”Der skal sættes pris på de grønne værdier”

Økonomien er fortsat den store barriere mellem SMV’erne og de elektriske lastbiler, mener direktør Brian Olesen fra Phoenix Danmark, der bl.a. importerer skraldebiler på el. Derfor skal der sættes pris på de grønne værdier, så de private også får mod på at investere.

På Transportmessen i Herning tidligere i år kunne Phoenix Danmark præsentere en ny 100 procent elektrisk lastbil, der skal leveres til Berlin kommune. Foto: Phoenix Danmark..

10.07.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

De elektriske lastbiler er godt på vej; rækkevidden på batterierne bliver bedre og bedre, og fordelene for arbejdsmiljø, omgivelser og klima er udtalte. Ikke desto mindre er det fortsat så som så med lysten til at anskaffe sig en af slagsen blandt de relevante danske virksomheder.

Læs også: Det amerikanske postvæsen skal teste selvkørende lastbiler

Ifølge Brian Olesen, der er direktør for Phoenix Danmark, som bl.a. importerer skraldebiler på el fra den franske producent PVI, er økonomien den helt centrale årsag til det billede.

”El bliver aldrig det billigste, men det er det bedste”, siger Brian Olesen om sammenligningen med diesel. .

Det er Phoenix Danmark, der står for importen af de ni elektriske komprimatorbiler, som Frederiksberg Kommune for nylig skrev under på at anskaffe sig, og med en stykpris på 4,6 mio. kr., omkring to en halv gange prisen på en dieselbil af samme type, så er det en heftig udskrivning, som derfor bliver en stopklods for de fleste.

”De private køber den billigste løsning, og sådan har det altid været. Budgetterne er stramme, og derfor har de ikke på samme måde som i den offentlige sektor mulighed for at sætte pris på miljøet, hvor meget de end gerne ville”, forklarer han.

Fra hans bord oplever han ellers en stor efterspørgsel på de elektriske løsninger, men den store investering, der skal foretages fra start, skræmmer langt de fleste væk. De økonomiske gevinster, der lige nu kan hæftes på en investering i en ellastbil, er nemlig mere langsigtede, og derfor svære at forholde sig til som SMV.

”Driftsomkostningerne er langt lavere for en elbil, fordi der er langt færre bevægelige dele i de elektriske motorer. Når det gælder miljøkrav, så vil de i hele deres levetid, op mod 15 år, leve op til kravene, hvor en konventionel dieselbil ofte vil komme til kort efter fem år. Og så er strøm betydeligt billigere end diesel; her taler vi omkring halv pris”, siger Brian Olesen.

Komplicerede politiske beslutninger
Og så er der hele det aspekt, som Brian Olesen kalder ”de bløde eller grønne værdier”, og som er sværere at notere i et regnskab. Et kraftigt forbedret arbejdsmiljø på grund af mindre støj og renere luft, renere omgivelser på samme grundlag, og et bedre klima på grund af det eliminerede CO2-udslip.

Ifølge Brian Olesen er der derfor en udfordring hos det offentlige i at skabe nogle rammer, som gør elbilerne mere attraktive. De kan ske på flere forskellige måder, påpeger han.

Om Brian Olesen

Uddannelse: Merkonom, salg og marketing, Aalborg Handelsskole

Erhvervskarriere: Direktør i Phoenix Danmark siden 1996, før det heavy duty sales, Iveco

”Hvis vi skal have flere tunge elkøretøjer på gaderne, så skal kommunerne og staten stille krav om det, når de eksempelvis sender en opgave i udbud. Hvis en kommune kræver at de kun vil have varer bragt ud med elektriske lastbiler, så må vognmanden jo anskaffe sig nogle, hvis han gerne vil have en del kagen”, siger han og fortsætter:

”Man kan også se på de strukturer, der ligger rundt om sektoren. I Norge er strøm til elbiler eksempelvis mange gange billigere end benzin og diesel, og det er jo en politisk beslutning, hvordan man vil regulere det. Det samme vil det være, hvis man gik ind og forbød konventionelle lastbiler at køre i bestemte tidsrum, mens at de elektriske, der jo er langt venligere for omgivelserne, må køre hele tiden".

Læs også: E-handelsgigant driver næsten autonomt varehus

Brian Olesen medgiver, at diskussionerne er komplicerede, og at der er ”mange gråzoner” mellem miljøhensyn og de økonomiske perspektiver. Ikke desto mindre er han overbevist om, at elektriciteten trods udfordringerne nok skal vinde frem i distributionsbranchen, for som han siger: ”El bliver aldrig det billigste, men det er det bedste.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Business Central Update

Hold dig opdateret med, hvordan du kan arbejde smartere på tværs af salgs-, service-, projekt- og driftsteams.

Dato

18.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

18.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

19.06.2025

Sted

Odense

Fellowmind Denmark A/S
Seminar
Fremtidssikret IT-ledelse i en tid med AI og Copilots

Et inspirationsseminar for IT-beslutningstagere med fokus på governance, sikkerhed og strategisk anvendelse af Microsoft 365 og AI. Det er gratis at deltage, men der er begrænset antal billetter, der fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Dato

19.06.2025

Tid

08:30

Sted

INCUBA Next, 18. etage, Åbogade 15, 8200 Aarhus N

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense