Vi vil rejse på færre forretningsrejser i fremtiden – også når vi godt må igen

Det danske erhvervsliv kommer til at skrue ned for antallet af erhvervsrejse i forhold til før, når corona-restriktionerne hæves igen. Det viser en ny rundspørge foretaget af PwC. Det er især i de store virksomheder, at man ser fordelene ved de nye arbejdsgange.

16.03.2021

SCM.dk

“COVID-19-pandemien har vist, at man kan nå rigtig langt med hjemmearbejde, der giver medarbejderne større fleksibilitet. Det kan medføre øget motivation og dermed et større engagement hos mange på grund af for eksempel forbedret work-life balance, mindre transporttid, og bedre mulighed for at løse opgaver, der kræver høj koncentration,” fortæller Susanne Stormer, der er partner og leder af PwC's Sustainability team, i en pressemeddelelse.

De utilsigtede positive konsekvenser ved coronarestriktionerne har fået erhvervsledere til at overveje mulighederne ved fortsat at bruge dem, når restriktionerne engang løftes igen. I de store virksomheder er det hele 7 ud af 10 erhvervsledere, der vil begrænse erhvervsrejser efter restriktioners ophør. Hos de mindre virksomheder er billedet mere blandet.

Læs også: Folketinget undtager erhvervsrejsende fra skærpede restriktioner

“Det er positivt, at det særligt er erhvervsledere fra de store virksomheder, der fortsat vil begrænse erhvervsrejser”, siger Susanne Stormer.

En anden positiv virkning ved det mindre antal forretningsrejser er nemlig også en mindre mængde drivhusgasudledning. Det har også betydning for mange virksomheder, som aktivt forsøger at reducere deres klimaaftryk.

”Det er typisk i de store eksportvirksomheder, der er høj rejseaktivitet, så det bliver interessant at følge, hvilken effekt det vil have på klimapåvirkningerne”, fortsætter hun.  

Arbejdsliv i balance

PwC’s Pulsmåling viser desuden, at 61 procent af erhvervslederne forventer, at deres virksomhed vil byde på bedre muligheder for hjemmearbejde. Og knap halvdelen af erhvervslederne forventer samtidig at afholde de fleste møder online, også efter restriktionernes ophør.  

Men ifølge Susanne Stormer skal virksomhederne have øje for balancen: ”Virksomhedsledere skal dog være opmærksomme på at bevare medarbejdernes trivsel og oplevelse af at være en del af en fælles arbejdskultur og sikre videndeling. Det, at vi sidder hver for sig derhjemme og arbejder, kan påvirke medarbejdernes oplevelse af den fælles kultur og samarbejdet negativt. Jeg tror derfor, at vi vil se, at mange virksomheder kombinerer hjemmearbejde og online møder, så man for eksempel vil have dage, hvor alle medarbejdere møder ind på virksomheden for at sikre, at fællesskabet fortsat styrkes.”

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

25.04.2024Global AGV

Sponseret

Se videoen – sådan bliver du AGV-kørende på 2-3 dage

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

17.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

16.04.2024SCM.dk

Verden er 25 procent globaliseret

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle