Supply chain medarbejdere fra hele verden advarer om globalt transportkollaps

I et usædvanligt ’åbent brev’ advarer fire internationale supply chain organisationer politikere over hele verden om et globalt transportsystem, der er på kanten af at bryde sammen. Medarbejderne er simpelthen presset i knæ af restriktioner og følgevirkninger af pandemien.

De sidste to års ekstremt vanskelige arbejds- og bevægelighedsvilkår har slidt så hårdt på medarbejderne, at de nærmer sig grænsen for, hvad der er fysisk og sundhedsmæssigt muligt. Arkivfoto..

10.10.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Siden vinteren 2020, hvor pandemien brød ud, har alverdens medarbejdere i søfragt, landevejsfragt og luftfragt haft ekstreme vanskelige arbejdsvilkår og været udsat for meget store sundhedsrisici på grund af de mange og komplicerede rejserestriktioner, som verdens regeringer har håndhævet.

De fire organisationer skriver, ’at transportmedarbejderne er centrale for den frie bevægelighed af varer, og det inkluderer værnemidler og vacciner, men at medarbejderne kontinuerligt er blevet ladt i stikken af regeringer og myndigheder’.

Der er brug for klare og entydige beslutninger samt koordineret handling, hvis denne krise skal få en ende.

Pressemeddelelse fra IRU (vejtransport), IATA (luft), ICS (shipping) og ITF (medarbejderorganisation).

De opfordrer derfor i kraftige vendinger til, at regeringer og myndigheder:

• Sikrer den frie bevægelighed for supply chain medarbejdere.
• Anvender de protokoller, der er udarbejdet af internationale organer for hver sektor.
• Prioriterer transport medarbejdere, når der skal vaccineres – som også er anbefalingen fra WHO (SAGE Roadmap for Prioritizing USES of COVID-19 Vaccines in the Context of Limited Supply).

Brug for handling
”Regeringsledere har ikke formået at lytte til advarsler og anbefalinger, ligesom de ikke har formået at afslutte slagsmål om skyld internt i regeringer og mellem regeringer. Der er brug for klare og entydige beslutninger samt koordineret handling, hvis denne krise skal få en ende”, lyder det i det åbne brev fra IRU (vejtransport), IATA (luft), ICS (shipping) og ITF (medarbejderorganisation).

LÆS OGSÅ: Søfolk bliver stadig nægtet landgang til fare for deres helbred

Transportsektorerne repræsenterer handel for mere end 20 trillioner US dollars, cirka 65 millioner medarbejdere i den globale transportsektor, mere end 3,5 millioner vej- og lufttransportvirksomheder samt mere end 80 procent af verdens handelsflåde.

De fire organisationer advarer om, at det globale transportkaos er på kanten af at blive et regulært kollaps. De sidste to års ekstremt vanskelige arbejds- og bevægelighedsvilkår har slidt så hårdt på medarbejderne, at de nærmer sig grænsen for, hvad der er fysisk og sundhedsmæssigt muligt.

18 måneder på arbejde
Da pandemien var på sit højeste, var 400.000 sømænd fanget på deres skib, og nogle arbejdede så lang tid om 18 måneder uden pause udover deres aftalte arbejdstid. Flyafgange har været aflyste, og medarbejdere har kæmpet med evigt skiftende restriktioner og regler ved grænserne.

LÆS OGSÅ: Derfor vil det globale forsyningskaos vare ved laaaang tid endnu

De pressede arbejdsvilkår bliver forstærket af, at der mangler hænder i mange led og dele af de globale forsyningskæder. Nogle eksempler er:

• I øjeblikket ligger cirka 70 containerskibe i kø uden for Long Beach havnen ved Los Angeles, fordi der mangler havnemedarbejdere til at håndtere containerne og lastbilchauffører til at fordele containere og varer til oplandet. Der udspiller sig lignende køsituationer i Europa, Asien og Afrika.
• The Malaysian Rubber Glove Manufacturers Association appellerede for nylig den malaysiske regering om at tillade udenlandsk arbejdskraft at rejse ind i landet, så de kan besætte nogle af de 25.000 ledige jobs, de i øjeblikket har.
• I Storbritannien er regeringen tvunget til at tillade udenlandsk arbejdskraft at arbejde de sidste tre måneder af året for at lette presset i produktions-, shipping-, landbrugs- og fødevaresektorerne.

De fire transportorganisationer anmoder om et møde med WHO og ILO (International Labour Organisation) med det formål at designe løsninger til nødsituationen. Organisationerne understreger, at den kommende julehøjtid kun gør situationen værre, eftersom efterspørgslen på varer stiger kraftigt. De frygter, at verden vil se en flugt fra transportarbejdspladserne, fordi medarbejderne ikke kan eller vil acceptere de miserable arbejdsvilkår.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn