Skyd i højden og bliv mere effektiv med lagerautomater
Gåafstande og manuel ordrepluk kan sluge mere end 50 % af den tid, der medgår til plukning. Tidsforbruget og optimering af gulvpladsen er de primære og mest almindelige udfordringer, logistikchefer står over for, når de har behov for en løsning.
En SSI LOGIMAT® lagerautomat kan løse begge udfordringer i én alt-i-én løsning. Indvendigt kan lagerautomaten sammenlignes med et overdimensioneret skuffeskab med to skufferækker for og bag og en lift mellem de to rækker. Denne lift trækker den ønskede skuffe ud, og kører den til betjeningsåbningen. Brugerne kan vælge skuffer på en touchskærm med en intuitiv brugerflade. Når skuffen ankommer til betjeningsåbningen, kan de nødvendige produkter lægges i eller plukkes.
Hvordan kan vi hjælpe? Kort om fordelene
1. Ikke behov for større areal: Optimering af din lagerplads
Hver vandret kvadratmeter koster mere og mere. Derfor er det særdeles fornuftigt at skabe plads lodret. Det smarte ved en lagerautomat er, at den kan bygges lige så høj, som dine aktiviteter kræver. Den mulige højde går fra 2,45 meter til 23,85 meter. Hvis flere kvadratmeter gulvplads tages i brug, kan lagerautomaten lagre op til 80 tons varer.
Lagerautomaten kan også bygges udenpå lagerets facade med betjeningsåbningen inde i bygningen.
2. En mere dynamisk plukkeløsning: Øg hastigheden, minimér fejlprocenten
Med optimeret lagerhåndtering og brugen af lagerautomatens muligheder bliver responstiden og dermed den samlede plukketid optimeret som ønsket.
Alt efter hvilken mængde, der skal lagres, kan der for eksempel være mere end en lagerautomat og ved at placere dem side om side, bliver medarbejdernes gåafstand betydeligt reduceret. Så med den rette statistik på plads, kan dele, der almindeligvis hører sammen lagres i én skuffe for at spare tid på omfattende udlagring.
SSI Schäfers lagerautomat – SSI LOGIMAT® har også flere funktioner, der understøtter og effektiviserer flowet.
- LogiDual fungerer som løsning, hvis der er behov for adgang til mere end én skuffe på kort tid. Den anden skuffe hentes med en lille forsinkelse, så den er ved betjeningsåbningen, når medarbejderen er færdig med at plukke fra den første.
- LogiPointer er optisk visning af lagerpositionen med en laserpointer i den skuffe, hvor den ønskede del er lagret. Det hjælper med at reducere plukkefejl og gør plukketiden kortere.
3. Sikkerhed: Sikre processer for medarbejderne og lagerstyringen
Lagerautomaterne har ikke kun et sikkerhedslysgitter for en risikofri arbejdsplads for medarbejderne, men sørger også for sikkerheden i din lagerbeholdning. Mens manuelle processer kræver individuelt ansvar for at indtaste nye data i systemet, betjenes lagerautomaterne udelukkende via brugergrænsefladen. Når noget udlagres eller indlagres, skal det derfor lægges ind i systemet. Alle bevægelser spores og registreres, noget der giver betydeligt færre muligheder for lager- og plukkefejl.
4. Ingen unødvendige bevægelser: Forbedret ergonomi
Reoler kræver en række forskellige bevægelser – medarbejderne skal strække sig for at plukke varer fra de øverste hylder, og bukke sig for at hente varer fra de nederste. Disse arbejdsbetingelser er ikke så behagelige, og i nogle tilfælde kan de også medføre skader og sygdomme.
Ergonomikonceptet er grundlaget for designet af lagerautomaten. Betjeningsåbningen er placeret i en komfortabel, ergonomisk højde for at skåne medarbejderne for unødvendige bevægelser. Med LogiTilt vippemekanismen får du endnu mere ergonomisk korrekt plukning af varer og reduktion af rækkedybden.
Nyt design: Hvad kan lagerautomaten hjælpe dig med, hvis du ikke beskæftiger dig med e-handel?
Nogle løsninger synes at passe bedre til specifikke virksomhedsmodeller og markedssegmenter. Som den ansvarlige for logistik i din virksomhed, har du sikkert allerede en idé om, hvad der er tilgængeligt på markedet til dine aktiviteter. Men mange værktøjer fungerer bedre i sammenhæng. De dækker måske ikke alt, men er nærmere en del af dit system og spiller en understøttende rolle.
Hvad er din første tanke, når samtalen falder på smådele, hurtig omsætning og den ekstreme vigtighed af at vælge præcision? E-handel! Med ændringerne i kundernes købsadfærd har mange inkluderet e-handel i deres portefølje eller er gået i gang med at forberede den. Individuelle ordrer er mindre i mængder, men har flere SKU’er, og er derfor mere følsomme over for fejl. Generelt kræver de en hurtigere forsendelsestid og højere kvalitet, noget der også gælder pakkens udseende. Dette er kun én af de mest indlysende tilfælde, hvor lagerautomater kan være i brug, men e-handelsvirksomheder er ikke den eneste branche, der har fordele af dem.
Understøttelse af driften
Dit lagerudstyr, dine lagersystemer og produktionslinjer består af mindre dele. Nogle af dem skal være på stedet for at lette vedligeholdelse og forhindre driftsafbrydelser. Når lagerautomaterne er installeret, kan der lagres mange reservedele på meget lidt gulvplads. Delene er også velordnede og klar til hurtig udlagring, når behovet opstår.
Bufferlagring
En lagerautomat er også nyttig for virksomheder med produktionslinjer. I nogle procesdesign kører halvfabrikata ikke til næste trin med det samme og skal mellemlagres et eller andet sted. Da en lagerautomat kræver mindre plads kan halvfabrikata nemt lagres og udlagres i en lagerautomat.
Det er også en mulighed at bruge lagerautomater til færdigvarer som en buffer før afsendelse.
Lagerautomater som en del af en automatiseret logistikløsning
Så ruller vi igen: Lagerautomater med conveyors
Lagerautomater følger vare-til-person-princippet og sparer derfor skridt. Men hvis medarbejderens arbejdsstation ikke er placeret i nærheden af lagerautomaten, og medarbejderen stadig skal bevæge sig mellem områderne, kan der potentielt opstå en flaskehals, der gør den samle plukkeproces langsommere. Her kommer behovet for automatisering ind i billedet. Lagerautomaternes effektivitet kan øges ved at forbinde områderne med et conveyorsystem. De plukkede smådele fra lagerautomaten kan placeres på conveyorsystemet, som så leverer dem direkte til næste håndteringspunkt. Conveyorsystemet forbinder de enkelte lagerområder og arbejdsstationer. Det gør, at operatørerne udelukkende kan fokusere på at plukke varer.
Lagerautomat med førerløse trucks
Løsningsdesign er altid begrænset af den tilgængelige plads. Det er ikke altid muligt at installere et conveyorsystem med det samme, men der er en anden mulighed, der er egnet til automatisering. De bakker og kasser, der plukkes i fra lagerautomaten, kan leveres til destinationen med AGV’er eller førerløse trucks, som de også kaldes.
AGV’er navigerer efter optiske spor, hvilket optager mindre plads og giver større fleksibilitet, når de kører. De har sikkerhedssensorer for at spore enhver bevægelse eller barriere foran sig, og stopper når det er nødvendigt. Derfor er det ikke nødvendigt at adskille dem fuldstændigt fra de områder, hvor medarbejderne færdes.
SSI Schäfer har hjulpet C+C Krug GmbH, som er ekspert i plastikgalvanisering, med at skifte til semi-automatiserede processer ved at kombinere conveyorsystemer med SSI LOGIMAT® og førerløse WEASEL® trucks. En medarbejder vælger bakker og kasser ved lagerautomaten, og disse bliver derefter placeret på conveyoren. For enden af conveyoren bliver hver bakke eller kasse samlet op af en førerløs truck og leveret til den næste arbejdsstation, hvor den bliver håndteret af endnu en medarbejder. Klik på linket for at se, hvordan processerne er organiseret.
En lagerautomat er en ideel løsning, når det tilgængelige lagerareal skal optimeres, og navnlig højden skal udnyttes maksimalt. Den kan anvendes i alle brancher og kan indgå i mere komplekse driftsanlæg og er et perfekt første skridt henimod automatisering af dine forretningsprocesser.