Verdens første autonome containerskib bliver testet

En model af det elektriske og autonome containerskib Yara Birkeland bliver netop nu testet i et bassin i Tronheim. Skibet forventes at være klar til brug i 2020.

En model af Yara Birkeland bliver netop nu testet i Norge. I første halvår af 2018 skal det rigtige skib testes med et mandskab ombord og i 2020 bliver det elektriske, autonome containerskib taget i brug. Foto: Yara. .

03.10.2017

SCM.dk

Den norske virksomhed Yara er ét skridt tættere på at realisere ambitionerne om autonom skibsfragt, efter at den første testfase af modellen er skudt i gang. Målet er at søsætte verdens første autonome containerskib, og midlet hedder Yara Birkeland, skal være 80 meter lang og sejle på el.

Det er det norske firma Marin Teknikk, der har stået for både at tegne og bygge en model af den fremtidige verdenspræmiere. Og nu er modellen altså i fuld gang med at blive testet i et indendørs bassin ved Trondheim, skriver det norske medie tu.no.

Læs også: Første shippingfirma klar med CO2-afregning

”Det er fantastisk interessant at være med til det her. Det er begyndelsen på en revolution”, siger Marin Teknikks administrerende direktør, Svein Rune Gjerde, til tu.no. Han tilføjer:

”Det er nyt for os at skulle designe et fartøj uden store motorer og mandskabsfaciliteter. Ballastvandsystemet er heller ikke det sædvanlige, som tager vand ind og ud - i stedet er der ferskvand om bord i et lukket system, som kan flyttes for- og agterud ved trimming”.

Testsejlads i 2018 – klar i 2020
Modeltestprogrammet i Trondheim foregår i et bassin hos Sintef Ocean i samarbejde med Marin Teknikk. Formålet med testene er at afdække hastighed og ydelse. Efterfølgende skal skibet over i en slæbetank og testes i flere forskellige slags søgang.

Yara sender hvert år 20.000 fuldt lastede containere med gødning til Brevik eller Larvik havn, hvorfra de skal sejles videre. Idéen til projektet kom fra Yaras logistikchef, der mente, at der var flere fordele ved autonom skibstransport end autonom vejtransport. Ud over miljømæssige fordele vil de lokale beboere også få glæde af mindre trafik på vejene.

Læs også: Verdens første fjernstyrede fartøj demonstreret i København

Allerede i første halvår af 2018 er det planlagt, at det rigtige skib skal have første testsejlads. I starten vil der være et lille mandskab ombord under sejladsen. I 2019 begynder test med fjernstyring og i 2020 forventes det, at skibets kan sejle fuldstændig autonomt mellem havnene i Porsgrunn, Brevik og Larvik.

Når det rigtige skib søsættes vil det have plads til 120 20-fods-containere. Fult lastet vil det stikke fem meter dybt og tre meter uden ballast. Den normale hastighed vil blive 6 knob, mens tophastigheden vil være 13 knob. Og hastigheden har stor betydning for, hvor store motorerne skal være i det elektriske skib:

”Effektbehovet er ekstremt lille, når det går jævnt ved 6 knob og stille sø. Bassintestene viser, at skibet ved fuld last på 120 containere kan klare sig med 110 kW, svarende til to 70 HK påhængsmotorer”, siger Svein Rune Gjerde.

Se en video af bassintestene her.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup