Skoda automatiserer reservedelslogistikken

Den tjekkiske bilproducent Skoda har moderniseret reservedelslageret, der forsyner 106 lande med reservedele til Skoda-biler. Materialehåndteringen er centreret om et såkaldt AS/RS, et automatiseret lager- og plukanlæg, og moderniseringen er sket i samarbejde med Witron.

6) Skoda har netop opgraderet reservedelslageret i Tjekkiet og har allerede planer om at udvide lageret i den nærmeste fremtid. Foto: Witron..

21.03.2016

Thomas Woerhle, SCM.dk

Forretning handler for moderne bilproducenter i dag ikke om at sælge nye biler. Det handler om reservedele. Det er her, forretningen giver mening. Skoda har haft succes med at udvikle en professionel reservedelsforsyningskæde, der både formår at fastholde kundeloyaliteten i en tid, hvor konkurrencen kun bliver skrappere, og også løfte omsætningen til mere end 600 millioner Euro om året.

”De største udfordringer for logistikken i reservedelssalg er kvaliteten, leveringshastigheden, on-time-delivery og de mange produktvarianter – og selvfølgelig prisen”, fortæller Petr Jira, operating systems and resources after sales, Skoda og tilføjer: ”Den væsentligste parameter for at måle logistikpræstationer er service level (SL), som vi bruger til at måle succesraten af alle vores salgsleveringer”.

Målet er 98 procents leveringskvalitet, hvilket kræver et robust og fleksibelt logistiksystem. ”Vores service level indeholder naturligvis også mål for plukkvalitet”, fortæller Petr Jira. Målet er færre end tre reklamationer per 1000 ordrer. ”I kraft af vores state-of-the-art logistiksystem ligger antallet af reklamationer faktisk under dette mål”.

En høj grad af fleksibilitet i logistikken er også vigtig for Skodas reservedeleslager, der er placeret i Mladá Boleslav i Tjekkiet. Foto: Witron..

Fleksibilitet, tempo og tilgængelighed
”Performance for et lager er det samme som produktivitet”, fortæller Petr Jira. I Skodas tilfælde handler det mere præcist om at udnytte alle lagerkapaciteter optimalt samtidig med, at lagerledelsen reducerer driftsomkostninger og fastholder eller forbedrer serviceniveau.

Høj grad af fleksibilitet i logistikken er også vigtig for Skodas reservedeleslager, der er placeret i Mladá Boleslav i Tjekkiet. Det er det blandt andet fordi, lageret håndterer to forskellige logistikflows i et treholdsskift. Det ene flow håndterer alle reservedele fra VW, Audi, Skoda og Audi til 460 servicepartnere eller autoriserede værksteder i Tjekkiet, Slovakiet og de baltiske lande. Ordrer modtaget indtil kl. 18 bliver leveret næste morgen. Det andet flow forsyner Skoda forhandlere i 106 lande verden over med reservedele. Servicepartnere og værksteder står for cirka 65 procent af plukantal på lageret, mens Skoda-forhandlerne står for cirka 65 procent af plukvolumenen.

Automatiseret småvarelager
Skodas reservedelslager kan ikke håndtere den logistiske kompleksitet med manuel håndtering. ”Det kræver automatiserede løsninger og innovative koncepter, og det er årsagen til, at vi samarbejder med Witron om at designe effektive løsninger”, fortæller Petr Jira.

Hjørnestenen i logistikcenteret er et automatiseret småvarelageranlæg, et såkaldt AS/RS (Automatic Storage and Retrieval System), der lagrer og plukker alle små og mellemstore fastmover-reservedele. Anlægget indeholder 140.000 lokationer og opererer med fem forskellige bæreenhedsstørrelser. Udnyttelsesgraden er i gennemsnit på mellem 85 og 90 procent, og anlægget står for mere end 40 procent af lagerets daglige ordrepluk.

Hjørnestenen i logistikcenteret er et automatiseret småvarelageranlæg, et såkaldt AS/RS (Automatic Storage and Retrieval System), der lagrer og plukker alle små og mellemstore fastmover-reservedele. Foto: Witron..

”AS/RS-anlægget er central for vores evne til altid at have tilstrækkelig kapacitet og en hurtig behandling af kundeordrer. Anlægget giver os både højere kapacitet, bedre plukproduktivitet og hurtigere ordrebehanding”, fortæller Petr Jira og tilføjer: ”Det er vigtigt for os, fordi vi både oplever en stigning i antallet af varenumre og varianter samt en stigning i kundernes ordrefrekvens. Til gengæld bliver ordrestørrelserne mindre. Det er en konsekvens af, at mange kunder forsøger at reducere deres eget lager. Sammenlagt stiller det skrappere krav til lagerets plukeffektivitet”.

Fleksibel ordreplukning
Skoda-lageret gør brug af Witrons OPS som ordreplukningssystem. Det er kendetegnet ved høj fleksibilitet og kan håndtere en bred vifte af produkter i mange størrelser. Stødpude-linjer placeret foran arbejdsstationerne sørger for, at plukkerne modtager de rette bæreenheder på rette tidspunkt. Arbejdsstationerne er designet i et samarbejde mellem Skoda, Witron og TÜV Rheinland (teknisk inspektionsautoritet), så de imødekommer alle krav til ergonomi og arbejdsmiljø.

”Det omfatter fx, at lastbærere bliver tiltet 45 grader, så de er nemmere at tilgå, mulighed for at justere højde efter medarbejderens arbejdsstilling og markant støjreduktion. Lastbærerne skal på intet tidspunkt løftet eller bæres af medarbejderne”, fortæller Josef Gallersdoerfer, Witron og supplerer: ”Plukmedarbejderen kan vælge mellem at sidde eller stå og mellem brug af touch-skærm eller en fodpedal til at bekræfte ordrer”. Plukningen foregår ved pick-by-light og integrerede områdeskannere. Hvis der skulle ske en plukfejl, bliver medarbejderen gjort opmærksom på det ved et lydsignal. Den gennemsnitlige ordrehastighed er 200 pluk per time per arbejdsstation.

Skodas lager oplever både en stigning i antallet af varenumre og varianter samt en stigning i kundernes ordrefrekvens. Foto: Witron..

Avanceret truckstyring
Lageret er også blevet opgraderet med et nyt system, der skal guide og optimere truckkørslen på lageret. Det nye system hedder ITM og bliver også leveret af Witron. ”Efter to dages drift havde vi nået vores mål for transportoptimeringen. ITM kommunikerer direkte med vores SAP warehouse management system. Lagertrucks transporterer de varer, der er for store eller ukurante for AS/RS-anlægget, rundt på det 74.000 m2-store lager”, fortæller Petr Jira. Han fortæller også, at alle systemer og anlæg er klar til at blive udvidet med ekstra kapacitet, og at Skoda allerede har planer om at udvide lageret i den nærmeste fremtid.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online