”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”

Transportorganisationen ITD har nedsat et vækstpanel, som skal klarlægge de udviklingstendenser, der vil få indflydelse på fremtidens vejgodstransport. Der er både digitalisering, automation og ukendte scenarier på dagsordenen, og målet er konkrete anbefalinger, så Danmark ikke falder bagud.

ITD’s vækstpanel holdt sit første møde den 8. maj på Hotel Haraldskær i Vejle. Foto: ITD.

18.05.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

At den teknologiske udvikling kommer til at påvirke transportindustrien – og samfundet som helhed – vil de færreste modsætte sig. Det gælder også for ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, som på vegne af sine knap 800 medlemsvirksomheder gerne vil have et bedre indblik i, hvad fremtiden byder.

Læs også: Lastbilen har kurs mod den førerløse fremtid

Derfor annoncerede organisationens adm. direktør, Carina Christensen, på sidste måneds generalforsamling, at man har nedsat et vækstpanel med nogle af de ’fremmeste eksperter inden for vejgodstransport og logistik’, som det hedder.

Panelets formål er at ”klarlægge de udviklingstendenser, der vil få indflydelse på fremtidens vejgodstransport både nationalt og internationalt frem mod år 2030”. Og det er en presserende opgave, pointerer Carina Christensen, da SCM.dk taler med hende om initiativet.

”Det her er noget, vi har presset på for at få skabt længe, og her i efteråret slap vores tålmodighed op. Udviklingen kommer til at gå stærkere end nogensinde det næste års tid, og vi skal i den grad være beredte”, siger hun.

Vi skal alle sammen være omstillingsparate og se muligheder og ikke trusler i udviklingen

Carina Christensen

Den grønne agenda også vigtig
På den baggrund har ITD samlet det, Carina Christensen kalder ”et godt mix” af folk, der kender transport- og logistikerhvervets mekanismer indefra, og som repræsenterer både ’sælgere og købere’ af transportydelser i Danmark.

Panelet havde sit første møde d. 8. maj, og der er flere dialogmøder i kalenderen henover sommeren. Dagsordenen for møderne er fyldt op af diverse aspekter omkring udviklingen af teknologier, som i større eller mindre grad vil ændre vilkårene for transportbranchen – og det er en del forskellige.

”Vi ved jo, at vi kommer til at mangle arbejdskraft i fremtiden, og her kan teknologien blive en redningskrans, ikke mindst i form at selvkørende lastbiler og alskens robotter. Automation er i det hele taget et af de områder, som kan komme til at rykke sig rigtig hurtigt, så der er det vigtigt at Danmark ikke sakker bagud”, siger Carina Christensen.

Hun nævner kunstig intelligens (AI) og digitalisering af processer omkring logistikken som to af de andre fokusområder for panelet. Og så er der hele den grønne agenda, som bestemt også er med i overvejelserne som noget, industrien skal forholde sig til.

”Hensynet til klimaet og miljøet kommer til at fylde mere og mere. Derfor undrer vi os også over, at transportsektoren ikke har fået plads i regeringens energiudspil, for en grøn profil kan komme til at give konkurrencefordele fremover”, siger Carina Christensen.

Vækstpanelets medlemmer

  • Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og formand for transportministerens ekspertgruppe for fremtidens mobilitet
  • Ole Thomsen, logistikdirektør i Rema 1000
  • Hans Henrik Grøn, logistikdirektør i Siemens Gamesa Renewable Energy
  • Nicolaj Boysen, logistikdirektør i Coop
  • Martin C. Hansen, direktør i Mover
  • Anne E. Jensen, tidligere medlem af Europa-Parlamentet for Venstre
  • Michael Henriques, chefkonsulent ved DTU Transport.

ITD’s medlemsvirksomheder er repræsenteret med fire medlemmer:

  • Simon Galsgaard fra DSV Road
  • Torben Ladegaard fra K.V. Markussen/Fueltransport
  • Jørn Kudsk fra Kudsk og Nissum A/S
  • Nikolaj Brogaard fra Vognmand Sv. E. Brogaard.

Derudover deltager Jan Stentoft, professor i Supply Chain Management fra SDU, og Instituttet for Fremtidsforskning samt Copenhagen Economics i strategiarbejdet.

Vil fylde i regeringens vækstteam
Netop regeringen etablerede for nylig et nyt vækstteam for handel og logistik, som kan siges i hvert fald delvist at dele dagsorden med ITD’s panel, men det er ikke noget, der bekymrer direktøren.

”Vi ser regeringens team som et supplement til vores. De har et noget bredere fokus, mens vi holder os til vejgods og logistik. Fra vores side vil vi arbejde på at dele informationer og resultater på tværs, og det håber vi selvsagt også vil ske den anden vej; vi vil gøre hvad vi kan, for at fylde mest muligt i regeringspanelet”, understreger den tidligere transportminister.

Hvad resultaterne angår, så håber ITD at man kan melde noget ud i løbet af efteråret. Den præcise tidsramme er ikke på plads, men ifølge Carina Christensen handler det ligeså meget om at få gjort tingene i den rigtige rækkefølge, så man får noget brugbart ud af anstrengelserne.

Læs også: Fremtidens transport: mere asfalt og gang i havnene

”Først skal der være tid at få lavet analyserne og få et overblik, og derefter vil vi komme med et antal anbefalinger til både politikerne og vores medlemmer. Målet er at de skal være så konkrete, som muligt, så de er til at arbejde med for modtagerne”, siger hun og fortsætter:

”Vi prøver også at planlægge med henblik på de ukendte scenarier, som kan opstå, eller de megatrends, vi ikke kan forudse. Derfor handler det også om at forberede vores medlemmer på at fremtiden er usikker, og at de derfor skal være omstillingsparate. Og så skal vi alle sammen se muligheder og ikke trusler i udviklingen”, slutter Carina Christensen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding