Stadig først på gaden

En ny terminal i Fredericia skal sikre, at DHL Express kan fastholde sin position i området med en femdobling af den nuværende kapacitet. Væksten i den global e-handel er den primære årsag til det øgede tryk og den strategiske beslutning om at udvide, fortæller operations director Steen Asger Jørgensen.

Den nye terminal skal stå klar til indflytning d. 6. januar 2020. Illustration: DHL Express.

24.09.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Den globale onlinehandel vokser massivt i disse år, og det kan man mærke hos DHL Express i Fredericia, der er ved at vokse ud af sin nuværende terminal ved Taulov i den vestlige del af byen. Derfor tog man i starten af september det første spadestik til en ny lokalitet, der skal ruste selskabet til fremtidens distributionskrav.

Læs også: IBM og DHL: Kunstig intelligens vil ændre logistikbranchen

I runde tal vil medarbejderne i den nye terminal kunne håndtere fem gange så mange pakker i timen, som det er muligt i dag, med mere plads og state-of-the-art-teknologi, der kommer til at klare selve sorteringen mere eller mindre fuldautomatisk.

Steen Asger Jørgensen (bagerst) var med, da første spadestik til den nye terminal blev taget d. 3.september. Foto: DHL Express.

Det fortæller Steen Asger Jørgensen, der som operations director har ansvaret for det operationelle i organisationen, herunder ikke mindst at udvikle netværket og tilpasse forretningen til eksempelvis e-commerce, som fylder rigtig meget for DHL Express i Danmark.

”Det er først og fremmest e-handlen der gør, at vi ikke længere kan være i vores nuværende faciliteter. Dem har vi haft i 10 år, og i den periode har der været en kraftig vækst i pakkemængderne ind og ud af landet, som har nødvendiggjort den flytning, vi står over for nu”, siger han og fortsætter:

”Den nye bygning bliver en milepæl i vores infrastrukturplan for 2030, og den skal være et knudepunkt for hele regionen, hvor vi naturligvis gerne vil fastholde den gode position, vi har i dag. Hvis vi blev i vores gamle bygning, så ville der opstå flaskehalse, som ville forsinke os i forhold til vores konkurrenter. Nu sikrer vi os, at vi stadig er først på gaden.”

Grønne løsninger i sigte
Konkret bliver den nye bygning på 4.185 m2 fordelt på 3.375 m2 til lager og 810 m2 til kontor. Selve terminalen kommer til at tælle 90 dockingporte mod 36 i dag, og til at håndtere den større volumen af forsendelser, får man som nævnt installeret et topmoderne sorteringsanlæg, der femdobler den nuværende kapacitet til 6.000 pakker i timen.

”Flytningen og udvidelsen er jo både en praktisk og en strategisk beslutning ud fra den forventede fortsatte vækst i onlinehandlen. Med den nye lokation er vi sikret 10-15 år ud i fremtiden, og så er der også plads til at udvide yderligere, så vi kan levere endnu tidligere og hente endnu senere”, siger Steen Asger Jørgensen.

Når det kommer til distributionen i regionen, så er konventionelle dieseldrevne lastbiler langt fra det eneste transportmiddel, man har i sigte, forklarer Steen Asger Jørgensen.

”Vi følger tæt med i udviklingen af elektriske lastbiler og varevogne, og vi er i dialog med bl.a. Mercedes og Volkswagen i forhold til de parametre omkring kapacitet, rækkevidde osv., som er væsentlige for os, ligesom vi forbereder løsninger i selve terminalen, fx opladestationer ved portene. Derudover er vi også i fuld gang med grønne løsninger i form af cykeldistribution, som er i gangsat i både København og Aarhus, siger han.

Læs også: PostNord slår portene op til Danmarks største gods- og pakketerminal

Ifølge planen er terminalen færdig i juni 2019, hvorefter man starter installation samt test- og indkøringsfasen af de avancerede sorteringssystemer. Den endelige indrykning er sat til 6. januar 2020, og sammenlagt kommer man til at beskæftige omkring 100 medarbejdere i huset.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby