Tysk-svensk samarbejde om elektriske veje

Regeringerne i Tyskland og Sverige har indgået et partnerskab om innovation og samarbejde for en bæredygtig fremtid. Mobilitet og smart industri er blandt punkterne i aftalen.

Samarbejdet blev lanceret, da Angela Merkel besøgte Sverige og statsminister Stefan Löfven (th.) i sidste uge..

07.02.2017

SCM.dk

Med det statement som udgangspunkt har Tyskland og Sverige indgået et partnerskab med netop det for øje. Aftalen vil ”bringe regeringer, virksomheder og institutioner sammen, og vise vejen for et fremtidigt, udvidet samarbejde”, hedder der videre.

Partnerskabet, der blev lanceret i sidste uge i forbindelse med den tyske kansler Angela Merkels besøg i Sverige, omfatter fire arbejdsområder med et overvejende teknologisk fokus i underpunkterne. De fire områder er:

  • Mobilitet med fokus på elektriske veje
  • Forsøgsordninger (test beds) omkring Industri 4.0 og smart industri
  • Digitalisering af SMV’er, herunder automation
  • eHealth (elektroniske patientjournaler, telemedicin, fjernbehandling etc.)

Sammen med Siemens har Scania allerede testet et stykke elektrisk vej i et godt et halvt år. Foto: Scania.

Specielt det første punkt på agendaen vækker glæde hos en af vejgodstransportens store aktører, svenske Scania, der har arbejdet med elektrificering af veje i et stykke tid. Når det kommer til samarbejde, så har man desuden allerede indledt et forløb sammen med tyske Siemens.

"Aftalen mellem Sverige og Tyskland understreget værdien af strategiske partnerskaber for at skabe løsninger til en fremtid med bæredygtig transport, hvilket Scania er meget optaget af. Jeg byder partnerskabet velkommen og ser frem til det første skridt, hvor vi kan bidrage med den erfaring, vi har opbygget sammen med Siemens gennem kørslen med hybridlastbiler på den elektriske vej E16 uden for Gävle", siger præsident og CEO for Scania, Henrik Henriksson.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Vejstykket han refererer til, er de to kilometer elektrificeret landevej, der åbnede i juni 2016 i nærheden af havnebyen Gävle godt 175 km nord for Stockholm.

Netop den type veje er et fokusområde for partnerskabet, der vil 'undersøge fordele og ulemper ved forskellige tekniske løsninger, mulige forretningsmodeller, herunder finansierings- og ejerskabsløsninger', ligesom man vil udpege forskellige 'interessante veje', som det hedder. Endelig vil man også føre kampagne på europæisk niveau for at sprede teknologien yderligere.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle