Transportministeriet undersøger brugerbetalt tunnel til HH-forbindelse

I samarbejde med de svenske myndigheder har transportministeriet igangsat en indledende strategisk analyse af en fast HH-forbindelse. Minister Ole Birk Olesen er optimistisk og ser fremtidige muligheder.

Den strategiske analyse af en fast HH-forbindelse, der i modsætning til forbindelsen over Øresund (billedet) skal løbe under havoverfladen, forventes at tage cirka tre år og skal blandt andet afprøve forbindelsens økonomiske holdbarhed. Arkivfoto..

26.06.2017

SCM.dk

Ifølge ministeriet kan en fast HH-forbindelse øge tilgængeligheden og binde Øresundsregionens erhvervsliv og arbejdsmarkeder tættere sammen, hvilket vil gavne hovedstadsområdet og styrke Danmarks muligheder for at skabe vækst og velstand.

Det forventes at tage tre år at gennemføre den strategiske analyse, der blandt andet skal afprøve den økonomiske holdbarhed af en fast HH-forbindelse.

Den strategiske analyse omfatter både en ren vejforbindelse og en vej- og baneforbindelse for persontog. Udgangspunktet for analysen er, at en fast HH-forbindelse skal finansieres af brugerne – det gælder også nødvendige udvidelser af infrastrukturen på land, som man planlægger at undersøge nærmere.

Ministeriet har dog ikke tænkt sig at lade Ring 5 indgå i projektet, da den ikke er en forudsætning for en fast HH-forbindelse.

Gode muligheder med en fast forbindelse
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) er positiv over for idéen:

”Det tegner til, at der er gode muligheder for at bygge og finansiere en fast HH-forbindelse med brugerbetaling, som man kender det fra Storebælt og Øresund. Det skal vi nu have undersøgt nærmere i en strategisk analyse sammen med svenskerne”, siger han og fortsætter:

”Efter svensk ønske undersøger vi også en baneforbindelse for persontog. Så må vi efterfølgende drøfte de forskellige modeller og risikodelingen med svenskerne”.

Læs også: Færger på batteri mellem Helsingør og Helsingborg

Den strategiske analyse af en fast HH-forbindelse ligger i forlængelse af en indledende dansk-svensk undersøgelse om rejsende og transporter over Øresund.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle