3000 fysiske butikker er en e-handelsfordel

For Jysk Logistik er transformationen til e-handel en solid udfordring, ikke mindst for EVP Logistics Allan K. Kjærgaard, der dog ser frem til at bidrage til selskabets vækst, bl.a. ved at bruge kædens mange butikker som konkurrencefordel.

Setuppet med både store lagre og mange butikker er en fordel for Jysk i e-handelskampen, mener Allan Kjærgaard. Foto: Jysk.

26.05.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Som et af dansk erhvervslivs flagskibe med over 40 år på bagen er Jysk en særdeles etableret aktør på detailmarkedet både herhjemme og i udlandet, hvor selskabet har tæt på 3.000 butikker spredt ud over primært Europa.

Læs også: Jysk investerer massivt i distributionscenter

Til at servicere den kæde har Jysk opbygget et netværk af indtil videre otte store distributionscentre i Tyskland (tre), Danmark, Sverige, Polen, Spanien og Bulgarien, hvor det nyeste center åbnede for nylig. Derudover har man købt en grund til center nr. ni ved Budapest, mens nr. 10 formentlig kommer til at ligge i Benelux eller det vestlige Tyskland.

Det fortæller manden med ansvaret for hele setuppet, Executive Vice President Logistics Allan K. Kjærgaard. Han sidder med den overordnede strategi for Jysk og Dänisches Bättenlager, som man hedder syd for grænsen, og leder ”et par tusind mand” i koncernens logistikdivision.

”Selvom vi tumler lidt med at krydse kanalerne, så ser jeg det klart som en konkurrencefordel at vi har de mange butikker, vi har", siger Allan Kjærgaard. Foto: Jysk/Morten Rehné.

”Vi skal hele tiden optimere forretningen, forbedre leadtimes og komme tættere på kunderne, sådan som vi eksempelvis gør med det nye center i Bulgarien, som kommer til at spare os omkring 10 mio. km lastbilkørsel i retning mod butikkerne i Bulgarien, Rumænien, Grækenland, Serbien og Bosnien”, forklarer han.

Men en ting er salget i de mange fysiske butikker, et andet er det, der foregår online. E-handel er ikke noget nyt fænomen for Jysk, ”det har vi gjort i mange år”, som Allan Kjærgaard siger, men det stadig voksende marked er ikke desto mindre noget, der i den grad fylder for selskabet.

”Transformationen i retning af mere og mere onlinehandel er isoleret set nok den største udfordring, vi står med i disse år. E-handlen stiller nogle nye krav, som går videre end butikkerne, og som giver ekstra pres på vores målsætning om at være seamless. Og det vil vi være på begge fronter”, understreger han.

Nyt WMS på vej
Som ansvarlig for logistik ser Allan Kjærgaard det som sin fornemmeste opgave at bidrage til selskabets vækst, og e-handlen gør i hans øjne, at logistikken får et endnu større impact på bundlinjen. Derfor ser han bestemt heller ikke det omfattende butiksnetværk som en ulempe i bestræbelserne på at blive endnu bedre online.

”Selvom vi tumler lidt med at krydse kanalerne, så ser jeg det klart som en konkurrencefordel at vi har de mange butikker, vi har. Vi kan eksempelvis udnytte dem som droppoints til click-and-collect, hvor vi så samtidig får nogle flere kunder ind ad døren, hvilket selvsagt giver muligheder for mersalg”, siger han og tilføjer, at man dog også gerne tilbyder kunderne at levere til en pakkeboks.

På lagersiden er Jysk i gang med at bygge et WMS, der kan bruges til både det fysiske og onlinesalget, og så arbejder man meget med at automatisere bl.a. sine plukkeprocesser af ikke mindst de mindre varer. At plukke en seng eller et klædeskab er en lidt anderledes opgave, og også en central årsag til, at Allan Kjærgaard ikke mener, at et dedikeret e-handelsdistributionscenter vil give mening.

Når det gælder de mindre varer, så er man lige nu i gang med et projekt i Danmark, hvor man sammen med et indisk firma tester en løsning med robotstyrede reoler, hvor reolen kører hen til medarbejderen, der så kan plukke uden selv at flytte sig, inden reolen selv kører videre.

Læs også: Jysk er klar til kamp mod Amazon

”Det skal gå live om to måneder (i ultimo marts, red.) og vil forbedre vores kapacitet yderligere. Vi har et ret stort online-only sortiment, og når folk så henter deres varer i en af vores butikker, så kan de samtidig få ny inspiration, så butikkerne er et kæmpe aktiv for os”, slutter Allan Kjærgaard.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby