Stigende leveomkostninger hæmmer ikke købelysten

Data fra nShift afslører, at mængden af pakker på Cyber Monday steg med fire procent sammenlignet med 2021, hvilket er den største årlige stigning i Norden.

Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år”. Foto: nShift..

06.12.2022

SCM.dk

På trods af bekymringer om forbrugeres købekraft afslører nye tal, at danske forbrugere endnu en gang har flokkedes online for at gøre et godt tilbud på dette års Black Friday og Cyber Monday.

Europæiske data indsamlet af nShift, der er globalt førende indenfor delivery management software, viser, at mængden af danske pakke volumener på Black Friday var stort set den samme som i 2021, mens mængden af pakker på Cyber Monday steg med 4 procent sammenlignet med sidste år. Dette er den største årlige stigning i Norden.

Den store stigning i forbruget bliver tydelig, når man sammenligner data fra Black Friday og Cyber Monday med antal pakker for en gennemsnitlig fredag og mandag. I Danmark var mængden af pakker på dette års Black Friday 126 procent større end en gennemsnitlig fredag, hvilket er den største stigning i Norden. På Cyber Monday var mængden 46 procent større end en gennemsnitlig mandag.

Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år".

Danmark kunne desuden mønstre det samme niveau af pakker i dagene op til Black Friday. Overordnet set faldt mængden af pakker denne uge med kun 1,3 procent sammenlignet med 2021. Kun onsdag oplevede en stigning fra 2021 (3 procent).

Læs også: Pakkesvindel giver nervøs nethandel

Lars Pedersen konkluderer: "Forhandlere oplever en markant stigning i mængden af pakker, der skal administreres i denne periode, og det er vigtigt, at de er på dupperne. Hvis forbrugerne ikke får den leveringsoplevelse, som de ønsker, vil de begynde at lede efter noget bedre. Hvis dette års Black Friday eller Cyber Monday ikke gik helt efter planen, er det ikke for tidligt for forhandlere at begynde at planlægge fremad mod næste år".

Forhandlere kan bruge erfaringer fra dette års Black Friday og Cyber Monday til at være et skridt foran konkurrenterne næste år. Det vigtigste er at kunne skabe en god købeoplevelse, der fungerer for kunden. I den forbindelse skal forhandlere kunne tilbyde de rette leveringsmuligheder, holde kunderne opdateret og gøre det nemt at returnere varer.

- PiB

Roima Denmark A/S

Sponseret

European House of Beds har fokus på logistikoptimering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Mere fra...

08.12.2023SCM.dk

Dansk produceret løfteudstyr flyttes til lagerbygning i USA

08.12.2023SCM.dk

Konkurrenceevnen styrkes med cybersikkerhed

08.12.2023SCM.dk

GLS opfører nyt højteknologisk distributionscenter

07.12.2023SCM.dk

Indsamling af bæredygtighedsdata volder problemer

07.12.2023SCM.dk

Tredje kvartal viste lille nedgang i It-branchen

06.12.2023SCM.dk

Rederier har betalt under 1 procent i skat af 472 milliarder

06.12.2023SCM.dk

Digitalisering booster virksomheder

06.12.2023SCM.dk

Større fleksibilitet for chauffører

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Er din virksomhed eller ønsker den at blive leverandør til Forsvaret?

Bliv klogere på AQAP-standarderne og deres krav

Dato

13.12.2023

Tid

13:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Konference
Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Jeppe Teglskov Jacobsen, Adjunkt ved Institut for Militær Teknologi hos Forsvarsakademiet, som vil tale om "Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside".

Dato

04.01.2024

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Fra Kassø til hele verden med Power-to-X | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Alexander Reumert, Project Associate hos European Energy A/S, som vil tale om "Fra Kassø til hele verden med Power-to-X".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Accelereret klimatilpasning nu! | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Sebastian Mernild, Professor og leder af SDU Climate Cluster fra Syddansk Universitet, som vil tale om "Accelereret klimatilpasning nu!".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
CO2-fangst og lagring i praksis - kan vi indfange problemet? | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Kathrine Høeg Johansen, Program Director Ørsted Kalundborg CO2 Hub fra Ørsted, som vil tale om "CO2-fangst og lagring i praksis - kan vi indfange problemet?".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Christian Sauvr, Administrerende Sygehusdirektør hos Sygehus Lillebælt, som vil tale om "Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia