Styrken i at mange går sammen

Rederiet J. Lauritzen har haft stort udbytte af at deltage i det maritime anti-korruptions- netværk, som siden 2012 har skabt dybe forandringer i et afgrænset system.

Dorte Rolff er juridisk chef i J. Lauritzen..

24.06.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, SCM.dk

Problemet med korruption er, at det underminerer en sund samfundsudvikling og gør fair og ordentlig forretning umulig. Desuden findes den pr. definition i det skjulte, ligesom den er dybt integreret i strukturer, praksis, lønforhold osv., mange steder i verden. Det lyser langt væk af systemisk problem.

Søfart er hårdt udsat
Nogle brancher er hårdere ramt end andre, som f.eks. transport. Det handler primært om de mange, mange steder, hvor transport af varer kræver godkendelser og dokumentati- on. Hver gang sådan en transaktion kommer i spil, så er der risiko for, at korruption forekommer.

Af den grund etablerede ni organisationer i 2011 ”The Maritime Anti-Corruption Net- work” – bedre kendt som MACN. I dag er der over 100 medlemmer, som samarbejder om at: ”…eliminere alle former af maritim korruption ved at øge opmærksomheden på udfordringerne; implementere MACN’s anti-korruptionsprincipper mens man udvikler løsninger sammen og deler erfaringer; samarbejde med regeringer, NGO’er og civilsamfundet om at identificere og adressere de grundlæggende årsager til korruption; og at skabe en integritetskultur i det maritime miljø,” som der står på organisationens hjemmeside.

Fælles data og indsats gør forandring mulig
En af de første virksomheder i MACN var danske J. Lauritzen. Deres oplevelse af MACN er, at det har mange fordele.

”Vi sejler ikke i fast rutefart til bestemte havne, men bookes lidt ligesom en taxa til at sejle derhen, som kunderne har brug for. Det betyder, at vi kommer i mange forskellige havne, hvilket betyder at vores muligheder for at påvirke forholdene i de enkelte havne er ret begrænsede,” forklarer Dorte Rolff, som er juridisk chef i rederiet.

”Derfor har det stor værdi for os at lave fælles aktion med nogle andre, så vi kan få noget kritisk masse og noget ordentligt datagrundlag på, hvordan praksis og vilkår er i forskellige havne. De steder, hvor vi oplever udfordringer, udgør MACN’s fælles database med oplysninger om næsten 30.000 begi- venheder fra mange medlemmers, et datagrundlag som berettiger, at man kan gå til myndighederne i det pågældende land eller gå til EU eller en ambassader og etablere, at der er et problem og at det kræver handling,” fortsætter hun.

Som et konkret eksempel fremhæver Dorte Rolff, hvordan vilkårene har ændret sig for skibe der anløber havne i Argentina.

”Det plejede at være et stort problem, at når man skulle have godkendt sit lastrum som rene og klar til at laste, så var det at betale den eneste måde at opnå dette på. Der er reglerne ved MACN’s hjælp blevet ændret, så man er garanteret en afgørelse inden for 24 timer, om hvorvidt en manglende godkendelse er berettiget eller ej. Samtidig er statsmonopolet på sådanne inspektioner blevet brudt, og med private aktører så er der konkurrence,” fortæller hun.

Gør det interne salg lettere
En anden fordel, Dorte Rolff fremhæver, er, at det giver troværdighed i ens egen virksomhed, at alle indsatser er fælles:

Læs også: Mange indkøbere overser risici for korruption i forsyningskæden

”Ideer og tiltag er lettere at sælge internt, fordi der er en følelse af, at vi løfter i flok. Hvis man bare sagde, at ’nu skal Lauritzen ud og redde hele verden’, så ville det være lidt for let at skyde ned. Når man i stedet kan vise, at det også er en lang række andre rederier fra alle steder i verden, som vil gøre det samme som os, så bliver det lettere at tro på. Man ved godt, at alt ikke ændrer sig i morgen, men der kommer en tro på, at det nok skal lykkes hen ad vejen,” siger hun.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

25.04.2024Global AGV

Sponseret

Se videoen – sådan bliver du AGV-kørende på 2-3 dage

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

17.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

16.04.2024SCM.dk

Verden er 25 procent globaliseret

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle