Transportplanlægningen hos hollandske ’Coop Supermarkten’ optimeres af dansk firma

Coop Supermarkeder, den hollandske detailorganisation, er vokset eksplosivt de seneste par år og har derfor brug for et centraliseret, automatisk planlægningssystem til deres distribution.

31.01.2014

Ditte Kofoed Nielsen,, SCM.dk

Coop Supermarkeder: “Vi øgede distributionsfrekvensen samtidig med, at vi reducerede omkostningerne betydeligt. Både vores stamruteplanlægning og vores daglige planlægning er forbedret markant."

Coop Supermarkeder, den hollandske detailorganisation, er vokset eksplosivt de seneste par år og har derfor brug for et centraliseret, automatisk planlægningssystem til deres distribution. Med et automatisk planlægningssystem fra Transvision er Coop i stand til både at håndtere tidsvinduer, besøgsmønstre og kommunerestriktioner samtidig med at de forbedrer servicen over for supermarkederne betydeligt og reducerer omkostningerne.

Kasper Teunissen, transportprojektleder hos Coop, siger: "Antallet af Coops supermarkeder og deres omsætning er steget med 400 %. På grund af denne vækst og en ændring i logistikstrukturen hos Coop blev det nødvendigt at kunne styre distributionen centralt. Coop besluttede derfor at implementere et avanceret, automatisk planlægningssystem."

Coop distribuerer varer fra tre distributionscentre, der er placeret i Peize, Monster og Deventer. For at forsyne supermarkederne kører eksterne chauffører omkring 130 ture dagligt. Turene består af 60 ture til leverancer af friske fødevarer og 70 til levering af dagligvarer.

Coops primære mål med implementeringen af planlægningssystemet Transvision Route Planner var at forbedre deres service over for supermarkederne. Nogle af Coops supermarkeder er ganske små og har begrænset lagerkapacitet. Af den årsag efterspurgte de større fleksibilitet og mere hyppig levering af friske fødevarer. Supermarkedernes behov og ønsker skulle imødekommes men uden, at det resulterede i en stigning i omkostningerne.

"Nu hjælper systemet os med at overholde tidsvinduer og derfor levere til tiden. Derudover har vi øget leveringsfrekvensen af friske fødevarer og samtidig reduceret distributionsomkostningerne betydeligt, til trods for at vi endda også har overtaget mere end 50 supermarkeder på samme tid.” forklarer Kasper Teunissen.

Coop væsentligste fordele ved implementering af systemet:

·         10,6 % stigning i leveringsfrekvensen af friske fødevarer til supermarkeder

·         Cirka 10 % reduktion i distributionsomkostninger og en fremtidig potentiel besparelse på yderligere 10 %

·         Kraftig forbedret kundeservice over for supermarkeder

·         Evnen til at lege med forskellige planbegrænsninger og straks se omkostninger og konsekvenser for distributionen

·         Væsentlig reduktion i tid brugt på ruteplanlægning

Læs mere om Coops automatiske planlægningssystem, Transvision Route Planner, her.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn