Eldrevne lastbiler fornyer pant- og retursystemet
Dansk Retursystem bygger ladeinfrastruktur og omlægger flåden for at reducere CO2-udledning og optimere indsamlingen af flasker og dåser
Størstedelen af CO2-udledningen fra Dansk Retursystem stammer fra transport, da virksomheden hver dag henter 5,7 millioner tomme flasker og dåser rundtom i hele landet. Foto: Ty Stange
Størstedelen af CO2-udledningen fra Dansk Retursystem stammer fra transport, da virksomheden hver dag henter 5,7 millioner tomme flasker og dåser rundtom i hele landet. For at gøre det danske pant- og retursystem CO2-neutralt er Dansk Retursystem i færd med at bestille cirka nye 50 eldrevne lastbiler over de kommende år.
”Vi har mål om at være CO2-neutrale i egen drift i 2030, og derfor er vi i gang med at omstille hele vognparken. Selvom pant- og retursystemet sikrer markante miljøgevinster i sig selv, er det vigtigt for os at tage ansvar for hele vores drift - også hvor det er svært. Når indsamlingen af tomme dåser og flasker sker på eldrevne lastbiler, får vi miljø og klima til at flette fingre”, siger Jesper Frische Larsen, driftsdirektør i Dansk Returstem.
I 2025 gennemførte Dansk Retursystem den første af to faser i omstillingen til eldrevne lastbiler, og i 2026 vil 19 nye eldrevne lastbiler til indsamling af dåser og flasker køre rundt i landet.
”Vores lastbiler kører ingen steder af sig selv, så aftalen med energiselskabet OK er vigtig for vores drift. Den betyder, at vi får moderne og hurtige ladestandere til opladning af vores nye flåde af eldrevne lastbiler, så vores chauffører kan komme ud til detailhandlen og vores øvrige kunder. Her er tale om ny energi til den cirkulære økonomi, da vores miljøinfrastruktur i pant- og retursystemet kobles på det danske elnet, der i stigende grad transporterer vedvarende energi”, siger Jesper Frische Larsen.
Dansk Retursystems eldrevne lastbiler bliver sat til at lade efter den sidste indsamlingstur og lader over natten ved såkaldt depotladning. Det betyder, at lastbilen lader langsomt frem mod næste morgen klokken 06, hvor den igen kører ud i landet og samler de dåser og flasker.
Energiselskabet OK med deres samarbejdspartner GodEnergi vandt Dansk Retursystems udbud på ladeinfrastruktur til de eldrevne lastbiler. Deres store erfaring og brede know-how inden for totalentreprise af ladeinfrastruktur til tung transport samt muligheden for energiovervågning og dynamisk opladning, så den vedvarende energi bliver brugt klogest muligt, ser Dansk Retursystem positivt på.
Det nye samarbejde skaber også glæde hos energiselskabet OK.
”Vores fornemmeste opgave er at gøre det nemt og attraktivt for virksomheder at omstille transportflåden fra brændstof til strøm. Derfor er vi både glade og stolte over, at en så vigtig spiller i den grønne omstilling som Dansk Retursystem har valgt OK til at etablere den ladeinfrastruktur, der gør virksomhedens omstilling mulig i hverdagen”, siger Claus Linnemann, erhvervsdirektør i OK.
OK har stor erfaring med at etablere ladeinfrastruktur til transportvirksomheder over hele Danmark, særligt gennem det tætte partnerskab med GodEnergi.
Etableringen af ladeinfrastrukturen på Dansk Retursystems lokationer varetages også af GodEnergi, som er blandt de førende virksomheder i Danmark, når det kommer til elektrificeringen af den tunge transport. GodEnergi står bag mere end 65 procent af landets ladeløsninger til tung transport.
“Vi er stolte over at være en del af projektet, og vi ser virkelig frem til at etablere et driftssikkert, moderne og effektivt ladeanlæg til Dansk Retursystem. Fra vi går i jorden, og til den sidste ladestander er monteret, vil vi gøre os umage for at levere en løsning, der gør det til en fornøjelse og stor succes for Dansk Retursystem at omstille deres flåde til el”, siger Jan Darville, administrerende direktør i GodEnergi.
Fakta om aftalen
• Aftalen skal understøtte Dansk Retursystems mål om 100 procent CO₂-reduktion i 2030 ved at omlægge lastbilflåden til eldrevne lastbiler gennem etablering af ladeinfrastruktur. OK skal levere og etablere en fuldt funktionsdygtig løsning i samarbejde med GodEnergi som står for hele entreprisen.
• Den nye ladeinfrastruktur skal etableres på tre lokationer: 9 DC-ladere på hovedkontoret i Høje-Taastrup, 7 på Dansk Retursystems nye fabrik i Fredericia samt 3 i Svenstrup, hvor Dansk Retursystem har omlasteplads.
• Når alle ladestik er i brug samtidigt på lokationerne, kan lastbilerne lade op fra 10-80 procent på cirka 4 timer og 30 minutter (uden forbehold for vind, vejr og batteriets temperatur).
Kilde: Dansk Retur System
/ PiB
