Solenergi giver grøn strøm til Saniståls centrallager

Sanistål indvier en ny solcellepark, som skal producere bæredygtig energi til virksomhedens centrallager i Billund. 624 solpaneler vil fremover lave grøn strøm, som vil spare klimaet for udledning af mere end 50.000 kg CO2 om året.

Solcelleparken består af 624 solpaneler placeret på et 1.100 m2 stort areal opført i umiddelbar tilknytning til Saniståls centrallager i Billund. Foto: Sanistål.

31.05.2022

SCM.dk

Sanistål tager næste skridt i sin overgang til en grønnere forretningsdrift og indvier en ny solcellepark, som skal producere energien til virksomhedens centrallager i Billund.

”Vi ønsker som virksomhed at udlede så lidt CO2 som muligt, og derfor søsætter vi løbende initiativer, som reducerer vores klimaftryk. Med indvielsen af den nye solcellepark i Billund går vi endnu et skridt i en bæredygtig retning”, siger Stephan Schuler, der er Supply Chain direktør og bæredygtighedsansvarlig i Sanistål.

Solcelleparken består af 624 solpaneler placeret på et 1.100 m2 stort areal opført i umiddelbar tilknytning til Saniståls centrallager i Billund. Anlægget laver solens lys om til elektricitet, og det er forventningen, at solcelleparken vil kunne levere op til 20 procent af det samlede strømforbrug på centrallageret og producere cirka 200.000 kWh om året.

Læs også: Danmarks største solcelleanlæg på vej i Taulov Dry Port

Udover belysning bruges strømmen til at drive centrallagerets automathaller og de trucks og ergomovere, som medarbejderne kører rundt på for at hente varer på lageret. Et nyt højteknologisk robotanlæg, som klarer halvdelen af vareflowet på lageret, kører også på strøm, som fremover delvist vil komme fra solenergi.

”Solcelleparken er dimensioneret efter et almindeligt dagsforbrug på centrallageret. Når vi i weekenden ikke selv bruger solenergien, sender vi den grønne strøm fra solcelleparken ud i el-nettet, så den ikke går til spilde,” siger Jannik Pilgaard Kristensen, der er teknisk chef på Saniståls centrallager i Billund.

I forvejen kommer hele Sanistål-koncernens elforbrug fra vedvarende energikilder, som ikke udleder CO2. Al strøm, som Sanistål bruger, er certificeret med et RECS-certifikat, der garanterer, at virksomheden kun bruger grøn strøm fra danske vindmøller.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Efter 20 år med samme truckmærke sender lagerchef stafetten videre hos INOX

SCM.dk

Stort tema om smart produktion i praksis: Fra Industri 4.0 til 5.0

Relateret indhold

22.06.2026Axacon A/S

Sponseret

Er jeres lager klar til sommerferien?

19.06.2026Gjeddesdal Gods A/S

Sponseret

Når lagerkapacitet og placering skal understøtte vækst

SCM.dk

Forsigtig genåbning af Hormuzstrædet trods fortsat usikkerhed

SCM.dk

Den grønne omstilling af vejgodstransport kører i slæbegear

12.06.2026Global AGV

Sponseret

Global AGV overtager det ”døde” arbejde

12.06.2026WITRON Group

Sponseret

WITRON awarded “Best Warehouse Automation Company”

08.06.2026Antalis A/S

Sponseret

Få mere kapacitet ud af de kvadratmeter, du allerede betaler for

04.06.2026SCANLOX ApS

Sponseret

Robotter laver ikke fejl kl. 14:23

02.06.2026Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Körber fjerner kompleksiteten i mixed palletizing

02.06.2026Swisslog

Sponseret

Swisslog expands pallet ASRS portfolio with the AgileStore 4-way shuttle for flexible, high density pallet storage

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle