Transportorganisation: UK bør genoverveje Brexit

Oven på det britiske parlamentsvalg i sidste uge opfordrer Freight Transport Association nu regeringen til at revidere beslutningen om at forlade EU's toldunion. Den kan nemlig true handlen til resten af EU.

Når den britiske regering i næste uge skal mødes til nye forhandlinger, håber James Hookham, der er vicedirektør hos FTA, at logistik vil være et af de områder, der står højest på dagsordenen. Arkivfoto..

12.06.2017

SCM.dk

Som bekendt gik det britiske parlamentsvalg ikke helt, som den konservative leder Theresa May havde håbet på. I stedet mistede hun et flertal i parlamentet, som gør det sværere for hende at forhandle med EU.

Læs også: Brexit vil ryste forsyningskæder i hele Europa

Det har fået Freight Transport Association (FTA), som til daglig repræsenterer Storbritanniens fragt- og logistikindustri, til at reagere.

Erhvervsorganisationen har nemlig opfordret den nye regering til at revidere beslutningen om at forlade EU’s toldunion. Det skyldes den forvirring, der har været i forbindelse med valget i sidste uge:

”Dagen efter valget kunne de britiske eks- og importører stå op til tanken om, hvad valgresultatet i fremtiden vil betyde for Brexit og den potentielle indvirkning på deres forsyningskæder”, siger James Hookham, der er vicedirektør hos FTA, og fortsætter:

”Det er af afgørende betydning, at den nye regering fokuserer på sine bestræbelser på at støtte logistikbranchen for at sikre, at virksomheder kan fortsætte med at handle effektivt med deres kunder og leverandører i hele EU”.

Britisk handel med EU truet af farvel til toldunion
Et exit fra toldunionen kan ifølge James Hookham medføre både indførelsen af takster, grænsekontrol og toldangivelser, og generelt en stor mængde øget bureaukrati for det betydelige antal af britiske virksomheder, der handler med EU, og for de logistikfirmaer, der leverer for dem.

Og når forhandlingerne om disse skal på plads, nytter det ikke noget, at Theresa May og regeringen ikke har det overbevisende antal mandater, som man havde håbet på.

Derfor anbefaler James Hookham, at afskeden med toldunionen bør revideres hurtigst muligt, og at man i stedet må finde andre måder at nå frem til "et mere positivt Brexit".

Toldunionen som centrum for forhandlinger
Ifølge FTA blev cirka 44 procent af Storbritanniens eksport af varer og tjenesteydelser transporteret til EU i 2016. Det svarer til cirka 2.040 milliarder kroner ud af 4.675 milliarder kroner, der er landets samlede eksport.

Derfor er det, ifølge James Hookham, vigtigt, at den britiske regering lytter til FTA’s opfordring om at sætte sektoren i centrum, når der skal forhandles om en uges tid:

Læs også: EU: Lastbiler på danske veje skal snart betale roadpricing

”Vores medlemmer er enige om, at regeringens mål for at levere en friktionsløs handelsaftale til britiske virksomheder uden for toldunionen er blevet en del mere vanskeligt end før valget. Logistik er nøglen til en vellykket levering af landets fortsatte økonomiske succes og bør være centrum for de kommende forhandlinger”, siger han.

- EL

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

06.11.2024SCM.dk

Antallet af leverede containerskibe sætter ny rekord

06.11.2024SCM.dk

Ny griberobot klarer tunge løft i op til 3 meter og 18 timer i døgnet

05.11.2024SCM.dk

Historisk lavt kulforbrug og mere vedvarende energi i 2023

05.11.2024SCM.dk

Kinesisk åbning er godt nyt for danske rederier

05.11.2024ADP

Sponseret

Taulov Dry Port udvider: Danmarks største logistikcentrum

05.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

DACHSER får ny nordisk direktør ved årsskiftet

04.11.2024SCM.dk

Elektronisk affald fra AI-sektoren bliver en af fremtidens store udfordringer

04.11.2024SCM.dk

IoT-aktør køber op og bliver mere international

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

07.11.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Kolding Kokholm 2, 6000, Kolding