Transportfirma sluttede 2017 med millionunderskud

Blue Water Holding har netop offentliggjort koncernens seneste regnskab, som bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden, men også et minus på 76 mio. kr.

I Blue Water-koncernen stod man med et underskud på 76 mio. kroner ved udgangen af 2017.Men det forventer firmaet at vende til et overskud i 2018. Foto: Blue Water .

30.05.2018

SCM.dk

I transportfirmaet Blue Water Shipping sluttede man 2017 med en omsætning på knap 5,2 mia. kroner. Men resultatet levede ikke op til firmaets forventninger, da bundlinjen siger minus 76 mio. efter skat.

Læs også: Mærsk regnskab viser milliardunderskud 

”Vi havde forventet et noget bedre resultat, så det er klart utilfredsstillende. Resultatet er dog ikke overraskende, da vi gennem 2017 har været nødt til fortsat at lave store investeringer i vores forretning. Vi må konstatere, at det har taget længere tid at få fuld effekt af vores nye terminal i Taulov, og at implementeringen af vores nye transport management IT-system også har påvirket vores drift negativt", siger bestyrelsesformand og grundlægger af Blue Water, Kurt Skov.

Grundlægger og tidligere topchef Kurt Skov er ikke tilfreds med 2017-resultatet. Foto: Blue Water Shipping.

Koncernens nye IT-system, Taulov-terminalen og de nordiske aktiviteter har sammen belastet resultatet med 50 mio. kroner. Dertil er en igangværende IT-strategi, hvor antallet af eksisterende systemer reduceres kraftigt, med til at påvirke negativt med 25 mio. kroner.

Inden for energi- og projektområdet samt havnerelaterede aktiviteter blev 2017 påvirket negativt med 45 mio. kroner. Det skyldes et lavere aktivitetsniveau samt omkostninger til opstart af fremtidige projekter, men også at firmaet har valgt at investere i at fastholde bemandingen og kompetencerne til trods for det indtil videre fortsat lave aktivitetsniveau i olie- og energisektoren.

Satser på overskud i 2018
I 2018 regner koncernen dog med at vende de røde tal til sorte.

”Vi forventer at levere et overskud på 20-30 mio. kroner i 2018, og med afsæt i sidste års resultat kræver det naturligvis en stor indsats. Vi har dog grundlæggende en god og solid forretning, der sidste år var påvirket af ekstraordinære omkostninger,” siger Søren Nørgaard Thomsen, der er i februar tiltrådte som ny adm. direktør og dermed overtog fra Kurt Skov.

Læs også: Sorte tal hos Norden efter fem års underskud 

Direktøren forventer en positiv udvikling på flere områder – blandt andet at have godsterminalen i Taulov fuldt implementeret i år. Og sammen med den fortsatte implementering af de nye IT-systemer mener Søren Nørgaard Thomsen, at firmaet løbende kan opnå forbedringer og effektiviseringer af dets forretningsprocesser og arbejdsrutiner.

-JJK 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

15.10.2025SCM.dk

Vandmangel truer – men ingen måler på det mest basale

15.10.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på automatiseret pallehåndtering

14.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Holder du efterårsferie nu her?

14.10.2025SCM.dk

Ikea opkøber kunstig intelligens-firma for at styrke logistikken

13.10.2025SCM.dk

Jysk metalbearbejdningskoncern har opkøbt ECM Industries og Trier Industries

13.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Inspiration og gennemsigtighed i badeværelsesuniverset hos Bad & Stil

09.10.2025RELEX Solutions

Sponseret

JYSK optimerer deres globale forsyningskæde og detailplanlægning med RELEX

08.10.2025SCM.dk

Danfoss rykker tættere på kunderne med ny fabrik i Bulgarien

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup