”Det handler om at finde mønstre”

Machine learning og kunstig intelligens er to begreber, der for alvor er ved at vinde indpas i transport- og logistikbranchen, og potentialet er enormt, specielt for de store aktører, fortæller Ubers chef på området, danske Danny Lange, som SCM.dk har mødt.

Danny Lange på scenen på Supply Chain-konferencen i Stockholm. Foto: Anders Kampmann.

26.09.2016

SCM.dk

Forbrugsmønstre, indkøbsvaner, kørselsbehov, transportruter og meget andet. Alt sammen ting, man i stigende grad – og med solid computerkraft bag sig – kan forudse og udnytte kommercielt. Store virksomheder kan inddrage enorme mængder data fra sine onlinekanaler og bruge det til at planlægge salg, tilbud og promovering helt ned til den enkelte kunde, helt uden menneskelig indblanding.

To af de centrale teknologier bag disse muligheder er machine learning (ML) og kunstig intelligens (AI). Samtidig er det to områder, hvor Danny Lange er ekspert. Han er ansvarlig for data platform og netop machine learning hos den amerikanske persontransportgigant Uber og har derudover en fortid som general manager på samme felt hos Amazon.

Danny Lange fortalte levende om de mange muligheder i teknologiens verden. Foto: Cina Stenson.

På den baggrund var han i starten af september fløjet ind som keynote speaker på Optilons Supply Chain-konference i Stockholm. Inden han gik på scenen fik SCM.dk, som det eneste medie, en snak med ham om perspektiverne i den teknologiske udvikling, Ubers tanker på området, betydningen af data i fremtidens transportmarked og meget andet.

Data til optimering
”Machine learning som teknologi er et område ikke særlig mange for alvor kender til, men som rummer kæmpestore muligheder. I selskaber som Uber og Amazon er det integreret i forretningen. Hos sidstnævnte bruger man alle data i kombination med AI til at optimere sit salg. Eksempelvis til at lære brugernes forskellige præferencer omkring tøjkøb; det er meget normalt, at kunder bestiller et par sko i tre forskellige størrelser for at finde den rigtige. Her kan Amazon via ML registrere, hvilket par kunden beholder og huske det til næste gang. Det sparer tid og penge for begge parter, bl.a. fordi returvarer er en kæmpe udgift for Amazon, der har free returns på sine egne varer”, forklarer han.

<p>Der er ikke nogen regler i machine learning, og de virksomheder, der formår at udnytte de muligheder, der ligger i teknologien, vil komme ud på toppen</p>

Danny Lange

Den slags maskinel læring kræver selvsagt en stor databehandlingskapacitet i tilknytning til en hjemmeside, og samtidig en hvis mængde trafik på det givne site. Har man det, er mulighederne store, men det giver også nogle begrænsninger, hvis det modsatte er tilfældet.

”Det unikke ved ML er, at der ikke er nogen regler. Med faste regler og menneskelig indblanding rammer man kun rigtigt i 65 procent af tilfældene, men med ML kommer vi op på 85 procent, fordi det er meget bedre til at finde de her mønstre. Det er ikke en exact science, men den er ret præcis. Og jo større datamængde man har at trække på, jo mere korrekte bliver resultaterne. Det gør så også, at det er svært for en start-up eller en SMV at komme ind på markedet og konkurrere med de store, men det er jo vilkårene indtil videre”, siger Danny Lange.

Forudse bestillinger
Det er det samme potentiale, Uber sigter efter at kunne udnytte i endnu større grad, i processen med at forbedre sine eksisterende tjenester, herunder servicen UberPool, der lader en enkelt Uberchauffør samle flere kunder op på samme tur, hvilket giver både en lavere stykpris for passagererne og en højere samlet indtjening for bilejeren.

Om Danny Lange

  • Født 1962. Forlod Danmark i starten af '90'erne, i dag bosat i Seattle
  • Head of Machine Learning hos Uber siden november 2015
  • Tidligere General Manager Machine Learning hos Amazon
  • Knap ni år hos Microsoft som udvikler og softwarearkitekt
  • Fire år som researcher hos IBM i Tokyo
  • Arbejdede sammen med Tim Berners-Lee på CERN i Schweiz i tiden omkring WWW’s fødsel og udviklingen af den første HTML-browser

”Med data i baghånden kan vi i høj grad optimere transporten for vores brugere. Specielt med smartphones og de data vi får via vores app, bliver det muligt for os at forudse bestillinger meget mere præcist og parre dem med chauffører og de ture, de allerede kører, ligesom vi kan pinpointe de bedste opsamlingssteder helt ned til det optimale gadehjørne eller husnummer”, forklarer Danny Lange.

I øvrigt understreger han vigtigheden af AI til databehandling for at Ubers koncept i det hele taget kan fungere. Med de mængder, der er i spil hos det amerikanske selskab, hvor begrebet hyper growth er passende til at beskrive væksten, kan ”mennesker ganske enkelt ikke følge med”, som han siger. Pt. opererer man med 1,5 mio. chauffører og 50 mio. passagerer, og begge tal stiger støt.

På den baggrund er Danny Lange ikke i tvivl om, at kunstig intelligens vil være en hjørnesten i fremtidens innovation, og de virksomheder, der formår at udnytte mulighederne heri, og i machine learning, vil komme ud på toppen. De vil kunne levere den bedste og mest skræddersyede service til sine kunder, og som han påpeger afslutningsvis: ”The devil’s in the detail”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online