Udfordringer for godstransporten på de danske jernbaner

Transport af gods på jernbane i Danmark er ikke så stor og god en forretning, som den kunne være, men eksperter er dog optimistiske, selvom det er lang vej endnu.

Godstransporten på det danske jernbanenet kan blive en bedre forretning, mener eksperter. Foto: Sund&Bælt Holding A/S.

04.12.2015

SCM.dk

Tirsdag d. 1. december lagde Aalborg Kongres & Kultur Center lokaler til konferencen Logistikkens Dag, der samlede en lang række eksperter og branchefolk fra den danske logistiksektor, og det centrale diskussionsemne var status og perspektiver for den danske godstransport på jernbane. Det skriver Alt om Teknik.

Læs også: UPS udvider jernbanefragten mellem Kina og Europa

Forsamlingen kunne hurtigt blive enige om, at sektoren – trods øget politisk fokus – har trange kår og mange udfordringer, der skal håndteres for at løfte produktet og gøre det til et mere attraktivt alternativ til vejtransport. Men potentialet er der.

”De danske jernbaner halter stadig alvorligt bagefter, og der er nogle åbenlyse problemer, som blandt andet bunder i manglende eller for dårlige spor og for få lokale terminaler, der tvinger virksomhederne ud i for- og eftertransport og dermed øgede transportudgifter og transittider,” fortalte projektdirektør hos Rambøll og tidligere sektorchef for DSB, Ole Kien, og fortsatte:

”Hvis jernbanetransporten skal helt op i gear, så kræver det først og fremmest, at der kommer mere politisk handling, samtidig med Banedanmark prioriterer området. Derudover er man nødt til at få flere lokalt placerede terminaler, der er uafhængige af operatører, og forkorte transittider, fx gennem en bedre og hurtige kanaltildeling og køreplanlægning.”

Vigtigt miljøaspekt
At mulighederne er til stede blev bekræftet af flere eksempler på positive erfaringer, forskellige firmaer har gjort sig på det danske jernbanenet, som eksempelvis DHL Global Forwarding, der har haft god succes med at transportere gods på jernbane fra Chengdu i Kina til Europa og videre hertil.

Og fra DB Schenker Rail Scandinavia fortalte salgschef Thomas Vestergaard om, hvordan Carlsberg ved at køre 20 heltog om ugen fra Fredericia til Høje Taastrup, kan flytte meget store mængder til konkurrencedygtige priser og ovenikøbet med en miljøbesparelse på 8,7 ton CO2 pr. tog. Specielt miljøaspektet er værdsat hos Coca-Cola, der er blandt Carlsbergs største og vigtigste kunder.

Logistikkens Dag blev arrangeret af logistikforummet SmartLog, og herfra var netværksleder Jens Uggerhøj godt tilfreds med udbyttet af dagen.

”Mange af de virksomheder, der arbejder med logistik, er på den ene eller anden måde påvirket af de ting, der sker med jernbanen. Derfor håber vi, at vi ved at sætte fokus på gods på bane har været med til at give et overblik over fremtiden for området, og ikke mindst hvad man som virksomhed eller operatør selv kan gøre for at være med til at drive udviklingen og fremtiden,” sagde han.

Læs også: Godsbaneterminal skal gøre Hirtshals Havn til logistisk knudepunkt

Logistikkens Dag, der i år blev afholdt for fjerde gang, er en årligt tilbagevendende begivenhed og henvender sig bredt til virksomheder i logistikbranchen, herunder produktions-, distributions- handels- og lagervirksomheder.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle