Teknologiudvikling, tigerspring og transportstyring

Styring af transport er noget af det mest dynamiske, man kan finde. Parametrene opfører sig som lopper i en sæk, og kunderne kræver hurtigere og hurtigere reaktionstid. Den teknologiske udvikling gør det dog i dag muligt at styre den dynamiske transport i realtid, så transportstyring kan blive et strategisk værktøj, der kan skabe seriøse konkurrencefordele.

23.08.2011

SCM.dk

Situationen ændrer sig minut for minut, tiden går, bilerne flytter sig, kundebehovet ændrer sig eller var forkert hele tiden, der er vejarbejde, en bil punkterer etc. etc. Styring og optimering af distribution af varer med lastbiler, der kører ud fra en lagerterminal til kunder, kan måske virke som en triviel øvelse, der må være til at overskue. Hvor svært kan det være at køre fra A til B og videre C? Det kan ifølge salgschef Thorbjørn Schmidt-Jacobsen fra AMCS være en hel del sværere, end de fleste tror.

Hvor svært kan det være?
Han har som forsøg stillet en relativ enkel transportplanlægningsopgave for en stribe logistikfolk: Èt lager, to biler og 8 kundedestinationer, hvordan planlægger man bedst ruterne for de to biler? Svarene fra logistikerne resulterede i mellem 5.3 og 16 % flere kilometre og mellem 4.6 og 14.9 % mere tidsforbrug, end AMCS it-system fandt frem til. ”Det kan faktisk være meget vanskeligt at overskue og optimere selv enkle distributionsopgaver. Når vi taler om tusinder af ordrelinier om dagen, titusinder af kunder og flere hundrede biler fordelt på et helt land eller en gruppe af lande, bliver det seriøst uoverskueligt med store muligheder for at optimere, spare ressourcer og forbedre serviceniveau”, fortæller han.

Tre teknologier booster transportstyringen: GPS, informationsteknologiens overlegne regnekraft og bredbånds mobil kommunikation. Det er tre teknologiske landvindinger, som gør en verden til forskel for den moderne transportstyring.

Viden om placering
GPS er i dag standardudstyr i alle lastbiler, og det gør, at planlæggeren og chaufføren altid har styr på, hvor lastbilen præcist befinder sig. Det er en af forudsætningerne for at kunne omdisponere effektivt, og enhver med bare det mindste kendskab til styring af transport ved, hvor centralt det er at kunne omdisponere en lastbil. ”Transportstyring er som et skakspil med uendelige kombinationsmuligheder. En af forudsætningerne for at kunne spille strategisk skak er, at man – det vil sige IT-systemet - hele tiden ved, hvor de forskellige brikker befinder sig på skakbrættet. Ellers er det som at spille skak med bind for øjnene. Det er funktionen med GPS”, fortæller Thorbjørn Schmidt-Jacobsen.

Millioner af kalkulationer i sekundet
Hvis skakbrikkerne er lastbiler, består kombinationsmulighederne af kundeopgaver og –behov, hasteopgaver, nedbrud, udnyttelse af lastbilernes kapacitet, uforudsete hændelser m.m. ”Man skal ikke have ret mange lastbiler, før det giver millioner af kombinationsmuligheder. IT-systemet kalkulerer millioner af kombinationsmuligheder i sekundet i baggrunden, så systemet til enhver tid er i stand til at træffe den optimale eller nær optimale beslutning. Transportstyringssystemet gennemspiller hele tiden millioner af mulige scenaria, så systemet hele tiden har overblikket over, hvilket scenario, der vil være det mest optimale i den givne situation. Det rigtig smukke er, at det sker i realtid”, fortæller Thorbjørn Schmidt-Jacobsen. Regnekraft er ikke noget nyt; men der sker hele tiden en kraftig udvikling i muskelstyrken, moderne IT kan simpelthen håndtere voldsomt mange flere kalkulationer på væsentlig kortere tid.
 

Planlæggeren og chaufføren smelter sammen
Mobil kommunikation med bredbåndskapacitet har ifølge Thorbjørn Schmidt-Jacobsen revolutioneret transportstyring. IT-mæssigt talte man tidligere om en centralserver og en klient ude i bilen. Med mobil kommunikation kan klienten gå direkte på netværket og trække på data fra serveren på fuldstændig samme måde som hovedkontoret. Det betyder, at planlæggeren og chaufføren kan smelte sammen, og man flytter styringen helt ud i lastbilkabinen. Det har skabt en masse muligheder for hele tiden at replanlægge og finoptimere udnyttelsen af transportkapaciteten i form af lastbiler og chauffører.” IT bliver hele tiden stærkere og billigere, og vi er nu i stand til at tilbyde standardsystemer, hvor kunden betaler afhængig af, hvor stort kundens transportbehov er. Det betyder, at vi har kundevirksomheder, der har helt ned til to lastbiler, og som tjener penge i kraft af vores IT-værktøj til transportstyring”, fortæller Thorbjørn Schmidt-Jacobsen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

14.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny boligbutik med smartere drift og stærkere kundeoplevelse

13.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Cybersikkerhed i flere lag: Körber gør automationsløsninger NIS2-klar

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

HOME-TEX: Når e-handel møder fysisk tryghed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia