3 ud af 4 globale kunder vil ikke betale ekstra for bæredygtig levering

Bæredygtighed er blevet en strategisk nødvendighed for små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og påvirker markant deres langsigtede værdi og troværdighed. Men der er store udfordringer med at få det omsat til praksis, viser en global undersøgelse. 53 procent forventer for eksempel kun at investere 1-3 procent af deres driftsbudget i bæredygtighed, og globalt set er 77 procent af kunderne ikke villige til at betale ekstra for bæredygtig levering.

53 procent vil kun investere 1-3 procent af deres driftsbudget i bæredygtighed, mens 9 procent vil investere mere end 5 procent. Foto: 123rf.com.

11.02.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

To tredjedele af SMV’erne på tværs af sektorer ser bæredygtighed som enten ’meget vigtig’ eller ’ekstremt vigtig’. Mode- og finanssektorerne skiller sig ud med 81 procent af virksomhederne, der vurderer bæredygtighed som afgørende. Dog er de fleste SMV’er tilbageholdende med at afsætte budget til bæredygtighed. 53 procent vil kun investere 1-3 procent af deres driftsbudget, mens kun 9 procent vil investere mere end 5 procent. 

Det er et par af konklusionerne på en ny global undersøgelse fra DHL Express. For bedre at forstå bæredygtighedens stigende betydning i forsyningskædeaktiviteter gennemførte DHL Express en omfattende undersøgelse blandt 5.000 beslutningstagere i SMV’er på 11 markeder, herunder Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Holland, Australien, Kina, Singapore, Japan, Mexico, Canada og Indien. 

Rapporten dækker ni sektorer, såsom detailhandel, teknologi, finans og sundhedsvidenskab, og giver værdifulde indsigter, der kan hjælpe SMV’er med at navigere i det skiftende landskab og udnytte nye muligheder. 

Bæredygtighed er nu højt på dagsordenen i mange virksomheder

Michiel Greeven

"Bæredygtighed er nu højt på dagsordenen i mange virksomheder”, siger Michiel Greeven, Executive Vice President Global Commercial hos DHL Express. "Men udfordringen ved at udvikle og implementere en bæredygtighedsstrategi kan ofte virke overvældende. Ved at samarbejde med en betroet logistikpartner som DHL Express kan SMV’er positionere sig til at forblive konkurrencedygtige og sikre langsigtet vækst." 

Høj relevans men lav investeringsvilje 

Globalt set er kun 23 procent af kunderne villige til at betale ekstra for bæredygtig levering. Denne andel er dog højere i lande som Indien (51 procent) og Kina (47 procent). Udfordringen med at få intern og ekstern opbakning er særligt fremtrædende i Tyskland, hvor 74 procent af SMV’erne oplever dette som en barriere. 

7 takeaways om bæredygtig levering

Undersøgelsen fremhæver 7 læringer om bæredygtige forsyningskæder:

  1. Bæredygtighed er topprioritet for virksomheder.
  2. Kina og Indien skiller sig ud som frontløbere.
  3. Flertallet af SMV’er er uvillige til at investere i bæredygtighed.
  4. SMV’er mangler tillid til kundernes efterspørgsel efter bæredygtige serviceydelser.
  5. Sikring af intern opbakning og kundeopbakning er en førende udfordring for SMV’er.
  6. Modeindustrien trodser dårligt omdømme og prioriterer bæredygtighed højt.
  7. Finanssektoren scorer højest af alle sektorer, hvad angår prioritering af bæredygtighed.

Mens flertallet af SMV’er ikke forventer, at deres kunder vil betale mere for bæredygtig levering af produkter, så nuancerer DHL’s undersøgelse en smule. 20 procent af kunderne på tværs af verdenskortet svarer, at de ’altid’ vil være villig til at betale mere for bæredygtig levering, og 42 procent svarer, at de ’sommetider’ vil være villig til at betale ekstra.

Selvom modeindustrien ofte kritiseres for sine forsyningskæder, anser 81 procent af modevirksomheder bæredygtighed som "meget vigtig" eller "ekstremt vigtig". Ligeledes mener 78 procent, at bæredygtige leveringsmuligheder kan forbedre deres brand. Finanssektoren er mest villig til at afsætte budget til bæredygtighed (88 procent) og ser også det største kommercielle potentiale i bæredygtige initiativer. 

3 gode råd til at fremme bæredygtighed i din logistik

DHL Express fremhæver tre anbefalinger til at forbedre ESG i logistikken:

  1. Skift til bæredygtige brændstoffer – som for eksempel ’Sustainable Aviation Fuels’
  2. Sats på fleksible leveringsformer for at reducere fejlramte leveringer – for eksempel ved at tilbyde slutkunden valgmuligheder som specifik tid, aflevering hos nabo eller pakkeboks etcetera.
  3. Optimer levering-til-dørtrin med kunstig intelligens – for eksempel indbygget i software til ruteplanlægning.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimering af last-mile-logistik

Forbrugerne kræver hurtigere, mere præcise og mere bæredygtige leverancer, når de køber varer på nettet. Det presser virksomheder til at finde nye, innovative løsninger. I dette tema udforsker vi, hvordan teknologiske og operationelle forbedringer kan optimere leveringsprocessen, reducere omkostninger og miljøpåvirkning samt skabe bedre kundeoplevelser.​

Relateret indhold

12.11.2025SCM.dk

Nu begynder der igen at ske noget i Suezkanalen

12.11.2025SCM.dk

PostNord gør klar til rekordtravl julehandel under Black Week

07.11.2025SCM.dk

Polen investerer 16 milliarder i ny kæmpestor containerterminal

07.11.2025SCM.dk

Bring sender sin første elektriske lastbil på tværs af landegrænse

06.11.2025SCM.dk

Maersk opjusterer forventninger til årsresultat

06.11.2025SCM.dk

Bæredygtigt banebyggeri viser vejen mod grønnere råstofforbrug

05.11.2025SCM.dk

CMA CGM indflager ti nye LNG-drevne containerskibe i Frankrig

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V