Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning
Linerless labels vinder hastigt frem som et moderne alternativ til traditionelle labels. Uden bagpapir reduceres både affald og omkostninger, hvilket gør dem til et oplagt valg i en tid med fokus på bæredygtighed og effektivitet.
Foto: Brother Nordic
Teknologien bag linerless udvikler sig hurtigt, og nye materialer og printløsninger åbner op for endnu flere anvendelsesmuligheder. Virksomheder efterspørger fleksible løsninger, der kan tilpasses forskellige produkter og brancher – og her må vi bare sige, at linerless leverer.
I seriens sidste artikel taler vi med labelspecialisterne Torben Christensen fra Brother og Stefan Andersen fra LabelPro om, hvordan fremtiden ser ud for teknologien.
Stefan: ”Det eneste, jeg har hørt om i markedet lige nu, er at RFID bliver det næste store i linerless. Hvis man først er moderne nok til at have RFID i sin produktion, så er man også moderne nok til at have en dyrere produktionslinje.”
Stefan: ”RFID er en radioteknologi, der gør det muligt at fjernaflæse stregkoder på labels. Så i stedet for at du skal føre labelen fysisk hen til en stregkodescanner, kan du for eksempel scanne hele lagerbeholdningen med en scanner, der er monteret i loftet, næsten i realtid. Nogle kæder, f.eks. en tøjbutik, som er ret populær i Spanien bruger allerede teknologien, og det går ret godt. Men det ser også ud til at blive en del af linerless-løsningerne, og det er meget fedt.”
Miljø og økonomi går hånd i hånd
Torben: ”I og med at der er fokus på affaldshåndtering og mængden af affald, så skal vi jo forsøge at reducere mængden af affald. Og det gør man med linerless. Det er jo beviseligt, at der ikke er nogen liner, som skal bortskaffes. Det bliver nok ikke et lovkrav, men det er i hvert fald en vinkel, vi skal have med, når vi er ude og snakke om det. Der er dels økonomi og noget miljømæssigt rigtigt i at anvende linerless.”
Stefan: ”Det er også det, som folk bliver ramt af i ESG-rapporteringen. Miljøpåvirkning er jo et KPI for de fleste virksomheder. Og det bliver kun dyrere at bortskaffe affald med det udvidede producentansvar i Europa. Så det kommer til at give et naturligt ønske om at spare affald, fordi det bliver dyrere.”
Stefan: ”Vi er i starten af markedet nu. Det er jo først nu, at det begynder at rykke lidt. Der er de rette labelprintere og de rette medier på markedet. Efterspørgslen er der, den skal dyrkes lidt endnu. I mange tilfælde, hvor du bare skal påføre en label på et eller andet produkt, eller på en pakke, er det oplagt at skifte ret hurtigt.”
Markedet er klar – er du?
Der er ingen tvivl om, at automatisering og sporbarhed bliver stadigt vigtigere, og linerless labels spiller en central rolle i den digitale transformation. Fremtiden byder på smartere integration med RFID, IoT og cloud-baserede systemer. Alt tyder på, at linerless ikke bare er en trend – men en ny standard.
Dette er afslutningen på vores artikelserie om linerless labels. Vi håber, I har haft glæde af at følge med og fået ny indsigt i de mange fordele og muligheder, som linerless teknologi tilbyder. Har du spørgsmål, eller vil du vide mere om, hvordan linerless kan skabe værdi for din virksomhed, er du altid velkommen til at kontakte os.
Foto: Brother Nordic
Tak for jeres interesse – og på gensyn!
Ønsker du at komme i gang med linerless? Kontakt os i dag, og få mere af vide om dine muligheder.
Du kan også teste en af vores labelprintere HELT GRATIS i 30 dage, som du kan læse mere om her.
