Eldrevne lastbiler fornyer pant- og retursystemet

Dansk Retursystem bygger ladeinfrastruktur og omlægger flåden for at reducere CO2-udledning og optimere indsamlingen af flasker og dåser

Størstedelen af CO2-udledningen fra Dansk Retursystem stammer fra transport, da virksomheden hver dag henter 5,7 millioner tomme flasker og dåser rundtom i hele landet. Foto: Ty Stange

03.12.2025

SCM.dk

Størstedelen af CO2-udledningen fra Dansk Retursystem stammer fra transport, da virksomheden hver dag henter 5,7 millioner tomme flasker og dåser rundtom i hele landet. For at gøre det danske pant- og retursystem CO2-neutralt er Dansk Retursystem i færd med at bestille cirka nye 50 eldrevne lastbiler over de kommende år. 

”Vi har mål om at være CO2-neutrale i egen drift i 2030, og derfor er vi i gang med at omstille hele vognparken. Selvom pant- og retursystemet sikrer markante miljøgevinster i sig selv, er det vigtigt for os at tage ansvar for hele vores drift - også hvor det er svært. Når indsamlingen af tomme dåser og flasker sker på eldrevne lastbiler, får vi miljø og klima til at flette fingre”, siger Jesper Frische Larsen, driftsdirektør i Dansk Returstem.

I 2025 gennemførte Dansk Retursystem den første af to faser i omstillingen til eldrevne lastbiler, og i 2026 vil 19 nye eldrevne lastbiler til indsamling af dåser og flasker køre rundt i landet. 

”Vores lastbiler kører ingen steder af sig selv, så aftalen med energiselskabet OK er vigtig for vores drift. Den betyder, at vi får moderne og hurtige ladestandere til opladning af vores nye flåde af eldrevne lastbiler, så vores chauffører kan komme ud til detailhandlen og vores øvrige kunder. Her er tale om ny energi til den cirkulære økonomi, da vores miljøinfrastruktur i pant- og retursystemet kobles på det danske elnet, der i stigende grad transporterer vedvarende energi”, siger Jesper Frische Larsen.

Dansk Retursystems eldrevne lastbiler bliver sat til at lade efter den sidste indsamlingstur og lader over natten ved såkaldt depotladning. Det betyder, at lastbilen lader langsomt frem mod næste morgen klokken 06, hvor den igen kører ud i landet og samler de dåser og flasker.

Energiselskabet OK med deres samarbejdspartner GodEnergi vandt Dansk Retursystems udbud på ladeinfrastruktur til de eldrevne lastbiler. Deres store erfaring og brede know-how inden for totalentreprise af ladeinfrastruktur til tung transport samt muligheden for energiovervågning og dynamisk opladning, så den vedvarende energi bliver brugt klogest muligt, ser Dansk Retursystem positivt på.

Det nye samarbejde skaber også glæde hos energiselskabet OK.

”Vores fornemmeste opgave er at gøre det nemt og attraktivt for virksomheder at omstille transportflåden fra brændstof til strøm. Derfor er vi både glade og stolte over, at en så vigtig spiller i den grønne omstilling som Dansk Retursystem har valgt OK til at etablere den ladeinfrastruktur, der gør virksomhedens omstilling mulig i hverdagen”, siger Claus Linnemann, erhvervsdirektør i OK.

OK har stor erfaring med at etablere ladeinfrastruktur til transportvirksomheder over hele Danmark, særligt gennem det tætte partnerskab med GodEnergi.

Etableringen af ladeinfrastrukturen på Dansk Retursystems lokationer varetages også af GodEnergi, som er blandt de førende virksomheder i Danmark, når det kommer til elektrificeringen af den tunge transport. GodEnergi står bag mere end 65 procent af landets ladeløsninger til tung transport.

“Vi er stolte over at være en del af projektet, og vi ser virkelig frem til at etablere et driftssikkert, moderne og effektivt ladeanlæg til Dansk Retursystem. Fra vi går i jorden, og til den sidste ladestander er monteret, vil vi gøre os umage for at levere en løsning, der gør det til en fornøjelse og stor succes for Dansk Retursystem at omstille deres flåde til el”, siger Jan Darville, administrerende direktør i GodEnergi.

Fakta om aftalen

• Aftalen skal understøtte Dansk Retursystems mål om 100 procent CO₂-reduktion i 2030 ved at omlægge lastbilflåden til eldrevne lastbiler gennem etablering af ladeinfrastruktur. OK skal levere og etablere en fuldt funktionsdygtig løsning i samarbejde med GodEnergi som står for hele entreprisen.

• Den nye ladeinfrastruktur skal etableres på tre lokationer: 9 DC-ladere på hovedkontoret i Høje-Taastrup, 7 på Dansk Retursystems nye fabrik i Fredericia samt 3 i Svenstrup, hvor Dansk Retursystem har omlasteplads.

• Når alle ladestik er i brug samtidigt på lokationerne, kan lastbilerne lade op fra 10-80 procent på cirka 4 timer og 30 minutter (uden forbehold for vind, vejr og batteriets temperatur).

Kilde: Dansk Retur System

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

03.12.2025SCM.dk

Eldrevne lastbiler fornyer pant- og retursystemet

02.12.2025SCM.dk

Femern Bælt kan blive et væksteventyr – men jernbanen halter lang bagefter

01.12.2025SCM.dk

Skræddersyet GPS hjælper 615.000 truckere i Europa

01.12.2025WITRON Group

Sponseret

CLog 3.0: COOP and WITRON launch third building stage

01.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Effektiv logistik i et krævende miljø

01.12.2025SCM.dk

JYSKs distributionscenter i Polen tager stort skridt mod grøn energi

28.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn er i færd med at bygge ny terminal

27.11.2025SCM.dk

Punktligheden på containerfragt har det svært

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Dette endagskursus giver en introduktion til cybersikkerhed for Operationel Teknologi. Få indsigt i relevante standarder og EU-direktiver og hvordan OT bedst rustes mod cybertrusler. Kurset klæder dig og din virksomhed på til at forstå, vurdere og handle på behovet for øget OT-cybersikkerhed.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

04.12.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn