Tysk tøven kan true Europas grønne førerposition
Mens resten af verden køber stort ind af elbiler forsøger Merz at holde liv i den fossile, tyske bilindustri. Det kan få konsekvenser for både Tyskland og Europas grønne omstilling og globale troværdighed.
Når EU i 2035 vil forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler, er det med ambitionen om at gøre Europas transportsektor klimaneutral. Men i Tyskland vil regeringen under kansler Friedrich Merz arbejde for at udskyde eller omgå udfasningen. Det fremgik af en fælles udmelding fra CDU/CSU og SPD efter et biltopmøde mellem regeringen og den tyske bilindustri i sidste uge, skriver Information.
EU’s faste kurs mod elbiler er ifølge Merz “anmassende”, og i stedet plæderer han for “teknologisk åbenhed”. Med andre ord: Den tyske kansler ønsker ikke at lægge sig fast på elbilen som eneste løsning.
Merz’ tøven kommer samtidig med, at den tyske bilindustri befinder sig i en alvorlig krise. I første halvår af 2025 faldt Mercedes-Benz’ overskud med 56 procent, Volkswagens med 33 procent og BMW’s med 29 procent. Eksporten til Kina dykkede med hele 42 procent, og tusindvis af ansatte er blevet afskediget. For Merz handler modstanden mod udfasningen derfor også om at give bilproducenterne mere tid til omstilling.
Konsekvenser udover Tysklands grænser
Problemet er, at Tysklands nøl risikere ikke kun at ramme dem selv. Som EU’s største økonomi og teknologiske kraftcenter har Tyskland afgørende betydning for, om EU kan fastholde sit grønne forspring globalt. Når Merz-regeringen sætter spørgsmålstegn ved 2035-målet, giver det andre medlemslande og industriaktører en undskyldning for også at slække på tempoet.
Kina og USA har allerede øget farten markant. I første halvdel af 2025 blev der solgt over ni millioner elbiler på verdensplan, hvilket er 28 procent flere end året før. Hvis EU ikke følger med, risikerer kontinentet at miste sin position og blive afhængig af udenlandske teknologi.
Politisk kommer Merz-regeringens position med betydelige risici: En langsom omstilling i EU kan svække troværdigheden globalt, hvor den grønne dagsorden i forvejen er i modgang med Trump-regeringens klimafjendske position.
Tyskland har stadig chancen for at genvinde sin rolle som grøn teknologisk frontløber i Europa.
Med ophævelsen af den tyske gældsbremse er der nemlig mulighed for massive offentlige investeringer i eksempelvis udbygning af ladeinfrastruktur, billig grøn strøm, og økonomiske incitamenter til både producenter og forbrugere af elbiler.
Således ville Tyskland positionere sig som en drivkraft i den grønne omstilling i stedet for en stopklods.
- lhs