Større, bedre, hurtigere – og mere automatisk

Udviklingen inden for lager- og logistikejendomme går stærkt og giver nok at lave for en af landets største arkitektvirksomheder på området, AK83. Partner Jørgen Mogensen fortæller om udfordringen med at få alle elementer med i arbejdet.

Jysks centrallager i polske Radomsko, et AK83-projekt, er med sin størrelse på 105.000 m2 og sine fuldautomatiske højlagre på 40 meter et godt eksempel på den udvikling, Jørgen Mogensen ser på markedet for lager- og logistikejendomme. Foto: AK83.

07.12.2016

SCM.dk

Hurtigere, højere, stærkere. Det klassiske motto fra de olympiske lege kan uden de store problemer bruges til at sammenfatte udviklingen på markedet for lager- og logistikbygninger i Danmark de seneste år. Faciliteterne bliver større på stort set alle leder og kanter, de skal kunne mere i et højere tempo uden at miste fleksibiliteten, og de skal tjene sig selv hjem trods de store investeringer.

Læs også: Omskiftelig fremtid i vente for danske logistikejendomme

En af de virksomheder, som er tæt flettet ind i denne udvikling, er tegnestuen AK83 Arkitekter, der er specialiseret i blandt andet lagerbygninger, logistikhubs og andre typer distributionsanlæg. Blandt virksomhedens mere kendte projekter i den kategori er blandt andet storlagre for Jysk i både Danmark og Polen, Coops højt automatiserede DC ved Oslo og projekter for DSV i ind- og udland.

Jørgen Mogensen er bygningskonstruktør og partner i AK83, og peger på centralisering og teknologi som to nøglebegreber, der dominerer sektorens evolution.

”Tendensen er ret klar. Byggerierne bliver større og større, flere lagre bliver slået sammen, og der bliver bygget mere nyt. Derudover bliver ældre såvel som nye bygninger udstyret med mere og mere moderne teknologi, ikke mindst i form af udstyr til automatisering af flere og flere processer. Og det er ikke kun hos de store aktører, også mindre lagre på ned til omkring 5.000 m2 får eksempelvis automatiske plukkesystemer”, siger han.

”Stordrift på stort set fuldautomatiske lagre kan betale sig for flere og flere”, siger Jørgen Mogensen. Foto: AK83.

Tilgængelig teknologi
Det skyldes ikke mindst en udvikling i forhold til de teknologiske hjælpemidler, som er velkendt i adskillige brancher: såvel hard- som software bliver gradvist billigere og mere skalérbart og dermed også mere tilgængeligt for SMV’er i transportindustrien. Specielt sorteringssystemer er ifølge Jørgen Mogensen blevet mere rentable og derfor også noget, flere kunder efterspørger.

Der er dog også pile, der peger i den modsatte retning. Et af de vigtige aspekter af den teknologiske udvikling, fleksibiliteten, kan således være med til at få nogle virksomheder til at holde lidt igen med opgraderingerne, fortæller han.

”Se på DSV, der er en kæmpe aktør med 18 lagerbygninger rundt om i Europa. De holder fast i et forholdsvis manuelt lagersystem, fordi de er bange for at blive bundede. De tænker i min optik for traditionelt, når det kommer til sikkerhed. Men en europalle er jo ligeglad med, om der er flere kunder i samme hal, så der er noget potentiale der. Og jeg er sikker på, at de også snart vil kunne se økonomien i det”, siger Jørgen Mogensen.

Store muligheder for de store
Det er da netop også de store selskaber, der har de største muligheder for at udnytte de perspektiver, som fx den nye teknologi byder på. De helt store satsninger kræver nemlig en hvis volumen på varefronten for at give økonomiske mening.

Læs også: Kuben: Erhvervsbyggeriet er forandret

”Der er stordriftsfordele at hente, når man har musklerne til at bygge stort. Her taler vi lagre på op mod 50.000 m2 i 30 meters højde, som også er blevet billigere at opføre, eksempelvis på grund af brugen af stål i stedet for beton. Hvis man så vil tage det næste skridt til et stort set fuldautomatisk setup, sådan som Coop har ved Oslo, så skal man som bruger ikke have mere end et eller to lagre, der nærmest skal køre i døgndrift, før det kan betale sig. Men det kan det også for stadig flere”, slutter Jørgen Mogensen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle