal forbedre konkurrenceevnen.

Læs også: Kjærgaard og Carlsberg indgår innovativt samarbejde

”En hel del af samarbejderne med andre virksomheder er ”påtvungne”. Det vil sige, at hovedkunden har bestemt, at underleverandøren skal bruge dele fra andre virksomheder i det færdige produkt”, siger professor Brian Vejrum Wæhrens fra Center for Industriel Produktion (CIP) ved Aalborg Universitet til Dansk Industri.

Han understreger, at det kan være vanskeligt at sige noget konkret om, hvor mange virksomheder, der samarbejder med andre for at udvikle løsninger, hvor kunden ikke har sat et krav om samarbejde.

”Men vi ser en klar tendens til, at store kunder efterspørger underleverandører, der kan levere ”systemleverancer”, hvor flere af kundens behov for indkøb løses af en gruppe underleverandører”, siger Brian Vejrum Wæhrens.

Læs også: Samarbejdet med underleverandører skal styrkes

Undersøgelsen peger på, at det særligt er de mindre virksomheder, der har vanskeligt ved at leve op til kravene. Der skal således sættes mange ressourcer af til at kommunikere med kunderne og med andre virksomheder. Det rammer i sidste ende andre spillere i forsyningskæden.

”Samtidig oplever de større virksomheder, at de mindre har svært ved at leve op til kravene. Her er der behov for, at der fra begge sider udvises større systemisk forståelse for den anden part og dermed får de indsigt i hinanden på procesniveau”, siger Brian Vejrum Wæhrens, der særligt efterspørger, at større virksomheder med flere ressourcer sætter sig ind i mindre virksomheder.

-JPN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle