SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen

Vigtigheden af bæredygtighed i forsyningskæden bliver ved med at vokse. Der er endda tale om en markant vækst, og der er godt gang i arbejdet. Men de små og mellemstore virksomheder har svært ved at følge med de store virksomheder. Det viser ny undersøgelse fra SCM Panelet, som er et samarbejde mellem SDU og scm.dk.

”Som vi ser det på andre områder, så er lovgivning et effektivt middel til at ændre adfærd", fortæller Jan Stentoft. Foto: 123rf.com.

02.04.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

ESG er den seneste betegnelse for arbejdet med den bæredygtige forsyningskæde og står for ’environmental, social og governance’. De tre betegnelser refererer til de tre centrale kriterier, som virksomheder bør tage højde for, når de udfolder deres ansvarlighed i praksis.

SCM Panelet har undersøgt, hvordan virksomheder arbejder med ESG-data og hvilken grad, det forekommer – og en af konklusionerne er, at der på dette område er forskel – og ofte ganske stor forskel - på store virksomheder og små samt mellemstore virksomheder (SMV’er).

Det gælder sådan set alle de parametre for ESG-arbejdet, som undersøgelsen har spurgt ind til. Parametrene omfatter:

  • Opfattelse af vigtighed.
  • Modenhed i planer.
  • Indsamling og anvendelse af data.
  • Strategiudformning.
  • Forankring af ansvar.
  • Modenhed i implementering.
  • Ansvar for implementering.
  • Drivkræfter.
  • Barrierer.
  • Tværorganisatorisk tilgang.
  • Brug af ekstern assistance.
  • Opmærksomhed på lovgivning.

ESG stormer frem
”Undersøgelsen viser, at opfattelsen af vigtigheden af ESG-data er steget kraftigt over de seneste tre år, og den forventes at stige yderligere i de kommende år. Virksomhederne er kommet godt i gang med ESG; men SMV’erne synes at halte efter de store virksomheder”, fortæller professor Jan Stentoft, Institut for Erhverv og Bæredygtighed på Syddansk Universitet, som er hovedkraften i undersøgelsen.

Find den fulde undersøgelse her

Undersøgelsen viser, at de store virksomheder i højere grad end SMV’erne har en klar strategi for ESG-arbejdet. De adspurgte er generelt enige om, at arbejdet med at indsamle ESG-data er i gang; men det er også tydeligt, at dette i højere grad sker blandt de store virksomheder, og at de store virksomheder også er meget længere med at anvende software til indsamlingen.

36 procent af de store virksomheder svarer således, at ’de indsamler og analyserer ESG-data ved brug af software’, og at de ’i nogen grad’ gør brug af automatiserede løsninger. Det samme gør sig gældende for 15 procent af SMV’erne. 

Undersøgelsen viser også, at én ud af tre SMV’er slet ikke er begyndt at fokusere på ESG-data endnu, mens det samme tal er 0 procent for de store virksomheder.

Læs også: ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

SMV’er mangler ressourcer
Der er enighed på tværs af SMV’er og store virksomheder om, at ansvaret for ESG-arbejdet skal placeres hos topledelsen. 42 procent af de store virksomheder svarer dog, at ESG-ansvaret er placeret hos et bæredygtighedsteam; mens det kun gælder for 18 procent af SMV’erne.

Jan Stentoft peger på, at forskellen formentlig skyldes manglende ressourcer hos SMV’erne og tilføjer: ”Ingen angiver, at ansvaret ligger hos supply chain organisationen, men cirka 9 procent svarer, at det ligger hos ’indkøb’. ESG er dog et ansvar for hele virksomheden, og en placering af ansvar kan sagtens være et ressourcespørgsmål. På den anden side har SMV’erne jo også kunder, som har krav om ESG, hvilket ’salg’ som de første typisk stifter bekendtskab med”.

Drivkræfter for ESG.. Foto: SCM Panelet

Lovgivning flytter bjerge
Der synes at være mere enighed, når det handler om drivkræfter for ESG. Den klart største drivkraft er ’overholdelse af lovgivning’ med et gennemsnit på 4,5 for de store virksomheder og et gennemsnit på 4.03 for SMV, se figur over ‘Drivkræfter for ESG’. Svarene er målt på en fem-punkts Likert-skala, hvor 1 er lig med ’i meget lav grad’, og 5 er lig med ’i meget høj grad’.

”Som vi ser det på andre områder, så er lovgivning et effektivt middel til at ændre adfærd. Filantropi er udmærket; men hvis der virkelig skal ske ændringer, så er lovgivning det mest effektive tiltag”, fortæller Jan Stentoft og tilføjer:

”Det ser ud som om, mange virksomheder ikke er opmærksomme på de værktøjer og støttemuligheder til ESG, der findes på virksomhedsguiden.dk. Det er vores håb, at denne undersøgelse kan bidrage til refleksion over det konkrete arbejde med ESG med blik for om, arbejdet kan styrkes eller organiseres anderledes”.

Find den fulde undersøgelse her

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.07.2024SCM.dk

Forskning: Vi kan skære 70 procent af strømforbruget fra kunstig intelligens

26.07.2024SCM.dk

Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel

25.07.2024SCM.dk

Midt- og vestjyske virksomheder får hjælp til at ansætte udenlandsk arbejdskraft

24.07.2024SCM.dk

Beskæftigelsen blandt ældre er steget markant det seneste årti

23.07.2024SCM.dk

Solceller på fabrikstagene breder sig

17.07.2024SCM.dk

Virksomheder styrker it-sikkerhed med mærkningsordning

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

12.07.2024SCM.dk

Flot vækst og generationsskifte hos Eryk A/S

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup