Tysk-svensk samarbejde om elektriske veje

Regeringerne i Tyskland og Sverige har indgået et partnerskab om innovation og samarbejde for en bæredygtig fremtid. Mobilitet og smart industri er blandt punkterne i aftalen.

Samarbejdet blev lanceret, da Angela Merkel besøgte Sverige og statsminister Stefan Löfven (th.) i sidste uge..

07.02.2017

SCM.dk

Med det statement som udgangspunkt har Tyskland og Sverige indgået et partnerskab med netop det for øje. Aftalen vil ”bringe regeringer, virksomheder og institutioner sammen, og vise vejen for et fremtidigt, udvidet samarbejde”, hedder der videre.

Partnerskabet, der blev lanceret i sidste uge i forbindelse med den tyske kansler Angela Merkels besøg i Sverige, omfatter fire arbejdsområder med et overvejende teknologisk fokus i underpunkterne. De fire områder er:

  • Mobilitet med fokus på elektriske veje
  • Forsøgsordninger (test beds) omkring Industri 4.0 og smart industri
  • Digitalisering af SMV’er, herunder automation
  • eHealth (elektroniske patientjournaler, telemedicin, fjernbehandling etc.)

Sammen med Siemens har Scania allerede testet et stykke elektrisk vej i et godt et halvt år. Foto: Scania.

Specielt det første punkt på agendaen vækker glæde hos en af vejgodstransportens store aktører, svenske Scania, der har arbejdet med elektrificering af veje i et stykke tid. Når det kommer til samarbejde, så har man desuden allerede indledt et forløb sammen med tyske Siemens.

"Aftalen mellem Sverige og Tyskland understreget værdien af strategiske partnerskaber for at skabe løsninger til en fremtid med bæredygtig transport, hvilket Scania er meget optaget af. Jeg byder partnerskabet velkommen og ser frem til det første skridt, hvor vi kan bidrage med den erfaring, vi har opbygget sammen med Siemens gennem kørslen med hybridlastbiler på den elektriske vej E16 uden for Gävle", siger præsident og CEO for Scania, Henrik Henriksson.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Vejstykket han refererer til, er de to kilometer elektrificeret landevej, der åbnede i juni 2016 i nærheden af havnebyen Gävle godt 175 km nord for Stockholm.

Netop den type veje er et fokusområde for partnerskabet, der vil 'undersøge fordele og ulemper ved forskellige tekniske løsninger, mulige forretningsmodeller, herunder finansierings- og ejerskabsløsninger', ligesom man vil udpege forskellige 'interessante veje', som det hedder. Endelig vil man også føre kampagne på europæisk niveau for at sprede teknologien yderligere.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle