Vognmænd ønsker afklaring om udskældt vejafgift

Regeringen har ikke fremlagt løsninger vedrørende vejafgiften for lastbiler. Vognmændene håber på svar fra skatteminister Jeppe Bruus (S) og folketinget. ITD mener, at regeringen bør trække det nuværende lovforslag tilbage og forholde sig til kritikken.

Regeringen har ikke fremlagt løsninger vedrørende vejafgiften for lastbiler. Vognmændene håber på svar fra skatteminister Jeppe Bruus (S) og folketinget. ITD mener, at regeringen bør trække det nuværende lovforslag tilbage og forholde sig til kritikken. Foto: ITD..

25.04.2023

SCM.dk

En række vognmænd har dannet Vejskatkomiteen, som præsenterer en række forslag og løsninger i stedet for den udskældte vejafgift for lastbiler. Og regeringen bør lytte og forholde sig til branchens udmeldinger, i stedet for at køre enegang. For det er ikke for sent at trække i nødbremsen, mener ITD.

”Indtil videre har regeringen slet ikke forholdt sig til vores kritik af kilometerafgiften. Og det er ikke i orden, for det er vognmændene, og ikke politikerne, der ved, hvordan branchen vil reagere på afgiften. Og der er faktisk stor risiko for, at afgiften vil forsinke vognmænds investeringer i nulemissionslastbiler”, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.

”Derfor har Vejafgiften intet med grøn omstilling at gøre. Og de politikere, som i dag (den 20.04, red.) og den kommende tid skal stemme om forslaget, bør tænke sig rigtig grundigt om, før de trykker på knappen”, siger John A. Skovrup.

For mens forslaget behandles i Folketinget, vokser modstanden mod kørselsafgiften. Blandt andet med det fælles opråb fra Vejskatskomiteen, som der er stor opbakning til i hele branchen.
Blandt de mange spørgsmål, som skatteministeren bør svare på, er hvorfor det skal koste 280 millioner kroner hvert år alene at administrere afgiften.

”Det giver jo absolut ingen mening, at man de første fem år vil bruge over en milliard kroner på papirarbejde, i stedet for på at hjælpe branchen. Det er en hån mod de vognmænd, som med hårdt arbejde skal ud og tjene hver en krone”, siger John A. Skovrup og fortsætter:

”For sandheden er, at det er en skat, som, stik imod regeringens eget grundlag, gør det dyrere at drive virksomhed og forringer vognmændenes muligheder for at investere i grøn omstilling”, siger John A. Skovrup.

Læs også: Tung godstransport bevæger sig mod grønt

Men problemet er større end de enorme administrationsudgifter. For ifølge bestyrelsesformanden er der så mange ubekendte i regeringens planer, at regeringen bør trække lovforslaget.

”Den frustration som lige nu breder sig i branchen, bør man som politiker ikke sidde overhøring. For regeringens planer og beregninger hænger ikke sammen, og det skylder man vognmændene at forholde sig til, frem for blindt at stemme det igennem”, slutter John A. Skovrup.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle