Samarbejde styrker konkurrenceevnen

Mange virksomheder samarbejder allerede med kunder og andre virksomheder, når det handler om leverancer. Og det bliver kun et vigtigere værktøj, hvis kunkurrenceevnen skal forbedres, viser ny rapport.

Samarbejde på tværs af leverandører og kunder bliver vigtigere, hvis konkurrenceevnen skal styrkes. Foto: Flickr/Drew Leavy..

14.08.2015

SCM.dk

87 procent af danske underleverandører samarbejder med kunderne om videreudvikling af produkter og ydelser. Det viser en kortlægning af danske underleverandører, som Aalborg Universitet har foretaget i samarbejde med Industriens Fond.

Dog er det kun 44,5 procent af de adspurgte, der samarbejder med andre virksomheder om leverancer til de vigtigste kunder. Og både samarbejdet med kunder og andre virksomheder bliver vigtige parametre, hvis virksomhederne skal forbedre konkurrenceevnen.

Læs også: Kjærgaard og Carlsberg indgår innovativt samarbejde

”En hel del af samarbejderne med andre virksomheder er ”påtvungne”. Det vil sige, at hovedkunden har bestemt, at underleverandøren skal bruge dele fra andre virksomheder i det færdige produkt”, siger professor Brian Vejrum Wæhrens fra Center for Industriel Produktion (CIP) ved Aalborg Universitet til Dansk Industri.

Han understreger, at det kan være vanskeligt at sige noget konkret om, hvor mange virksomheder, der samarbejder med andre for at udvikle løsninger, hvor kunden ikke har sat et krav om samarbejde.

”Men vi ser en klar tendens til, at store kunder efterspørger underleverandører, der kan levere ”systemleverancer”, hvor flere af kundens behov for indkøb løses af en gruppe underleverandører”, siger Brian Vejrum Wæhrens.

Læs også: Samarbejdet med underleverandører skal styrkes

Undersøgelsen peger på, at det særligt er de mindre virksomheder, der har vanskeligt ved at leve op til kravene. Der skal således sættes mange ressourcer af til at kommunikere med kunderne og med andre virksomheder. Det rammer i sidste ende andre spillere i forsyningskæden.

”Samtidig oplever de større virksomheder, at de mindre har svært ved at leve op til kravene. Her er der behov for, at der fra begge sider udvises større systemisk forståelse for den anden part og dermed får de indsigt i hinanden på procesniveau”, siger Brian Vejrum Wæhrens, der særligt efterspørger, at større virksomheder med flere ressourcer sætter sig ind i mindre virksomheder.

-JPN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles