Transportbranchen: Nationale særregler kan skade danske chauffører

Den 31. maj præsenterer EU-Kommissionen en ny vejpakke - ifølge eksperter vil den blandt andet bidrage til en mere lige konkurrence i transportbranchen, der på sigt kan skabe øget vækst.

Ifølge transportbranchen løser det ikke den samlede europæiske udfordring, hvis der bliver skruet op for bøder til chauffører, som Enhedslisten for nylig har foreslået. Arkivfoto..

10.05.2017

SCM.dk

I et indlæg på Altinget fra Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører, og Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, er forventningerne høje:

”Vi ser et behov for, at der på tværs af EU-landene skabes rammer for transportbranchen, som ikke begrænser transportvirksomhederne, men som i stedet øger grundlaget for mere vækst i branchen”, skriver de.

Vejpakke bidrager til lige konkurrence
Hos de tre debattører er forventningen, at vejpakken vil bidrage til en mere lige konkurrence på transportmarkedet og et tidssvarende og effektivt regelsæt med afsæt i fælles EU-regler.

Derfor ser de gerne en modernisering af de allerede gældende regler, der i fremtiden vil sikre bedre forhold for chauffører som såvel virksomheder:

”Samtidig forventer vi, at Komissionen vil indføre en ny model, hvor chaufføren kan afholde flere reducerede hvil og dermed kan udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Vi ser det forslag som et godt eksempel på en fælles EU-løsning, som sikrer lige konkurrence – og bedre vilkår for chaufførerne”, lyder det.

Læs også: Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler

Derudover ser de forslaget som et fornuftigt modsvar til de nationale forbud mod hvil i førerhuset, som Tyskland og andre EU-lande har indført for nylig.

Højere bøder til chaufførerne er ikke løsningen
For nylig foreslog Enhedslisten, at chauffører, der afholder det lovpligtige 45-timers hvil i førerhuset, bør modtage en bøde på op mod 225.000 kroner. Men ifølge Carina Christensen, Martin Aabak og Michael Svane løser det ikke den samlede europæiske udfordring, hvis der bliver skruet op for bødeknappen.

Læs også: Akut mangel på lastbilchauffører truer transportbranchen

Det vil snarere øge behovet for investeringer i sikre rastepladser og overnatningsmuligheder, så både chaufføren og godset er beskyttet:

”Vi håber, at den danske transportbranche og de danske politikere i fællesskab vil kæmpe for bedre forhold i det grænseoverskridende transportmarked i EU. Kun ved at forholde os til et fælles europæisk regelsæt sikrer vi de bedste vilkår for danske transport- og logistikvirksomheder, så de i praksis kan tage konkurrencen op mod resten af Europa – og sikre dansk vækst”, slutter de tre.

- EL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

02.12.2025SCM.dk

Kinas udledninger flader ud - og måske er det permanent

02.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatisering i sundhedssektoren

01.12.2025Combilift

Sponseret

Combilift Unveils the 2025 Christmas video “Twelve Days of Christmas” – with a Twist!

28.11.2025SCM.dk

SCM medie lukker og slukker

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Implement Consulting Group
Webinar
Unlock the full potential of your transformation – ‘Deep dive: Drive progress’

Create flow, transparency, and control to deliver on time, on budget, and to quality

Dato

03.12.2025

Tid

08:15

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Dette endagskursus giver en introduktion til cybersikkerhed for Operationel Teknologi. Få indsigt i relevante standarder og EU-direktiver og hvordan OT bedst rustes mod cybertrusler. Kurset klæder dig og din virksomhed på til at forstå, vurdere og handle på behovet for øget OT-cybersikkerhed.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

04.12.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle