Stor gasmotor skal være gennembrud for klimavenlig transport

Scania er på banen med en 13-liters gasmotor, der kan klare de lange ture på bæredygtig vis. Fodret med biogas reducerer den CO2-udslippet med 90 procent i forhold til en dieselmotor.

En lastbil med gasmotor vil pga. af mindre udslip og reduceret støj være velegnet til levering og nattekørsel i byområder. Foto: Scania.

08.11.2017

SCM.dk

Lastbiler og andre tunge køretøjer på gas har været på fremmarch i en årrække som mere miljøvenlige alternativer til de klassiske, forurenende dieselmotorer. Ligesom med elbiler har rækkevidden dog længe været en udfordring for de gasdrevne løsninger, men det ser ud til at ændre sig nu.

Læs også: Volkswagen Truck & Bus gør klar til fremtidens logistik

På den igangværende Ecomondo-messe i italienske Rimini har svenske Scania netop lanceret en 13-liters gasmotor, der med virksomhedens egne ord skal være et gennembrud for anvendelsen af gas til tunge transporter.

OC13-motoren er nyudviklet og kører 100 procent på gas ud fra samme princip som en benzinmotor med tændrør og komplet forbrænding. Illustration: Scania.

Motoren, med det formelle navn OC13, markerer ifølge Scania starten på en produktoffensiv med fokus på alternative brændstoftyper til en ny generation af lastbiler. Fællestrækket er et øget fokus på mere klimavenlig transport fra en traditionelt ganske ’sort’ sektor.

“Denne kraftige gasmotor er et stærkt bidrag til vores klima- og miljøløsninger. Hidtil har de fleste gasmotorer været for svage, eller deres rækkevidde har været for begrænset til at de for alvor kunne anvendes til tung transport. Med denne motor har Scania løst disse problemer,” siger salgsdirektør Anton Freiesleben.

Stigende interesse
Lanceringen af gasmotoren sker på et tidspunkt, hvor interessen for køretøjer, der kører på biogas er stærkt stigende, idet anvendelse af biogas reducerer CO2-emissionerne med typisk 90 procent, samtidig med et markant lavere partikeludslip og reduceret støjniveau.

Alle tre parametre gør lastbiler med gasmotorer mere velegnede til kørsel, leveringer etc. i bymiljøer, og på den baggrund er man fra Scanias side ikke i tvivl om, at gassen er ved at slå igennem kommercielt.

“Alt peger på, at vi står foran et gennembrud for gasmotorer. Dette gælder også for tungere lastbiler til regional- og langturstransport,” siger Product Director Urban for Scania Trucks, Henrik Eng.

Læs også: DSV på vej med fossilfri transport i Sverige

“Ingen behøver nu at undvære gode køreegenskaber eller chaufførkomfort. Samtidig ser vi en hurtigt voksende infrastruktur gå hånd i hånd med en øget interesse blandt potentielle kunder for at begynde at anvende al den gas, der står til rådighed på en række europæiske markeder,” tilføjer han.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle