3 gode råd til online B2B-handel

Indenfor fem år vil 80 procent af B2B-handel foregå digitalt, ifølge undersøgelse af rådgivningsvirksomheden Gartner. Styrk din egen virksomhed ved at møde kunderne, hvor de er og forventer at møde leverandører. Forbered dine sælgere og match salgsaktiviteter til kunders indkøbspraksisser.

Hele 44 procent af indkøbere, der er millennials, ønsker en sælger-fri indkøbsoplevelse. Arkivfoto..

19.10.2020

SCM.dk

Mens 33 procent af samtlige indkøbere ønsker en sælger-fri indkøbsoplevelse, gælder dette for hele 44 procent af millennials (generationen født cirka mellem 1980 og 2000, red.). Dette ønske er en drivende kraft bag øget digitalt B2B salg. Det vil sige, at i takt med at ældre indkøbere går på pension og millennials tager deres plads, vil digitale B2B-indkøb få en større og større rolle.

”På grund af dette, må salgsorganisationer være i stand til at sælge til deres kunder, hvorend kunder forventer at møde, interagere og handle med deres leverandører”, siger Christina Gomez, vice præsident for Gartner Sales Practice. ”Sælgere må omfavne de nye redskaber og kanaler, såvel som nye måder at fange kunder på, og dermed matche deres salsaktiviteter til deres kunders indkøbspraksisser og behov for informationsindsamling”.

Gartner peger på tre punkter, som virksomheder skal være opmærksomme på i deres omstilling til en højere grad af digitalt B2B-salg:

  • Digitale redskaber: Sælgere må udvikle de digitale redskaber, som bygger forbindelser til kunder, der replikerer de traditionelle former for salg. De skal være i stand til at bruge adskillige, forskellige og overlappende digitale salgskanaler.
  • Sales enablement: For at hjælpe ens sælgere med at flugte deres strategi med kunders foretrukne kanaler og indkøbsrejser, er en tilpasset sales enablement nødvendigt. Sales enablement handler om at skabe de bedste rammer for dine sælgere. At give sælgeren adgang til al relevant data om sine kunder er et eksempel på sales enablement.
  • Prioritere salgsoplevelsen og coaching: For at holde sælgere engageret og i stand til at præstere, må salgschefer finde den rette balance imellem teknologi og indhold. For at optimere de virtuelle salgspraksisser må salgschefer træne deres sælgere både fælles og individuelt.                

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn