Vækst i B2B-gensalg på flere markeder

Byggematerialer, kontormøbler og elektronik er blandt de varer, som virksomheder ser mulighed for at ”gensælge” til B2B-kunder.

Producenter køber varer retur for at gensælge dem. Det giver nye indtægtskilder og forlænger livstidsværdi for produktet. Foto: 123rf.com

02.04.2025

SCM.dk

”Re-commerce er en handelsgren i vækst. Det vokser som følge af flere trends, der løber sammen og gør markedet større”. Sådan lyder indledningen i en ny analyse fra Dansk Industri (DI) e-commerce, der kortlægger forbrug og muligheder i fænomenet ”re-commerce”, der kan oversættes til ”gensalg” på dansk. I al korthed betyder det, at producenter køber varer retur for at gensælge dem. Det giver nye indtægtskilder og forlænger livstidsværdi for produktet.

”Det er i særdeleshed udbredt indenfor tøjmærker, hvor mærker som Selected og Roccamore er begyndt at gensælge deres egne produkter i webshops. Det er der flere årsager til men blandt de væsentligste er, at unge forbrugere er meget aktive på onlineindkøb og gerne handler genbrug, datovarer eller outlet”, siger Mie Bilberg, chefkonsulent i DI.

Hun henviser til analysen, der dokumenterer, at onlinesalget af genbrugsvarer steg med tre procentpoint fra 2023 til 2024.

”Kategorien er primært drevet af tre typer forbrugere. Klimaaktivisten, den bevidste forbruger og den økonomiske forbruger. Uanset hvilken af disse typer ens produkter appellerer til, ser man ind i en køberskare med voksende online appetit og pengepung”, siger Mie Bilberg.

Læs også: Rustfrit stål skal genbruges direkte fra skrot

Samme trend gør sig også gældende, når det gælder B2B salg. Her har en tidligere analyse ”Ny kundevendt B2B analyse viser vejen til succes med onlinesalg” dokumenteret, at næsten halvdelen af de yngste indkøbere hos virksomheder klart siger ’nej tak’ til leverandører uden online handelsmuligheder.

”Samtidig har virksomheder et voksende behov for indkøb med dokumenteret lav klimabelastning, og det giver stærk medvind til gensalg af produkter som byggematerialer, kontormøbler og elektronik, hvor producenterne kan dokumentere en lavere klimabelastning end fra nyproducerede produkter”, siger Mie Bilberg.

Hun henviser her blandt andet til byggekæden STARK, som - i stedet for at lade nedrivningsmaterialer gå til spilde – nu renser, sorterer og sælger dem igen – både i fysiske forretninger og via STARKs e-commerce platform.

Kilde: Dansk Industri

/ PiB 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

17.12.2025Global AGV

Sponseret

Skynd dig inden juleferien!

16.12.2025SCM.dk

Nyt liv til elbilbatterier i dansk erhvervsliv

12.12.2025AlfaPeople

Sponseret

Multi-country lokaliseringer i Latinamerika

11.12.2025SCM.dk

Styrelse: AI gør danske virksomheder markant mere effektive

10.12.2025SCM.dk

Projekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

10.12.2025SCM.dk

Industrien kæmper med OT-sikkerhed midt i digitale ambitioner

10.12.2025Global AGV

Sponseret

Welltec frigør medarbejdertid til de opgaver, der skaber værdi

09.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Fra produktionsgulvet til julebordet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle