Stort sparepotentiale i grønne varebiler

Britiske virksomheder vil kunne spare 14 mia. pund på at skifte til alternative brændstoffer, viser ny rapport. Selskaberne støtter op, men der er udfordringer.

Den grønne varevogn, hvad enten den er drevet af elektricitet, biodiesel eller andre alternative brændstoffer, rummer et stort besparingspotentiale for britiske virksomheder, viser ny rapport..

04.01.2018

SCM.dk

Miljø- og klimavinklen er ofte et af de centrale aspekter, når virksomheder eller producenter omtaler potentialet i biler og lastbiler drevet af elektricitet eller andre alternative brændstoffer, eksempelvis hybridløsninger, brændselsceller eller lignende. Senest fortalte Stena Recycling om den CO2-besparelse, selskabet vil opnå via de to store ellastbiler, der inden længe skal køre for firmaet i Norge.

Læs også: Daimlers eldrevne letvægtslastbiler skal levere varer for Dachser

At der også er et økonomisk potentiale i at skifte benzin og diesel ud med de grønne alternativer, har en ny britisk rapport just sat konkrete tal på. I sin Future of Fuel Report har Hitachi Capital (HC) talt med en lang række flådeansvarlige i UK-baserede virksomheder om deres nuværende set-up, fremtidsplaner og alt det ind i mellem.

Centralt står udmeldingen om den mulige finansielle besparelse, der ifølge HC ligger og venter. Undersøgelsen viser således, at hvis alle varevogne og mellemstore lastbiler (HGV’er – heavy goods vehicles) var elektriske, ville man kunne spare omkring 14 mia. pund (ca. 117 mia. kr.) i brændstofudgifter.

Tallet er baseret på det estimat at elektricitet vil være omkring 77 øre billigere pr. km end benzin og diesel for varevogne, og knap 2 kr. billigere pr. km for HGV’er. Det er et potentiale, som virksomhederne ifølge Hitachi Capital Vehicle Solutions managing director Jon Lawes ”ikke har råd til at ignorere”, som han siger ifølge edie.net.

Flere muligheder…
Generelt er rapporten optimistisk på vegne af de grønne drivmidler, og konkluderer bl.a. at væksten inden for AFV’er (alternatively-fuelled vehicles) vil fortsætte. Indtil videre fylder de godt nok ikke meget i gadebilledet, men i løbet af det sidste års tid er andelen af AFV blandt nyregistreringer steget fra 3,2 til 4,2 procent.

62 procent af flåderne i undersøgelsen omfatter AFV’er, mens 42 procent regner med at få flere inden for de næste par år. Generelt mener 82 procent af de adspurgte, at det er vigtigt at bevæge sig mod flere AFV'er.

Videre peger rapporten på, at elektricitet ikke er det eneste alternative brændstof, selvom el er mest udbredt i flåderne, herunder som en del af hybrider. Komprimeret naturgas (CNG) og biodiesel kan eksempelvis være bedre for HGV’er og specialkøretøjer, og det er alternativer, som hverken politikere eller flådeoperatører bør ignorere.

Som et værktøj til at fremme udbredelsen af AFV’er fremhæver HC de forskellige former for ren luft-zoner, som flere britiske byer arbejder på at indføre, eksempelvis Londons ULEZ (Ultra Low Emission Zone), som bliver introduceret i løbet af 2019-2020. HC’s research viser således, at zoner vil virke; 65 procent af de adspurgte svarer, at zonerne vil øge sandsynligheden for, at de vil bruge AFV’er.

… og et par barrierer
Der er dog udfordringer på vejen, påpeger rapporten. Mangel på infrastruktur til opladning og de høje anskaffelsespriser på AFV’er er de største barriere, efterfulgt af udfordringer med rækkevidden og tilgængeligheden af passende gas- og biodieselkøretøjer.

På den baggrund mener HC at regeringen skal på banen og investere i infrastruktur i form af både flere ladestationer til elbiler og tankstationer til CNG og biodiesel som supplement til de skattefordele og økonomiske bonusser, der allerede er i spil.

Endelig skal de flådeansvarlige ude i virksomhederne også selv skal tage deres strategi op til overvejelse. 28 procent af respondenterne synes således, at deres egne organisationer burde gøre mere for at fremme AFV’er. Og sandheden er ifølge HC, at en hvilken som helst virksomhed vil kunne få fordele ud af at skifte til grønnere alternativer, selvom det enkelte skifte vil være forskelligt fra flåde til flåde.

Vigtig komponent i forretningsstrategi
Det er ikke mindst det strategiske aspekt, der er i spil, lyder det fra Jonatan Pinkse, der er professor i Strategy, Innovation and Entrepreneurship ved Manchester Institute of Innovation Research under University of Manchester.

”En anerkendelse af AFV’ernes potentiale som en vigtig forretningsstrategisk komponent og ikke bare en metode til at gøre ens flåde grønnere, vil være altafgørende for virksomhederne i takt med at vi bevæger os i retning af at skrotte forbrændingsmotorerne”, siger han i en kommentar til rapporten.

Læs også: El-lastbiler leverer til Roskilde Rådhus

“AFV’er skal ikke kun ses som et middel til at reducere forurening og adressere klimaforandringerne – selvom det selvsagt er vigtigt. I realiteten hjælper de på rejsen mod at gøre alle køretøjer smartere og sikrere. (…) Det er en spændende tid for AFV’er. Vi ser kun toppen af isbjerget, når det kommer til den innovation og de fordele, de kommer til at give såvel virksomheder som kunder i fremtiden”, slutter han.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

06.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle