”Danskerne kan stille krav om hurtig levering”

Svenske Instabox er på vej ind på det danske marked med lynhurtig levering til de mange pakkebokse, der i den kommende tid skal rulles ud i landet. Virksomheden oplever enorm vækst og timingen i Danmarks-indtoget er perfekt, mener direktør Martin Nørtoft.

Levering i Danmark skal gå stærkt, mener Instabox, der i mange tilfælde kan have en pakke i en af deres egne boks samme dag, som den er bestilt..

03.07.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

I starten af maj åbnede den svenske distributionstjeneste Instabox officielt i Danmark, nærmere bestemt i København, og i løbet af 2020 vil selskabet løbende udbygge sit netværk af egne pakkebokse til at dække resten af Sjælland og Fyn, så 2,5 millioner danskere har adgang til logistiktjenesten inden årets udgang.

I 2021 kommer resten af landet med, og strategien lyder fra dag et på pakkelevering alle ugens syv dage, inkl. helligdage. Ni ud af ti pakker, der bliver bestilt inden klokken 16.30, skal komme frem samme dag.

Martin Nørtoft, der er General Manager for Instabox i Danmark, tøver ikke med at kalde konceptet for enormt ambitiøst, men samtidig oplagt til netop det danske marked. Partnere som Ikea, Boozt og H&M i Sverige gør kun turen over sundet endnu mere oplagt.

"Jeg oplever nærmest en reflektiv ro, fordi vi har kerneforretningen på plads. Det skaber ro til hurtig udvikling”, siger Martin Nørtoft om Instabox' udvikling i Danmark. Foto: Instabox.

”Vi synes faktisk at vores koncept er perfekt til et forholdsvis lille land som Danmark. Afstandene er ikke større end at alle danskere kan tillade sig at stille krav om og forvente hurtig levering hele ugen, hvilket vores partnere selvfølgelig gerne vil kunne tilbyde”, siger han.

Instabox har kun knap fem år på bagen i Sverige, men har fra start oplevet en eksplosiv vækst på omkring 300 procent årligt, hvilket man ifølge Martin Nørtoft også forventer i år. Indtil videre distribuerer man i Danmark fra lagre i Malmö og Helsingborg, men det er selvsagt ikke strategien på sigt.

”Vi er meget bevidste om, at vi skal investere massivt for at leve op til vores egne høje forventninger. Lige nu taler vi om 1.500 pakkebokse, men det kan sagtens tænkes at vi skal op på 2.000. Det er svært at spå om, fordi det går så stærkt pt., men vi er meget agile på den front”, understreger han.

Konkurrenter skal også gøre det godt
Med aktører som PostNord og Swipbox, der selv har pakkebokse, og DHL, GLS, Bring og andre, der sender til fx kiosker og supermarkeder, er konkurrencen til at tage at føle på. Det er dog ikke noget, der bekymrer hos Instabox, snarere tværtimod.

”Vi føler os rigtig stærkt rustet til konkurrencen på markedet, og selvom der er mange spillere på banen allerede, så synes vi ikke nødvendigvis, at kvaliteten og kvantiteten hænger sammen. Vi er gode til at levere hurtigt og stabilt og give kunderne nogle gode oplevelser, så de vender tilbage”, siger Martin Nørtoft og fortsætter:

”Vores opfattelse er, at danskerne ikke er specielt loyale over for bestemte brands når det gælder pakkelevering, men at de vælger den bedste løsning, og den vil vi stå for. Vi er en ung virksomhed med det mest moderne udstyr, de mest moderne modeller til forecasting osv., og uden en historik, der tynger os.”

Hos Instabox er vurderingen, at nethandelen herhjemme vil fortsætte med at vokse i de kommende år, også med coronakrisen som bagtæppe, og at der derfor vil være plads til alle på distributionsscenen.

Af samme årsag ser Martin Nørtoft timingen i Instabox’ Danmarksindtog som perfekt, og peger videre på, at man gerne ser, at konkurrenterne gør deres arbejde godt, da det modsatte i hans optik ville smitte af på hele sektoren.

Fremadrettet gælder det for Instabox om at ”vækste så meget som muligt, altid med kundeoplevelsen i centrum”, som Martin Nørtoft formulerer det. Væksten i sig selv ser han således ikke som udfordringen; det at forventningsafstemme undervejs, er det centrale.

”Vi får så mange henvendelser lige nu, at vi må bede de fleste om at vente. Vores forretningsmodel er baseret på store B2C-kunder, og over for både dem og deres kunder skal vi være sikre på, at vi kan levere kvalitet. Ting tager tid, når de skal gøres ordentligt”, pointerer Martin Nørtoft.

Resten af 2020 vil Instabox bruge på at ”vise danskerne, hvor gode vi er”, som Martin Nørtoft siger. ”Vi skal lige finde vores plads og opbygge vores organisation og infrastruktur, men selvom det går stærkt og vi ansætter rigtig mange nye folk, så oplever jeg nærmest en reflektiv ro, fordi vi har kerneforretningen på plads. Det skaber ro til hurtig udvikling”, slutter han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby