Zalando og PostNord vil bruge privatpersoner som pakkecentraler

Med et ønske om øget bekvemmelighed vil onlinetøjbutikken Zalando og PostNord i samarbejde oprette op mod 50 leverings- og afhentningssteder hos privatpersoner i København og Aarhus. Operatørerne tjener en beskeden sum, og kunderne får (endnu) mere service.

Når danske Zalando-kunder i København og Aarhus skal afhente deres pakker eller aflevere returvarer, kan det i en tre måneder lang prøveperiode ske hos op mod 50 privatpersoner i de to byer, hvor selskabet sammen PostNord opretter servicepunkter. Foto: Zalando.

13.08.2019

SCM.dk

Gennem efterhånden en del år er danskerne blevet vant til at afhente og aflevere pakker fra onlinekøb hos diverse kiosker, supermarkeder, pakkebokse og lignende. Nu vil den tyske onlinetøjbutik Zalando i samarbejde med PostNord føje en ny mulighed til udbuddet.

Læs også: PostNord tester samme-dag-levering

De to parter, der samarbejder i forvejen, vil således oprette op mod 50 leverings- og afhentningssteder hos privatpersoner i København og Aarhus, hvor Zalandos kunder i en tre måneder lang prøveperiode kan afhente deres varer og indlevere returneringer. Servicen, der skal drives af Zalandos hollandske partner, Homerr, har det velkendte convenience-begreb i centrum.

Idéen er således, at de forskellige lokationer skal ’bemandes’ af privatpersoner, der i forvejen bruger det meste af dagligdagen derhjemme, i form af eksempelvis selvstændige, hjemmegående forældre eller pensionister.

Disse kan så supplere deres månedlige indkomst med lidt ekstra midler mod at yde en service, der bringer levering og afhentning tættere på kunderne, ved at være til stede i deres lokalområder, med åbningstider fra kl. 16 til 20 i hverdagene. De handlende på Zalandos site kan selv vælge lokation ved checkout.

Spændte på reaktion fra forbrugerne
Udover bekvemmeligheden fremhæver Zalando også en miljømæssig gevinst ved tiltaget, da klimaaftrykket vil blive reduceret med 50 gram pr. pakke, fordi ordrerne kan samles på færre adresser, hvilket igen er ensbetydende med færre og mere effektive leveringsruter.

”Ved at komplementere vores eksisterende netværk med private afhentnings- og afleveringspunkter, kan vi skabe stor værdi og bekvemmelighed for kunderne, idet tiltager udgør en win-win-situation for både de private operatører og kunderne. Folk der er hjemme kan hjælpe deres lokalområde ved at tage imod pakker for deres naboer og få en mindre kompensation til gengæld”, siger Zalandos logistikchef, Remko Bakker.

Det er PostNord, der skal levere pakker til de kommende lokationer, ligesom selskabet skal sørge for IT-systemer og sms- og mailkorrespondance med kunderne. På den måde bliver de nye punkter et supplement til koncernens eksisterende net af pakkebokse og bemandede services.

Læs også: Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden

”Vi er altid klar til at teste nye initiativer og bidrage til udviklingen og væksten i e-handel. (…) Kundekrav er centrale for os, og nu er vi nysgerrige for at se, om de danske forbrugere vil tage dette nye koncept til sig”, siger chef for e-handel og kommunikation i PostNord Danmark, Stine Sander.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

27.05.2025SCM.dk

Lineage udvider frysehus i Vejle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online