Øresundsbroen øger bæredygtigheden og mindsker trængslen

Ved at gøre det 15 procent billigere for lastbiler over ni meter at køre over broen og samtidig fjerne tillægget på 50 procent for modulvogntog, håber Øresundsbroen at kunne bidrage til en mere effektiv og bæredygtig brug af vejnettet.

To modulvogntog kan ofte lastes med stort set den samme mængde gods som tre almindelige lastbiler, og derfor håber Øresundsbroen, at de ved at fjerne tillægget på 50 procent kan gøre fragten over broen mere bæredygtig..

11.02.2019

SCM.dk

Fragten af varer mellem Danmark og Sverige over Øresundsbroen skal fremover være mere bæredygtig samtidig med, at broen også vil gøre en indsats for at mindske trykket på vejene.

Det skriver Fokus Øresund.

Læs også: Greater Copenhagen vil have gang i den faste HH-forbindelse

Ved årsskiftet blev det derfor 15 procent billigere at køre over Øresundsbroen om natten for lastbiler over ni meter. Rabatten gælder alle dage i tidsrummet fra midnat til 06.00 for kunder med en BroPas Business-aftale. Derudover blev tillægget på 50 procent for modulvogntog samtidig fjernet.

”Det er en god fornemmelse at kunne tilbyde vores kunder en bedre pris, og samtidigt bidrage til en mere effektiv og bæredygtig brug af vejnettet. Vi har allerede fået mange positive reaktioner på fragtvirksomhederne”, siger markedschef for business Marie Romare og uddyber det bæredygtig aspekt ved modulvogntogene:

”To modulvogntog kan ofte lastes med stort set den samme mængde gods som tre almindelige lastbiler. Derfor kan visse fragtvirksomheder klare sig med færre transporter, og dermed mindre påvirkning af miljøet”, siger hun til fokusoresund.com.

Stigende fokusområde hos erhvervskunder
Marie Romare forklarer samtidig, at miljø og bæredygtig er et stigende fokusområde for mange af Øresundsbroens erhvervskunder.

”I vores løbende dialog med kunderne oplever vi mange, som efterspørger initiativer, der har en positiv effekt på både virksomhedens økonomi og miljøet. Ved at gøre det billigere for modulvogntog, bidrager vi til en mere miljøvenlig trafik”, siger hun til Fokus Øresund.

Tanken med at gøre det billigere om natten for lastbiler over ni meter er primært, at det kan lette trykket ude på vejene.

Læs også: Veje udvides for at skabe plads til modulvogntoge

”Trafikken glider fint over broen på alle tider af døgnet, men der opstår desværre en del kø på både det svenske og danske vejnet i løbet af dagen. De speditører, som har mulighed for at køre mellem kl. 00.00 og 06.00 kan nu se frem til en reduceret pris, og ofte mindre trængsel”, siger Marie Romare.

- JMA

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

04.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk tøven

03.09.2025SCM.dk

Plastindustrien samler branchen på én stor fællesstand på HI-messen

03.09.2025RELEX Solutions

Sponseret

How the RELEX platform turns AI agents into experts

01.09.2025SCM.dk

Lagarde advarer: Lempelser på bæredygtighedskrav truer finansiel stabilitet

01.09.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Ny administrerende direktør for hurtigt voksende lagerautomationsspecialist

01.09.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Salling Group: Digital opgradering i rekordtempo – 13.000 enheder, 3 lande, 90 dage

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle