Selvkørende lastbiler ruller nu på offentlig vej

Tyske Daimler har som den første lastbilproducent i verden fået selvkørende lastbiler godkendt til trafik på offentlig vej i Nevada, USA.

Det blå lys i kølergitteret viser, at lastbilen er i selvkørende tilstand. Foto: Daimler. .

11.05.2015

SCM.dk

Selvkørende biler forudsiges af mange til at blive fremtiden for vejtransport – både til mennesker og gods. Og et markant skridt på vejen er nu taget af tyske Daimler, der netop har fået de første selvkørende lastbiler godkendt til brug på offentlig vej i staten Nevada i USA.

De selvkørende lastbiler giver mange fordele, mener Lars van het Erve, PR- og kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark.

”Sikkerheden øges, og miljøbelastningen reduceres, mens arbejdsforholdene samtidig bliver betydeligt bedre for chaufførerne. Forsøg har vist, at søvnigheden reduceres med 25 procent, hvis bilen selv kører, og chaufføren imens udfører andre interessante arbejdsopgaver”, siger han.

Ifølge analysefirmaet Frost & Sullivan kan den selvkørende langdistancelastbil spare op til syv procent brændstof og desuden nedsætte udgiften til vedligeholdelse, eftersom mere jævn kørsel giver mindre slitage.

Radar og stereokameraer overvåger vejen  
De to lastbiler, der nu er i drift i Nevada, er modellen Freightliner Inspiration Truck. Det er i princippet en serieproduceret Freightliner trækker, som er udstyret med den nye Highway Pilot teknologi.

Systemet fungerer på den måde, at et stereokamera og to radarsystemer med op til 250 meters rækkevidde kombineres med en intelligent fartpilot. Systemerne er hver for sig blevet testet i mange år, men kombineres nu fuldt ud og administrerer både speeder, styretøj og bremser.

Før Nevada kunne godkende lastbilerne, var de blevet testet over cirka 16.000 km på testbaner. Samme teknologi bruges også på de selvkørende Mercedes-lastbiler, som i øjeblikket testes i Europa. 

Lastbilen kører som en almindelig lastbil i byer og på småveje, men når den kommer ud på motorveje, kan systemet aktiveres. Lastbilen går derefter over i selvkørende modus og kan tilpasse sig trafikken og gældende hastighedsgrænser. Samtidig tændes et blåt lys i kølergitteret for at vise, at lastbilen er i selvkørende tilstand.

Manuel overhaling
Ved overhaling, vognbaneskift eller ved afkørsler skal føreren selv overtage styringen af lastbilen. Det samme gælder i dårligt vejr og ved vejarbejde eller lignende. 

Læs også: Stort potentiale for selvkørende køretøjer i logistikbranchen

Hvis flere lastbiler med det samme system kører efter hinanden, er de forbundet digitalt. Det gør det muligt for dem at holde en kort afstand for at reducere vindmodstanden, uden at sikkerheden sættes over styr. De bagvedkørende lastbiler får på en brøkdel af et sekund et signal, hvis lastbilen foran for eksempel bremser eller svinger.

”Den store forskel for chaufføren er, at han ikke behøver konstant at på vagt i løbet af lange, monotone arbejdspas, som det er nødvendigt i dag. I stedet kan chaufføren løse nogle mere varierede opgaver, så grænsen mellem kørselsleder og chauffør kan blive visket ud. Desuden kan små virksomhedsejere i branchen håndtere papirarbejde og andre ting, mens bilen tager sig af den kedelige del af kørslen”, siger Lars van het Erve.

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding