Volvo reducerer emissioner markant ved skift fra lastbiler til tog
Ved at skifte transporten mellem produktionsanlæg og bildepoter fra lastbiler til tog reducerer Volvo Cars deres CO2-udledning. Virksomheden har ambitioner om at være klimaneutral inden 2040.
Volvo Cars reducerer CO2-emissionerne i sit logistiknetværk betydeligt ved at skifte transporterne mellem sine produktionsanlæg og nye bildepoter fra lastbiler til tog, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Læs også: Volvo på vej med nye eldrevne lastbiler
Især i Europa, hvor lastbiler stadig er altdominerende med hensyn til transport af nye biler til distributionsdepoter og forhandlere på de forskellige markeder, er virksomheden i færd med at reducere emissionerne ved at erstatte flere og flere lastbiltransporter med jernbanetransport.
Ved for eksempel at implementere jernbanetransport på ruten mellem virksomhedens produktionsanlæg i Gent, Belgien, og et specialbygget depot i det nordlige Italien, nedbragte Volvo Cars sine CO2-emissioner med næsten 75 procent.
På en anden rute, fra Gent til et depot i Østrig, blev emissionerne næsten halvveret med skiftet til jernbanetransport.
Begge initiativer er en del af den klimahandlingsplan, som Volvo Cars løftede sløret for i år.
I henhold til planen sigter virksomheden på at reducere det samlede kuldioxidaftryk per bil med 40 procent mellem 2018 og 2025, hvilket vil kræve en reduktion af de operationelle emissioner, inklusive logistik, på 25 procent. 2025-planen er et konkret skridt hen imod Volvo Cars’ ambition om at blive en klimaneutral virksomhed inden 2040.
Logistiknetværk en vigtig brik i puslespillet
”Da vi sagde, at vi planlagde at reducere emissionerne markant på tværs af alle vores aktiviteter, mente vi det,” sagde Javier Varela, Senior Vice President for Manufacturing and Logistics hos Volvo Cars.
”Vores logistiknetværk er kun én af brikkerne i dette puslespil, men ikke desto mindre en vigtig brik. Dette er et eksempel på vores forpligtelse til at reducere vores miljøpåvirkning gennem meningsfulde, konkrete tiltag.”
Volvo Cars planlægger også at bruge jernbanetransport i større skala i Kina og USA. Allerede nu transporteres biler med tog fra virksomhedens kinesiske produktionsanlæg til havnen i Gent to gange om ugen. Andre togforbindelser leverer nye Volvo-biler til regionale depoter i Kina og i Rusland.
I USA er selskabets produktionsanlæg i Charleston, South Carolina, blevet en del af et veletableret godsbanenetværk, der bringer nye biler til depoter i byer i hele Nordamerika. Disse tog erstatter allerede nu, hvad der svarer til dusinvis af lastbiler om ugen, et antal der sandsynligvis vil stige, når den næste generation af XC90 går i produktion.
Volvo Cars' 2040-ambitioner rækker længere end at håndtere problemet med udslip fra udstødningen via total elektrificering.
Læs også: Volvo opretter enhed for autonome transportløsninger
Derfor har man planer om at tackle CO2-emissioner overalt: i produktionsnetværket, den generelle drift, forsyningskæden og via genanvendelse af materialer.
Virksomhedens elektrificeringsambitioner afspejles også i det for nylig lancerede Recharge-modelprogram, som sigter mod at øge salget af Volvo Cars’ elbiler yderligere og via incitamenter at tilskynde førere af plug-in hybrider til at benytte el-funktionen Pure mest muligt.
- SMF