Uenighed om, hvorvidt udenlandske chauffører overtager danske job

Fagforeningen 3F og vognmandsorganisationen DTL mener, at lavtlønnede udenlandske chauffører i stor stil overtager job fra danske ansatte, der er blevet fyret under coronakrisen. Danske Fragtmænd er imidlertid uenige, mens DI Transport efterspørger dokumentation.

Lastbiltrafikken ruller videre på de danske landeveje, men det skyldes i høj grad ansættelsen af underbetalte, udenlandske chauffører på bekostning af danske, mener 3F og DTL. Danske Fragtmænd og DI Transport er dog uenige..

07.04.2020

SCM.dk

Organisationerne henviser til nye tal fra Vejdirektoratet, som viser, at efter regeringen indførte omfattende karantæne-tiltag for at begrænse spredningen af corona-virus, er lastbiltrafikken stort set uændret, som også tidligere beskrevet her på SCM.dk.

”Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken, skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende”, siger forhandlingssekretær i 3F Kim René Busch til Fagbladet 3F.

Han bliver bakket op af adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.

”Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på”, siger han.

Brug for dokumentation og sammenhold
Det billede kan man imidlertid ikke genkende i transportfirmaet Danske Fragtmænd, hvor adm. direktør Jørn P. Skov fortæller om ”en mindre nedgang, men slet ikke i et omfang, så vi har været nødt til at fyre en masse medarbejdere.”

Uden dokumentation så sværter man hele branchen til, og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører

Michael Svane

”Der kommer hver eneste dag lastbiler fra udlandet ind med varer til vores terminaler, som vi så bringer videre til danske butikker og virksomheder. Sådan var det også før Corona-situationen. Vi er jo ikke selvforsynende i Danmark. Hvis der ikke kommer internationale lastbiler frem til de danske terminaler, så ville der være langt færre varer til at fragte rundt i Danmark”, siger han videre.

Heller ikke i DI Transport er man begejstret for udmeldingen fra 3F og DTL. Branchedirektør Michael Svane kalder det i en kommentar ”helt uforståeligt” at situationen tegnes op, som det er tilfældet i de to organisationers udtalelse, og efterlyser dokumentation.

”Sådanne udmeldinger må og skal dokumenteres. Lad os få de konkrete navne frem på de virksomheder, som der i givet fald må have gjort det”, skriver Michael Svane og fortsætter:

”Jeg kan kun være enig i, at det er en helt uacceptabel handlemåde, hvis der er virksomheder, som har fyret danske chauffører for derefter at ansætte udenlandske chauffører. Men uden dokumentation så sværter man hele branchen til og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører.”

Læs også: Coronakrisen giver plads men også hovedbrud for transport- og logistikbranchen

I stedet understreger Michael Svane, at han deler Jørn P. Skovs synspunkt, og peger på, at det man har brug i branchen i disse tider er sammenhold, ”men det kræver, at man spiller på samme hold!”, som han fremhæver.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) indkaldte i fredags til et møde med branchen, men har endnu ikke meldt noget ud i sagen.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup