WFS skal styre fragten af fisk og skaldyr i Oslo Lufthavn

Fremover skal cargo handling-selskabet Worldwide Flight Services (WFS) håndtere Seafood Center-faciliteten i Oslo Lufthavn. Det vil styrke norsk fisk og skaldyrs globale position og sætte standarder for cool chain-logistikken, mener direktøren for lufthavnen.

I 2017 blev der fløjet 90.000 ton fisk og skaldyr ind og ud af Oslo Lufthavn. Foto: Avinor..

15.08.2018

SCM.dk

Hvert år bliver der håndteret 250.000 ton fisk og skaldyr i Seafood Center i Oslo Lufthavn.

Den opgave kommer Worldwide Flight Services, der er en af verdens førende cargo-handlere, til at stå for, eftersom selskabet netop har underskrevet en aftale med Sjømatterminalen om drift af en kommende udvidelse af centeret.

Læs også: Organisation: Luftfragtindustri bør sætte egne standarder for madspild 

”Vi stoler på WFS' erfaringer med letfordærvelig fragt og deres forpligtelse til dette projekt. Det er en unik mulighed for at definere fremtidens cool chain-logistik for fisk og skaldyr som luftfragt”, fortæller Martin Langaas, direktør for Cargo i Avinor Oslo Airport.

Desuden mener han, at den nye aftale vil øge Norwegian Seafoods globale konkurrenceevne.

En skitse af det kommende Seafood Center. Illustration: Avinor.

Øger global position
”Med en erfaren international handler som WFS mener vi, at Oslo Lufthavn vil øge sin konkurrencemæssige position som foretrukken placering for cargo i Nordeuropa”, siger direktøren i en pressemeddelelse. 

Norge står for halvdelen af al luftfragt genereret i Norden. Og i 2017 var Oslo Lufthavn den hurtigst voksende cargo-lufthavn i Europa med en vækst på 36 procent.

Dengang blev 185.000 ton fløjet ind og ud af lufthavnen, hvoraf 90.000 ton bestod af fisk og skaldyr. Og i 2018 forventer man, at Norwegian Seafoods luftfragt når op på omkring 230.000 ton.

Hos WFS ser man også frem til at skulle varetage Seafood-faciliteten. 

”Som førende, global cargo-handler glæder vi os til at udvide vores netværk til Norge og Oslo Lufthavn. Industrien for fisk og skaldyr er en unik mulighed for, at vi kan dele vores erfaringer og ekspertise inden for håndtering af luftfragt”, siger John Batten, Executive Vice President Cargo EMEAA of WFS.

Læs også: Luftfragtselskab siger nej til jagttrofæer  

Han og resten af WFS ser frem til at åbne op for faciliteten i Oslo Lufthavn, som efter chefens mening vil efterleve fremtidens behov inden for skaldyrsindustrien.

”Vores terminal vil forandre spillereglerne inden for håndtering af fisk og skaldyr som luftfragt og blive afgørende for væksten i en af Norges vigtigste industrier”, siger han.

Opførelsen af det nye Seafood Center skal efter planen gå i gang næste år med forventet åbning i 2021.

- JJK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle