Uro i Det Røde Hav lukker Tesla-fabrik i to uger

Tesla Berlin vil stoppe størstedelen af produktionen i to uger på grund af forstyrrelser i Det Røde Hav BERLIN.

Tesla vil suspendere størstedelen af bilproduktionen på sin fabrik nær Berlin fra den 29. januar til den 11. februar, oplyste selskabet torsdag. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com.

12.01.2024

SCM.dk

Tesla vil suspendere størstedelen af bilproduktionen på sin fabrik nær Berlin fra den 29. januar til den 11. februar, oplyste selskabet torsdag. Det skyldes manglende komponenter som følge af ændringer i transportruter på grund af angreb på skibe i Det Røde Hav.

Det skriver Reuters den 11. januar.

Det delvise produktionsstop er et tydeligt tegn på, at krisen i Det Røde Hav har ramt Europas største økonomi. Krisen er udløst af iransk-støttede Houthi-militante angreb på skibe i solidaritet med den palæstinensiske islamistiske gruppe Hamas, der kæmper mod Israel i Gaza, 

Den amerikanske elbilproducent er det første selskab, der offentliggør en afbrydelse af produktionen på grund af forstyrrelsen. Mange virksomheder, herunder Geely (0175.HK), Kinas næststørste bilproducent målt på salg, og svenske møbelvirksomhed Ikea har advaret om forsinkelser i leverancer. Det samme har den danske forhandler af forbrugerelektronik Power.

"De væbnede konflikter i Det Røde Hav og de tilknyttede ændringer i transportruter mellem Europa og Asien via Kap Det Gode Håb påvirker også produktionen i Gruenheide", udtaler Tesla i en erklæring.

"De betydeligt længere transporttider skaber et hul i forsyningskæderne".

Analytikere forventer, at andre bilproducenter også kan opleve konsekvenser af konflikten i Det Røde Hav.

"At stole så meget på nøglekomponenter fra Asien, og specifikt Kina, har været et potentielt svagt punkt i enhver bilfabrikants forsyningskæde. Tesla er meget afhængig af Kina for batterikomponenter, der skal transporteres til Europa gennem Det Røde Hav, hvilket konstant sætter produktionen i fare," udtalte Sam Fiorani, vicepræsident hos AutoForecast Solutions, der sporer bilforsyningskæder og produktion.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Supply chain planlægning i en usikker verden

Det er bestemt ikke blevet kedeligere at arbejde i forsyningskæden de sidste tre år. Covid-19 førte til kaos i de globale forsyningskæder. På toppen af dette kommer krige, klimakrise, biodiversitetskrise, geopolitiske spændinger og så videre. Det ser ud til, at den nye normal er, at forsyningskæderne opererer under stigende grad af usikkerhed.

Hvordan påvirker det planlægningen i forsyningskæden, og hvilke muligheder og barrierer står virksomhederne overfor?

Relateret indhold

17.12.2025Global AGV

Sponseret

Skynd dig inden juleferien!

16.12.2025SCM.dk

Nyt liv til elbilbatterier i dansk erhvervsliv

12.12.2025AlfaPeople

Sponseret

Multi-country lokaliseringer i Latinamerika

11.12.2025SCM.dk

Styrelse: AI gør danske virksomheder markant mere effektive

10.12.2025SCM.dk

Projekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

10.12.2025SCM.dk

Industrien kæmper med OT-sikkerhed midt i digitale ambitioner

10.12.2025Global AGV

Sponseret

Welltec frigør medarbejdertid til de opgaver, der skaber værdi

09.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Fra produktionsgulvet til julebordet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle