Sigurd Müller Vinhandel vælger Axacon WMS til at løfte lagerdriften

Hos Sigurd Müller Vinhandel A/S har Axacon WMS givet lageret de redskaber, der skal til for at holde styr på tusindvis af vine – og levere hurtigt, præcist og med høj kvalitet.

Foto: Axacon | Unsplash

Sigurd Müller Vinhandel har siden 1975 forsynet danske restauranter med vin af høj kvalitet og personlig service. Med base i Aalborg og kunder i hele landet bygger forretningen på stabile relationer, faglighed og et kompromisløst fokus på ordentlighed. Men selv klassiske dyder har brug for moderne værktøjer – og i takt med virksomhedens vækst blev behovet for et professionelt WMS tydeligt.

Fejl i pluk og stigende kompleksitet krævede handling

”Vi kunne mærke, at fejlprocenten var begyndt at stige, og vores måde at arbejde på var blevet lidt for besværlig,” fortæller Thomas Ørbæk, lagerchef hos Sigurd Müller Vinhandel.
Lageret var blevet udvidet flere gange på få år, og både salg og lager havde brug for bedre redskaber til at løse opgaverne. Den manuelle arbejdsgang med pluklister gav for mange fejl – især fordi mange vine har navne, der ligner hinanden:

”Vi har fx 20 forskellige vine fra det samme vinhus. Hvis man går ud og tager den, man tror det er – og ikke bliver bremset af et system – så går det galt lidt for ofte,” siger han.
I marts 2024 gik Sigurd Müller Vinhandel i luften med Axacon WMS. Valget faldt på Axacon, fordi løsningen passede til kulturen i virksomheden:
”Vi talte med en række udbydere, men Axacon mindede mest om os. De var jordnære, konkrete og gode til at forklare, hvad deres produkt kan i vores kontekst. Jeg sagde til min direktør, at det her er et moderne WMS-system baseret på gode klassiske dyder – og det passede bedre til os end de andre.”

Større sikkerhed og højere tempo i hverdagen

Siden implementeringen har Axacon WMS gjort en tydelig forskel. Et eksempel er, når der kommer en stor ordre sent på dagen:

”Før kunne vi ikke nå en stor ordre kort før lukketid, men med Axacon WMS har vi fået effektiviseret en lang række processer, som både skaber tempo og sikkerhed for, at de rigtige varer kommer afsted,” siger Thomas Ørbæk.
Også fragtgenereringen er blevet langt mere effektiv. Hvor det før krævede manuel indtastning og håndtering ved computeren, sker det nu direkte i scanneren:

Når ordren lukkes, bliver fragtbrev og følgesedler automatisk genereret. Det er en stor gevinst.

Thomas Ørbæk

Før Axacon havde virksomheden ikke et egentligt lagerstyringssystem, men måtte alene klare sig med funktionerne i deres ERP, som viste sig utilstrækkelige i praksis.

Let at tage i brug – og et samarbejde, der holder

Implementeringen af Axacon var ifølge Thomas Ørbæk overraskende enkel set fra brugernes side:
”Det var egentlig plug and play. Det tog ikke mange dage, før folk var kørende,” understreger han.
Også i det daglige samarbejde fungerer det. Axacon er tilgængelige og følger op, når der bliver ringet:
”Supporten er god og effektiv. De holder, hvad de lover, og systemet virker rigtig godt. Der er ikke noget, som skuffer,” afslutter Thomas Ørbæk

Mere fra...

13.08.2025Axacon A/S

Sponseret

Sigurd Müller Vinhandel vælger Axacon WMS til at løfte lagerdriften

04.08.2025Axacon A/S

Sponseret

Derfor bør I ikke vente med WMS, bare fordi I ikke er en kæmpe virksomhed

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

23.05.2024Axacon A/S

Sponseret

Tjek om jeres manuelle processer er for dyre

02.05.2024Axacon A/S

Sponseret

10 grunde til at du bør overveje et dedikeret WMS

21.02.2023Axacon A/S

Sponseret

Inddragelse af medarbejderne i en forandringsproces