WFS skal styre fragten af fisk og skaldyr i Oslo Lufthavn

Fremover skal cargo handling-selskabet Worldwide Flight Services (WFS) håndtere Seafood Center-faciliteten i Oslo Lufthavn. Det vil styrke norsk fisk og skaldyrs globale position og sætte standarder for cool chain-logistikken, mener direktøren for lufthavnen.

I 2017 blev der fløjet 90.000 ton fisk og skaldyr ind og ud af Oslo Lufthavn. Foto: Avinor..

15.08.2018

SCM.dk

Hvert år bliver der håndteret 250.000 ton fisk og skaldyr i Seafood Center i Oslo Lufthavn.

Den opgave kommer Worldwide Flight Services, der er en af verdens førende cargo-handlere, til at stå for, eftersom selskabet netop har underskrevet en aftale med Sjømatterminalen om drift af en kommende udvidelse af centeret.

Læs også: Organisation: Luftfragtindustri bør sætte egne standarder for madspild 

”Vi stoler på WFS' erfaringer med letfordærvelig fragt og deres forpligtelse til dette projekt. Det er en unik mulighed for at definere fremtidens cool chain-logistik for fisk og skaldyr som luftfragt”, fortæller Martin Langaas, direktør for Cargo i Avinor Oslo Airport.

Desuden mener han, at den nye aftale vil øge Norwegian Seafoods globale konkurrenceevne.

En skitse af det kommende Seafood Center. Illustration: Avinor.

Øger global position
”Med en erfaren international handler som WFS mener vi, at Oslo Lufthavn vil øge sin konkurrencemæssige position som foretrukken placering for cargo i Nordeuropa”, siger direktøren i en pressemeddelelse. 

Norge står for halvdelen af al luftfragt genereret i Norden. Og i 2017 var Oslo Lufthavn den hurtigst voksende cargo-lufthavn i Europa med en vækst på 36 procent.

Dengang blev 185.000 ton fløjet ind og ud af lufthavnen, hvoraf 90.000 ton bestod af fisk og skaldyr. Og i 2018 forventer man, at Norwegian Seafoods luftfragt når op på omkring 230.000 ton.

Hos WFS ser man også frem til at skulle varetage Seafood-faciliteten. 

”Som førende, global cargo-handler glæder vi os til at udvide vores netværk til Norge og Oslo Lufthavn. Industrien for fisk og skaldyr er en unik mulighed for, at vi kan dele vores erfaringer og ekspertise inden for håndtering af luftfragt”, siger John Batten, Executive Vice President Cargo EMEAA of WFS.

Læs også: Luftfragtselskab siger nej til jagttrofæer  

Han og resten af WFS ser frem til at åbne op for faciliteten i Oslo Lufthavn, som efter chefens mening vil efterleve fremtidens behov inden for skaldyrsindustrien.

”Vores terminal vil forandre spillereglerne inden for håndtering af fisk og skaldyr som luftfragt og blive afgørende for væksten i en af Norges vigtigste industrier”, siger han.

Opførelsen af det nye Seafood Center skal efter planen gå i gang næste år med forventet åbning i 2021.

- JJK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle