Utraditionelt samarbejde finder nye veje til rekruttering af chauffører

Transportens Rekrutteringsalliance, som 3F, ATL (Dansk Industri) og DTL-A (Dansk Erhverv) står bag, skal stå for en fælles indsats for at rekruttere lastbilchauffører på tværs af branchens forskellige aktører.

Transportens Rekrutteringsalliance skal øge rekrutteringen af chauffører. Foto: Transportens Udviklingsfond..

27.08.2018

SCM.dk

Nogle gange sidder jobcentrene med ledige, der sagtens kunne blive chauffører, men ender andre steder. Det sker også, at transportvirksomhederne søger forgæves efter medarbejdere, som fagbevægelsen eller jobcentrene kunne hjælpe dem med at få. Og det er heller ikke altid, at egnede elever på erhvervsskolernes kommer i lære som chauffører.

Læs også: Flere kvinder tager lastbilkørekort

Udfordringer som disse har 3F, ATL og DTL-A i regi af fondene Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond sat sig for at løse.

De har derfor etableret Transportens Rekrutteringsalliance, hvor de fire aktører for rekruttering til godstransportbranchen kan samarbejde bedre på tværs, være i tæt dialog og finde fælles løsninger. Målet er at udvikle mere effektive løsninger og samtidig sætte nye standarder for rekruttering på det danske arbejdsmarked.

Alliancen består af tre regionale netværksgrupper i henholdsvis Jylland, Sjælland og Fyn. I løbet af alliancens første år har grupperne været samlet fire gange.

"Vores ambitioner for arbejdet i alliancen er først og fremmest, at aktørerne arbejder lokalt med de projekter, der er blevet iværksat. Jeg synes, at vi har fået sat mange gode skibe i søen, og jeg er helt sikker på, at de lokale aktører kommer et langt skridt videre på baggrund af arbejdet i alliancen. Vi har løftet snakken på landsplan, hvor aktører fra hele Danmark er samlet. Det lægger tryk på indsatsen", fortæller Lars William Wesch, der er direktør i AT under Dansk Industri.

Mangel på arbejdskraft
Transportens Rekrutteringsalliance er etableret som en del af image- og rekrutteringskampagnen "Job i Transport", som 3F, ATL og DTL-A har kørt siden 2015. Baggrunden for kampagnen er, at godstransportbranchen mangler arbejdskraft og om blot få år får brug for op imod 2.500 nye chauffører.

"Vi har valgt at danne rekrutteringsalliancen af den primære årsag, at vi kan se, at gennemsnitsalderen er høj i chaufførfaget. Jeg tror ikke, at der tidligere har været forsøg på at samle de interessenter, der skal til for at kunne sparre med hinanden og rykke branchen. Desuden ser jeg en ny tendens til, at branchen også selv arbejder på tværs og sparrer med hinanden", siger Kim René Busch, der er forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond.

Læs også: Fortsat vækst i godstrafikken over Øresund

Netværksgrupperne i Transportens Rekrutteringsalliance har indtil videre udviklet syv konkrete pilotprojekter for rekruttering. Næste skridt bliver at udbrede projekterne til resten af landet og udvikle flere, der kan stimulere rekrutteringen yderligere og bidrage til at fremtidssikre godstransportbranchen.

-JM

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

28.11.2025SCM.dk

SCM medie lukker og slukker

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle