Stadig først på gaden

En ny terminal i Fredericia skal sikre, at DHL Express kan fastholde sin position i området med en femdobling af den nuværende kapacitet. Væksten i den global e-handel er den primære årsag til det øgede tryk og den strategiske beslutning om at udvide, fortæller operations director Steen Asger Jørgensen.

Den nye terminal skal stå klar til indflytning d. 6. januar 2020. Illustration: DHL Express.

24.09.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Den globale onlinehandel vokser massivt i disse år, og det kan man mærke hos DHL Express i Fredericia, der er ved at vokse ud af sin nuværende terminal ved Taulov i den vestlige del af byen. Derfor tog man i starten af september det første spadestik til en ny lokalitet, der skal ruste selskabet til fremtidens distributionskrav.

Læs også: IBM og DHL: Kunstig intelligens vil ændre logistikbranchen

I runde tal vil medarbejderne i den nye terminal kunne håndtere fem gange så mange pakker i timen, som det er muligt i dag, med mere plads og state-of-the-art-teknologi, der kommer til at klare selve sorteringen mere eller mindre fuldautomatisk.

Steen Asger Jørgensen (bagerst) var med, da første spadestik til den nye terminal blev taget d. 3.september. Foto: DHL Express.

Det fortæller Steen Asger Jørgensen, der som operations director har ansvaret for det operationelle i organisationen, herunder ikke mindst at udvikle netværket og tilpasse forretningen til eksempelvis e-commerce, som fylder rigtig meget for DHL Express i Danmark.

”Det er først og fremmest e-handlen der gør, at vi ikke længere kan være i vores nuværende faciliteter. Dem har vi haft i 10 år, og i den periode har der været en kraftig vækst i pakkemængderne ind og ud af landet, som har nødvendiggjort den flytning, vi står over for nu”, siger han og fortsætter:

”Den nye bygning bliver en milepæl i vores infrastrukturplan for 2030, og den skal være et knudepunkt for hele regionen, hvor vi naturligvis gerne vil fastholde den gode position, vi har i dag. Hvis vi blev i vores gamle bygning, så ville der opstå flaskehalse, som ville forsinke os i forhold til vores konkurrenter. Nu sikrer vi os, at vi stadig er først på gaden.”

Grønne løsninger i sigte
Konkret bliver den nye bygning på 4.185 m2 fordelt på 3.375 m2 til lager og 810 m2 til kontor. Selve terminalen kommer til at tælle 90 dockingporte mod 36 i dag, og til at håndtere den større volumen af forsendelser, får man som nævnt installeret et topmoderne sorteringsanlæg, der femdobler den nuværende kapacitet til 6.000 pakker i timen.

”Flytningen og udvidelsen er jo både en praktisk og en strategisk beslutning ud fra den forventede fortsatte vækst i onlinehandlen. Med den nye lokation er vi sikret 10-15 år ud i fremtiden, og så er der også plads til at udvide yderligere, så vi kan levere endnu tidligere og hente endnu senere”, siger Steen Asger Jørgensen.

Når det kommer til distributionen i regionen, så er konventionelle dieseldrevne lastbiler langt fra det eneste transportmiddel, man har i sigte, forklarer Steen Asger Jørgensen.

”Vi følger tæt med i udviklingen af elektriske lastbiler og varevogne, og vi er i dialog med bl.a. Mercedes og Volkswagen i forhold til de parametre omkring kapacitet, rækkevidde osv., som er væsentlige for os, ligesom vi forbereder løsninger i selve terminalen, fx opladestationer ved portene. Derudover er vi også i fuld gang med grønne løsninger i form af cykeldistribution, som er i gangsat i både København og Aarhus, siger han.

Læs også: PostNord slår portene op til Danmarks største gods- og pakketerminal

Ifølge planen er terminalen færdig i juni 2019, hvorefter man starter installation samt test- og indkøringsfasen af de avancerede sorteringssystemer. Den endelige indrykning er sat til 6. januar 2020, og sammenlagt kommer man til at beskæftige omkring 100 medarbejdere i huset.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle