Ændrede akseludvekslinger sparer brændstof
Forskning viser, at lastbilflåder kan reducere brændstofomkostningerne ved at specificere forskellige akseludvekslinger. Simuleringsresultater, der viser op til 3 procent brændstofbesparelser, får det engelske renovationsselskab Biffa til at ændre specifikationen på 38 nye renovationslastbiler.
Forskning viser, at lastbilflåder kan reducere brændstofomkostningerne ved at specificere forskellige akseludvekslinger. Simuleringsresultater, der viser op til 3 procent brændstofbesparelser, får det engelske renovationsselskab Biffa til at ændre specifikationen på 38 nye renovationslastbiler. Foto: Allison Transmission..
Forskning foretaget af Allison Transmission har vist, at mange lastbilflåder kunne reducere deres brændstofforbrug ved at bestille andre akseludvekslinger end dem, der per automatik tilbydes på nye køretøjer. Denne enkle specifikationsændring på en lastbil koster ingenting, men det kan ikke desto mindre give en værdifuld reduktion i driftsomkostninger og CO2-emissioner. Besparelserne vil sandsynligvis være størst for køretøjer, der har en driftscyklus med hyppige stop og start i byområder eller på mindre landeveje.
3 procent brændstofbesparelse
Den britiske renovationsvirksomhed Biffa samarbejdede for nylig med Allison om at specificere de optimale akselindstillinger for en række Mercedes-Benz Econic renovationsbiler med 270-, 300- og 350-hestes motorer. Ved at køre simuleringer på det brancheførende iSCAAN-softwareprogram identificerede Allison, at en ændring af akslerne på disse lastbiler fra en standard 6,84:1 udveksling til en lavere 6,0:1 udveksling, kunne reducere brændstofforbruget med helt op til 3 procent, samtidig med at det sænkede støjniveauet i førerhuset.
Biffa har derfor ændret sin nuværende ordre på 20 nye Mercedes-Benz Econic renovationskøretøjer med levering til efteråret med en yderligere ordre på 18 køretøjer, der følger i foråret 2023.
Uden kompromis med kraften
Andre simuleringer fra Allison har vist, at ved implementering af lavere akseludvekslinger end dem, der tilbydes som standard af lastbilproducenterne, kan brændstofforbruget reduceres med 1-3 procent. Det kan opnås, uden at køretøjets igangsætningsevne på stigninger eller produktiviteten påvirkes negativt takket være Allisons Continuous Power TechnologyTM, der næsten fordobler motorens drejningsmoment ved igangsætning og leverer uafbrudt kraft til hjulene ved gearskifte.
"Lastbilproducenterne tilbyder typisk deres flådekunder et valg mellem to eller tre fabriksmonterede akseludvekslinger og anbefaler et af disse alt efter land og anvendelse, hvilket skaber en fornuftig balance mellem ydeevne og økonomi", siger Nathan Wilson, markedsudviklingschef hos Allison UK.
"Historisk set har en dybere akseludveksling været standarden, som producenterne har valgt for at give den bedste ydelse ved en hældning på 30 procent og derover. Selvom dette passer godt til mange kunder, støder man i virkeligheden sjældent på stigninger af denne grad på veje i eksempelvis Storbritannien. Imens er presset for at reducere omkostninger og miljøpåvirkning taget i de seneste år", fortsætter Nathan Wilson.
"I kraft af bekymringen om klimaændringer, så arbejder Allison konstant med rådgivning til slutkunder og producenter for at hjælpe dem med at spare brændstof samt reducere CO2 og andre skadelige emissioner. Som følge heraf anbefaler vi kunderne at gennemgå akseludvekslingerne, når de bestiller nye køretøjer, som i de fleste tilfælde ikke vil koste mere at købe, men alligevel vil koste mindre at eje og drive”, slutter Wilson.
Læs også: Husk erhvervslivet før brændstofbiler bliver forbudt i byzoner
"Vi samarbejder med virksomheder som Allison for at sikre, at vi får den bedste rådgivning til at optimere vores køretøjers drivliner med det formål at reducere brændstofforbruget, CO2-emissionerne og de samlede ejeromkostninger uden tab af køretøjets produktivitet", fortæller Darren Judd, Biffas leder af flådeudvikling.
"Som en tommelfingerregel svarer hver procents brændstofomkostningsbesparelse til en reduktion på 100 o/min. Det lyder måske ikke af meget, men over mange køretøjer og år løber det hele op”, fortsætter Judd.
Allisons iSCAAN (Internet System for Computerized Application Analysis) program optimerer køretøjskonfigurationer, evaluerer køretøjets egnethed og forudsiger køretøjets ydeevne i mere end 20 forskellige applikationer. Gennem en matrixanalyse evaluerer iSCAAN hurtigt ændringer i drivlineforhold og gearskiftefunktioner. Ved hjælp af simuleringsværktøjer evaluerer iSCAAN ydeevnen eller brændstoføkonomien af forskellige Allison-funktionaliteter, såsom Acceleration Rate Management og FuelSense® 2.0.
- PiB