Femern Bælt kan blive et væksteventyr – men jernbanen halter lang bagefter

Femern Bælt-forbindelsen kan blive en motor for vækst og bæredygtige transporter i Europa. Men en ny rapport viser, at Sverige og Danmark bogstaveligt talt risikerer at misse toget. 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje er ikke længere en risiko men et højst sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen. Og det haster.

Med de øgede godsmængder, som Femern Bælt-forbindelsen vil medføre, konkluderer en rapport, at der er risiko for en stigning i vejtransporten på svenske og danske veje med 120 procent. Foto: 123rf.com

02.12.2025

SCM.dk

Rapporten “Rail Freight with the Fehmarn Belt fixed link”, som Greater Copenhagen og STRING præsenterede i 2023, viste, at Femern Bælt-forbindelsen har potentiale til at skabe en afgørende forandring for transport samt vækst og udvikling i blandt andet Sverige og Danmark. Men rapporten understregede, at for at indfri potentialet kræves investeringer i jernbaneinfrastrukturen for at undgå flaskehalse og kapacitetsproblemer. Mangler i jernbanesystemet betyder allerede i dag, at stadig mere gods transporteres på vej frem for bane. Med de øgede godsmængder, som Femern Bælt-forbindelsen vil medføre, konkluderede rapporten, at der er risiko for en stigning i vejtransporten på svenske og danske veje med 120 procent.

Nu præsenterer Greater Copenhagen og STRING opfølgningsrapporten “Rail Freight with the Fehmarn Belt Fixed Link. Unlocking the Potential”.

Den viser, at udviklingen ikke er vendt. Situationen er tværtimod mere akut end i 2023. Arbejdet med at fjerne kritiske flaskehalse er ikke blevet prioriteret, og rapporten konstaterer:

• Flaskehalsene består: De flaskehalse, som rapporten i 2023 pegede på, er stadig til stede og vil bestå langt efter Femern Bælt-forbindelsens åbning. Det svækker jernbanens konkurrencekraft yderligere. Lastbiltrafikkens markedsandele vokser, og udviklingen kan blive stadig sværere at vende.

• Uændrede transporttider: De potentielle tidsgevinster, som Femern Bælt-forbindelsen kan give, elimineres af flaskehalsene.

Jan Juul Christensen, Managing Director for Greater Copenhagen, understreger alvoren:
”Rapporten viser, at Sverige og Danmark må fremskynde planlagte investeringer og hurtigst muligt træffe beslutning om flere. Vi risikerer ikke blot en klima- og trafiksikkerhedsudfordring men også at gå glip af muligheden for at udnytte Femern Bælt-forbindelsens fulde potentiale for investeringer, virksomhedsetableringer, vækst og udvikling. Sverige og Danmark vil ganske enkelt misse toget, hvis vi ikke handler nu”.

Thomas Becker, CEO for STRING, tilføjer:
”Rapporten taler sit tydelige sprog og viser, at vi ikke længere står over for et fremtidigt behov men en helt akut opgave – noget som den nuværende sikkerhedssituation i Europa blot understreger. Femern Bælt-forbindelsen vil skabe en ny dynamik for både gods- og passagertransport i hele Nordeuropa, men hvis infrastrukturen på begge sider af tunnellen ikke følger med risikerer vi, at flaskehalse og manglende kapacitet bremser denne udvikling og svækker de gevinster, forbindelsen ellers kan levere”.

Rapporten præsenterer anbefalinger til regeringerne om tiltag, der kan dæmpe problemerne. Det handler blandt andet om:

• Træf beslutning om en ny kombiterminal i Ringsted i overensstemmelse med KKR Sjællands forslag.

• Gennemfør straks en bilateral undersøgelse mellem Sverige og Danmark om kapacitet, redundans og tilgængelighed over Øresund. Sverige har taget første skridt, og Danmark har meldt sig positivt. Nu er det tid til næste skridt – og det haster.

• Giv Trafikverket i opdrag at undersøge etableringen af en ny og effektiv rangerbanegård i Malmö samt begynde planlægningen af fire spor mellem Göteborg og Kungsbacka.

• Södra stambanan er Sydsveriges største flaskehals og forventes at forblive kritisk i overskuelig fremtid. Prioritér og fremskynd udbygningen til fire spor Lund–Hässleholm og påbegynd planlægningen af Noden Hässleholm samt strækningen Hässleholm–Alvesta.

Kilde: Greater Copenhagen

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

02.12.2025SCM.dk

Femern Bælt kan blive et væksteventyr – men jernbanen halter lang bagefter

01.12.2025SCM.dk

Skræddersyet GPS hjælper 615.000 truckere i Europa

01.12.2025WITRON Group

Sponseret

CLog 3.0: COOP and WITRON launch third building stage

01.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Effektiv logistik i et krævende miljø

01.12.2025SCM.dk

JYSKs distributionscenter i Polen tager stort skridt mod grøn energi

28.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn er i færd med at bygge ny terminal

27.11.2025SCM.dk

Punktligheden på containerfragt har det svært

27.11.2025SCM.dk

Constellation styrker dansk kølelogistik med opkøb af frysehus i Køge

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Implement Consulting Group
Webinar
Unlock the full potential of your transformation – ‘Deep dive: Drive progress’

Create flow, transparency, and control to deliver on time, on budget, and to quality

Dato

03.12.2025

Tid

08:15

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Dette endagskursus giver en introduktion til cybersikkerhed for Operationel Teknologi. Få indsigt i relevante standarder og EU-direktiver og hvordan OT bedst rustes mod cybertrusler. Kurset klæder dig og din virksomhed på til at forstå, vurdere og handle på behovet for øget OT-cybersikkerhed.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

04.12.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle