Transportplanlægningen hos hollandske ’Coop Supermarkten’ optimeres af dansk firma

Coop Supermarkeder, den hollandske detailorganisation, er vokset eksplosivt de seneste par år og har derfor brug for et centraliseret, automatisk planlægningssystem til deres distribution.

31.01.2014

Ditte Kofoed Nielsen,, SCM.dk

Coop Supermarkeder: “Vi øgede distributionsfrekvensen samtidig med, at vi reducerede omkostningerne betydeligt. Både vores stamruteplanlægning og vores daglige planlægning er forbedret markant."

Coop Supermarkeder, den hollandske detailorganisation, er vokset eksplosivt de seneste par år og har derfor brug for et centraliseret, automatisk planlægningssystem til deres distribution. Med et automatisk planlægningssystem fra Transvision er Coop i stand til både at håndtere tidsvinduer, besøgsmønstre og kommunerestriktioner samtidig med at de forbedrer servicen over for supermarkederne betydeligt og reducerer omkostningerne.

Kasper Teunissen, transportprojektleder hos Coop, siger: "Antallet af Coops supermarkeder og deres omsætning er steget med 400 %. På grund af denne vækst og en ændring i logistikstrukturen hos Coop blev det nødvendigt at kunne styre distributionen centralt. Coop besluttede derfor at implementere et avanceret, automatisk planlægningssystem."

Coop distribuerer varer fra tre distributionscentre, der er placeret i Peize, Monster og Deventer. For at forsyne supermarkederne kører eksterne chauffører omkring 130 ture dagligt. Turene består af 60 ture til leverancer af friske fødevarer og 70 til levering af dagligvarer.

Coops primære mål med implementeringen af planlægningssystemet Transvision Route Planner var at forbedre deres service over for supermarkederne. Nogle af Coops supermarkeder er ganske små og har begrænset lagerkapacitet. Af den årsag efterspurgte de større fleksibilitet og mere hyppig levering af friske fødevarer. Supermarkedernes behov og ønsker skulle imødekommes men uden, at det resulterede i en stigning i omkostningerne.

"Nu hjælper systemet os med at overholde tidsvinduer og derfor levere til tiden. Derudover har vi øget leveringsfrekvensen af friske fødevarer og samtidig reduceret distributionsomkostningerne betydeligt, til trods for at vi endda også har overtaget mere end 50 supermarkeder på samme tid.” forklarer Kasper Teunissen.

Coop væsentligste fordele ved implementering af systemet:

·         10,6 % stigning i leveringsfrekvensen af friske fødevarer til supermarkeder

·         Cirka 10 % reduktion i distributionsomkostninger og en fremtidig potentiel besparelse på yderligere 10 %

·         Kraftig forbedret kundeservice over for supermarkeder

·         Evnen til at lege med forskellige planbegrænsninger og straks se omkostninger og konsekvenser for distributionen

·         Væsentlig reduktion i tid brugt på ruteplanlægning

Læs mere om Coops automatiske planlægningssystem, Transvision Route Planner, her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle