Suez-kanalen melder om stigende aktivitet
Suez-kanal myndigheden (SCA) melder om stigende aktivitet i kanalen, efter at tre store CMA CGM-containerskibe har gennemført transit inden for blot en uge. Det sker samtidig med, at FN’s Sikkerhedsråd har forlænget sanktionerne mod Houthi-oprørerne.
Suez-kanal myndigheden håber på en snarlig tilbagevenden til normalen, hvor omkring 12 pct. af den søbårne verdenshandel blev transporteret gennem kanalen.. Foto: Suez-kanal myndigheden (SCA)
Den 15. november foretog det spritnye CMA CGM Helium sin første transit gennem kanalen. Skibet, der er leveret i oktober fra HD Hyundai Samho og indgår i en serie af 12 metanolklare dual-fuel-containere, passerede nordgående mod Alexandria.
Kort efter fulgte CMA CGM Jules Verne, som blev det første store containerskib siden konflikten til at sejle fra syd gennem Bab el-Mandeb og videre til Suez-kanalen, skriver Maritime-Executive. Ifølge SCA skyldes genoptagelsen af transit delvist de incitamenter, som myndigheden indførte i juni – blandt andet 15 pct. rabat på kanalafgiften for skibe over 130.000 tons nettotonnage.
Ugen forinden passerede CMA CGM Benjamin Franklin som det største containerskib i to år, med sine 399 meter og kapacitet på knap 18.000 teu.
“En tilbagevenden til ro i Det Røde Hav vil skabe en ny virkelighed for shippingbranchen. Rederierne må nu seriøst overveje at vende tilbage til Bab el-Mandeb og Suez-kanalen, udtaler SCA’s formand, admiral Ossama Rabiee.
SCA forventer, at en normalisering af trafikken kan løfte kanalens indtægter til 4,2 mia. dollar i 2025 – op fra 3,9 mia. dollar sidste år. Før krisen stod kanalen for omkring 12 pct. af verdenshandlen.
Andre rederier - blandt andet Maersk - har endnu ikke taget skridt til igen at sende skibe gennem Suez-kanalen, men afventer situationen.
-emte
