SMV’er satser på mere lager og tættere leverandører

58 procent af de danske SMV’er har været negativt påvirket af de store forstyrrelser, der har været i de globale forsyningskæder de seneste to år. Det giver ifølge en undersøgelse anledning til store forandringer af forsyningskæden for mange danske SMV’er. Just-in-time bliver afløst af just-in-case.

Der er ifølge undersøgelsen fra Voxmeter ingen tvivl om, at høje fragtpriser har betydning for det udbredte ønske om at finde leverandører, der er placeret tættere på det geografiske nærområde. Arkivfoto..

11.08.2022

SCM.dk

De sidste par år har budt på store forstyrrelser i forsyningskæderne forårsaget af hændelser som covid-19 pandemien, Suez-blokaden, Ukraine-krigen med mere.
Det tager mange danske små og mellemstore virksomheder (SMV) nu konsekvensen af og gør op med de sidste årtiers fokus på globalisering, outsourcing af produktion til lavomkostningslande, lean, og trimmede lagre. I hvert fald ifølge en undersøgelse blandt 400 SMV’er, som Voxmeter har foretaget for Sydbank i maj måned 2022.

Sydbank vurderer endvidere på basis af undersøgelsen, at den høje andel vidner om, at de store og langvarige forstyrrelser i forsyningskæderne har sat dybe spor hos mange SMV’er. Samtidig er der heller ingen tvivl om, at høje fragtpriser har betydning for det udbredte ønske om at finde leverandører, der er placeret tættere på det geografiske nærområde.

Det er især inden for industrien, bygge- og anlæg samt handelsvirksomheder, at der er mange SMV’er, der oplever negative påvirkninger af forstyrrelserne i de internationale forsyningskæder. Blandt de SMV’er, der ikke har været påvirket, er der blandt andet en del virksomheder inden for information og kommunikation.

Højere lagerniveauer
De mange og kraftige forstyrrelser har gjort, at det nu er 46 procent af de lagerførende virksomheder, der ønsker at have flere varer på lager, end de har haft tidligere. Det er et markant skifte fra årene op til coronakrisen, hvor der både blandt små og store virksomheder var et stort fokus på at optimere vareflowet, så der ikke blev bundet flere penge end højst nødvendigt i varelageret. Man kan sige, at just-in-time er blevet afløst af just-in-case.

Det er specielt industri- og handelsvirksomheder, der planlægger at have flere varer på lagerhylderne.

Læs også: Glem alt om normale forsyningskæder i 2022

”Det er forståeligt, at mange SMV’er ønsker at gøre sig mindre sårbare over for rystelser i forsyningskæderne, fordi de kan skabe uhensigtsmæssige produktionsstop, hvis der mangler en afgørende komponent. Ligesom det selvfølgelig er ærgerligt, hvis en kunde går til en konkurrent, fordi virksomheden ikke kan få de rette varer hjem til tiden”, skriver Sydbank i en kommentar og supplerer:

”Flere varer på lageret betyder dog også, at der bliver bundet flere penge i varelageret, der måske kunne være brugt til andre tiltag i virksomheden. Det er derfor afgørende, at den enkelte virksomhed nøje afvejer, hvor mange ekstra varer, det giver mening at have på lager”.

Near sourcing
Samtidig ønsker 37 procent af de lagerførende virksomheder, at deres leverandører er placeret tættere på produktionen eller salgsmarkedet, end de gjorde tidligere. En tendens der er kendt som near shoring eller near sourcing. Det er også et markant skifte fra tidligere, hvor lave priser fik mange virksomheder til at se mod fjerntliggende lande som Kina, Vietnam, Bangladesh og Indien, når de skulle købe varer og komponenter hjem.

Læs også: Sådan styrker du forsyningskædens robusthed

”Vi kommer næppe til at se, at al produktion rykker tilbage til Europa i de kommende år. For mange virksomheder vil det nemlig fortsat være økonomisk fordelagtigt at købe varer og komponenter hjem fra Asien eller andre fjerntliggende lande. Men der er heller ingen tvivl om, at forsyningssikkerhed vil få nogle virksomheder til at foretrække europæiske leverandører – også selvom det måske medfører lidt højere omkostninger”, skriver Sydbank i undersøgelsen og supplerer:

”Samtidig gør hensynet til den grønne omstilling også, at flere virksomheder overvejer om, det giver mening at finde leverandører tættere på hjemmemarkedet”.

Om undersøgelsen

• Voxmeters undersøgelse er repræsentativ for danske virksomheder i størrelsen 10-249 ansatte (SMV’er).
• I Danmark er der 23.000 virksomheder med 10-249 ansatte. Denne gruppe af virksomheder har samlet 768.000 fuldtidsansatte og en omsætning på over 1.700 milliarder kroner.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema om transport & levering 2022

Relateret indhold

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn