”Det handler om at finde mønstre”

Machine learning og kunstig intelligens er to begreber, der for alvor er ved at vinde indpas i transport- og logistikbranchen, og potentialet er enormt, specielt for de store aktører, fortæller Ubers chef på området, danske Danny Lange, som SCM.dk har mødt.

Danny Lange på scenen på Supply Chain-konferencen i Stockholm. Foto: Anders Kampmann.

26.09.2016

SCM.dk

Forbrugsmønstre, indkøbsvaner, kørselsbehov, transportruter og meget andet. Alt sammen ting, man i stigende grad – og med solid computerkraft bag sig – kan forudse og udnytte kommercielt. Store virksomheder kan inddrage enorme mængder data fra sine onlinekanaler og bruge det til at planlægge salg, tilbud og promovering helt ned til den enkelte kunde, helt uden menneskelig indblanding.

To af de centrale teknologier bag disse muligheder er machine learning (ML) og kunstig intelligens (AI). Samtidig er det to områder, hvor Danny Lange er ekspert. Han er ansvarlig for data platform og netop machine learning hos den amerikanske persontransportgigant Uber og har derudover en fortid som general manager på samme felt hos Amazon.

Danny Lange fortalte levende om de mange muligheder i teknologiens verden. Foto: Cina Stenson.

På den baggrund var han i starten af september fløjet ind som keynote speaker på Optilons Supply Chain-konference i Stockholm. Inden han gik på scenen fik SCM.dk, som det eneste medie, en snak med ham om perspektiverne i den teknologiske udvikling, Ubers tanker på området, betydningen af data i fremtidens transportmarked og meget andet.

Data til optimering
”Machine learning som teknologi er et område ikke særlig mange for alvor kender til, men som rummer kæmpestore muligheder. I selskaber som Uber og Amazon er det integreret i forretningen. Hos sidstnævnte bruger man alle data i kombination med AI til at optimere sit salg. Eksempelvis til at lære brugernes forskellige præferencer omkring tøjkøb; det er meget normalt, at kunder bestiller et par sko i tre forskellige størrelser for at finde den rigtige. Her kan Amazon via ML registrere, hvilket par kunden beholder og huske det til næste gang. Det sparer tid og penge for begge parter, bl.a. fordi returvarer er en kæmpe udgift for Amazon, der har free returns på sine egne varer”, forklarer han.

<p>Der er ikke nogen regler i machine learning, og de virksomheder, der formår at udnytte de muligheder, der ligger i teknologien, vil komme ud på toppen</p>

Danny Lange

Den slags maskinel læring kræver selvsagt en stor databehandlingskapacitet i tilknytning til en hjemmeside, og samtidig en hvis mængde trafik på det givne site. Har man det, er mulighederne store, men det giver også nogle begrænsninger, hvis det modsatte er tilfældet.

”Det unikke ved ML er, at der ikke er nogen regler. Med faste regler og menneskelig indblanding rammer man kun rigtigt i 65 procent af tilfældene, men med ML kommer vi op på 85 procent, fordi det er meget bedre til at finde de her mønstre. Det er ikke en exact science, men den er ret præcis. Og jo større datamængde man har at trække på, jo mere korrekte bliver resultaterne. Det gør så også, at det er svært for en start-up eller en SMV at komme ind på markedet og konkurrere med de store, men det er jo vilkårene indtil videre”, siger Danny Lange.

Forudse bestillinger
Det er det samme potentiale, Uber sigter efter at kunne udnytte i endnu større grad, i processen med at forbedre sine eksisterende tjenester, herunder servicen UberPool, der lader en enkelt Uberchauffør samle flere kunder op på samme tur, hvilket giver både en lavere stykpris for passagererne og en højere samlet indtjening for bilejeren.

Om Danny Lange

  • Født 1962. Forlod Danmark i starten af '90'erne, i dag bosat i Seattle
  • Head of Machine Learning hos Uber siden november 2015
  • Tidligere General Manager Machine Learning hos Amazon
  • Knap ni år hos Microsoft som udvikler og softwarearkitekt
  • Fire år som researcher hos IBM i Tokyo
  • Arbejdede sammen med Tim Berners-Lee på CERN i Schweiz i tiden omkring WWW’s fødsel og udviklingen af den første HTML-browser

”Med data i baghånden kan vi i høj grad optimere transporten for vores brugere. Specielt med smartphones og de data vi får via vores app, bliver det muligt for os at forudse bestillinger meget mere præcist og parre dem med chauffører og de ture, de allerede kører, ligesom vi kan pinpointe de bedste opsamlingssteder helt ned til det optimale gadehjørne eller husnummer”, forklarer Danny Lange.

I øvrigt understreger han vigtigheden af AI til databehandling for at Ubers koncept i det hele taget kan fungere. Med de mængder, der er i spil hos det amerikanske selskab, hvor begrebet hyper growth er passende til at beskrive væksten, kan ”mennesker ganske enkelt ikke følge med”, som han siger. Pt. opererer man med 1,5 mio. chauffører og 50 mio. passagerer, og begge tal stiger støt.

På den baggrund er Danny Lange ikke i tvivl om, at kunstig intelligens vil være en hjørnesten i fremtidens innovation, og de virksomheder, der formår at udnytte mulighederne heri, og i machine learning, vil komme ud på toppen. De vil kunne levere den bedste og mest skræddersyede service til sine kunder, og som han påpeger afslutningsvis: ”The devil’s in the detail”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

Dansk teknologi skal gøre rumrobotter selvkørende og pålidelige

15.09.2025SCM.dk

Elektrificering kan styrke både klima, økonomi og arbejdspladser i EU

11.09.2025Consit A/S

Sponseret

Trade365 – Nøglen til en effektiv forsyningskæde

09.09.2025SCM.dk

Fra fremtidsvision til værktøjskasse – AI er flyttet ind i hverdagen

09.09.2025SCM.dk

Russiske hackere går målrettet efter vestlige logistikaktiviteter

04.09.2025SCM.dk

AI rykker fra skrivebordet ind i maskinrummet

02.09.2025SCM.dk

AI og cybersikkerhed sætter dagsordenen på Technomania

01.09.2025SCM.dk

Dansk cybersikkerhed indtager internationalt niveau

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams