Snackproducent automatiserer varmehåndtering med robotteknologi

Ny robotteknologi skal automatisere den manuelle håndtering af varme produkter hos fødevareproducenten Quality Pellets. Test foretaget i samarbejde med Teknologisk Institut viser, at virksomheden kan forbedre arbejdsmiljøet, sikre ensartet kvalitet samt øge effektiviteten i produktionen.

Bacon pellets og andre saltede snacks i mange former. Det er blot nogle af de chips, som virksomheden Quality Pellets producerer råvarer til. Og hos virksomheden i Nordsjælland er de for alvor begyndt at have fokus på at automatisere dele af produktionen. Foto: MADE

01.05.2025

SCM.dk

Bacon pellets og andre saltede snacks i mange former. Det er blot nogle af de chips, som virksomheden Quality Pellets producerer råvarer til. Og hos virksomheden i Nordsjælland er de for alvor begyndt at have fokus på at automatisere dele af produktionen.

Det er sket gennem først et MADE Kickstartprojekt og derefter et MADE Demonstrationsprojekt i samarbejde med Teknologisk Institut. Målet for Quality Pellets er at lette medarbejdernes arbejde, hæve kvaliteten og skabe en mere effektiv produktion.

I dag foregår en central del af produktionen manuelt. Når de varme produkter – de såkaldte “pølser” bestående af blandt andet ingredienser som kartoffel, majs, hvede eller bælgfrugter – kommer ud fra maskinen, skal de flyttes nænsomt fra et transportbånd over på plader, som sættes i stativer, hvor de tørrer. Efterfølgende bliver de hakket til chips. Processen er krævende, da produkterne vejer flere kilo og er 70-80 grader varme, hvilket betyder, at medarbejderne både løfter og roterer mange gange dagligt.

Jesper Jørgensen, Technical & Production Manager hos Quality Pellets, forklarer:
”Hver 15. sekund kommer der et nyt produkt, som skal flyttes. Det er hårdt for medarbejderne, og vi ønskede at forbedre arbejdsmiljøet samtidig med, at vi sikrer en høj og ensartet kvalitet i vores produktion”.

Vejen mod automatisering begyndte med et MADE Kickstartprojekt, hvor Quality Pellets i samarbejde med Teknologisk Institut undersøgte forskellige løsninger. Det blev hurtigt klart, at de eksisterende teknologileverandører ikke kunne tilbyde en løsning, der kunne håndtere de udfordringer, som produktionen kræver. Derfor udviklede Teknologisk Institut i samarbejde med Quality Pelletsen en prototype på en “skubber” – en mekanisme, der kan flytte produkterne skånsomt fra båndet til pladerne uden at beskadige dem.

”Produkterne er meget fleksible, lidt som blød lakrids, og de må ikke få mærker eller blive deformerede. Derfor var det en vigtig opgave at udvikle en løsning, der kunne håndtere denne følsomhed og samtidig sikre den høje kvalitet”, forklarer Karsten Thornø Ahrentsen, der er seniorkonsulent fra Teknologisk Institut.

Prototypen blev testet og viste, at det er muligt at automatisere denne del af processen. Resultatet har givet Quality Pellets tro på, at de kan tage næste skridt mod en fuldt integreret løsning.
Den næste fase i projektet handler om at flytte pladerne med produkterne fra transportbåndet til stativerne. Det kræver yderligere udvikling og test af, om løsningen skal være robotbaseret eller en mekanisk konstruktion.

”Vi har allerede fået rigtig meget ud af demonstrationsprojektet. Det har flyttet vores tanker og viden om, hvad der kan lade sig gøre. Vi er nu i gang med at finde ud af, hvordan vi bedst integrerer næste del af løsningen i vores eksisterende anlæg”, fortæller Jesper Jørgensen.

Målet er ikke kun at lette de ansatte for det tunge og gentagende arbejde, men også at skabe en mere ensartet produktion. 

”Når vi kommer helt i mål, vil det være guld værd for mine medarbejdere. Det er som at gå fra at feje med en kost til at bruge en fejemaskine”, siger Jesper Jørgensen.

MADE Demonstrationsprojektet har ikke kun ført til konkrete løsninger, men har også været en øjenåbner for Quality Pellets.

Jesper Jørgensen understreger, hvor vigtigt det har været at have specialisterne fra Teknologisk Institut med i processen gennem MADE-projekterne:

”Først ser vi teorien, og så prøver vi det af i praksis. Det hjælper virkelig, at det er de samme specialister, der følger os hele vejen. Vi havde aldrig nået hertil uden kickstartforløbet og demonstrationsprojektet”.

Selvom Quality Pellets stadig har et stykke vej, før løsningen er fuldt implementeret, har projektet allerede haft stor betydning. Automatisk håndtering vil ikke blot forbedre arbejdsmiljøet, men også styrke virksomhedens konkurrenceevne.

”Vi er blevet meget mere optimistiske omkring, hvad der er muligt. Nu ved vi, at vi kan automatisere dele af vores produktion, og det vil helt sikkert hjælpe os med at skabe en mere moderne og effektiv fabrik”, afslutter Jesper Jørgensen.

Læs også: Ny robot palleterer millioner af æg

”Først ser vi teorien, og så prøver vi det af i praksis. Det hjælper virkelig, at det er de samme specialister, der følger os hele vejen. Vi havde aldrig nået hertil uden kickstartforløbet og demonstrationsprojektet”.

Selvom Quality Pellets stadig har et stykke vej, før løsningen er fuldt implementeret, har projektet allerede haft stor betydning. Automatisk håndtering vil ikke blot forbedre arbejdsmiljøet, men også styrke virksomhedens konkurrenceevne.

”Vi er blevet meget mere optimistiske omkring, hvad der er muligt. Nu ved vi, at vi kan automatisere dele af vores produktion, og det vil helt sikkert hjælpe os med at skabe en mere moderne og effektiv fabrik”, afslutter Jesper Jørgensen.

Kilde: MADE

/ PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Ægte SWARM

27.10.2025SCM.dk

Automation i produktionen: Virksomheder overser to afgørende faktorer

26.10.2025Q-SYSTEM A/S

Sponseret

Når automation bare giver mening

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online