Transportfirma sluttede 2017 med millionunderskud

Blue Water Holding har netop offentliggjort koncernens seneste regnskab, som bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden, men også et minus på 76 mio. kr.

I Blue Water-koncernen stod man med et underskud på 76 mio. kroner ved udgangen af 2017.Men det forventer firmaet at vende til et overskud i 2018. Foto: Blue Water .

30.05.2018

SCM.dk

I transportfirmaet Blue Water Shipping sluttede man 2017 med en omsætning på knap 5,2 mia. kroner. Men resultatet levede ikke op til firmaets forventninger, da bundlinjen siger minus 76 mio. efter skat.

Læs også: Mærsk regnskab viser milliardunderskud 

”Vi havde forventet et noget bedre resultat, så det er klart utilfredsstillende. Resultatet er dog ikke overraskende, da vi gennem 2017 har været nødt til fortsat at lave store investeringer i vores forretning. Vi må konstatere, at det har taget længere tid at få fuld effekt af vores nye terminal i Taulov, og at implementeringen af vores nye transport management IT-system også har påvirket vores drift negativt", siger bestyrelsesformand og grundlægger af Blue Water, Kurt Skov.

Grundlægger og tidligere topchef Kurt Skov er ikke tilfreds med 2017-resultatet. Foto: Blue Water Shipping.

Koncernens nye IT-system, Taulov-terminalen og de nordiske aktiviteter har sammen belastet resultatet med 50 mio. kroner. Dertil er en igangværende IT-strategi, hvor antallet af eksisterende systemer reduceres kraftigt, med til at påvirke negativt med 25 mio. kroner.

Inden for energi- og projektområdet samt havnerelaterede aktiviteter blev 2017 påvirket negativt med 45 mio. kroner. Det skyldes et lavere aktivitetsniveau samt omkostninger til opstart af fremtidige projekter, men også at firmaet har valgt at investere i at fastholde bemandingen og kompetencerne til trods for det indtil videre fortsat lave aktivitetsniveau i olie- og energisektoren.

Satser på overskud i 2018
I 2018 regner koncernen dog med at vende de røde tal til sorte.

”Vi forventer at levere et overskud på 20-30 mio. kroner i 2018, og med afsæt i sidste års resultat kræver det naturligvis en stor indsats. Vi har dog grundlæggende en god og solid forretning, der sidste år var påvirket af ekstraordinære omkostninger,” siger Søren Nørgaard Thomsen, der er i februar tiltrådte som ny adm. direktør og dermed overtog fra Kurt Skov.

Læs også: Sorte tal hos Norden efter fem års underskud 

Direktøren forventer en positiv udvikling på flere områder – blandt andet at have godsterminalen i Taulov fuldt implementeret i år. Og sammen med den fortsatte implementering af de nye IT-systemer mener Søren Nørgaard Thomsen, at firmaet løbende kan opnå forbedringer og effektiviseringer af dets forretningsprocesser og arbejdsrutiner.

-JJK 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn